Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - Problem z wentylatorem od klimy [e36]

adri4n - 03-10-11, 15:34
Temat postu: Problem z wentylatorem od klimy [e36]
Witam, dziś postanowiłem zająć się klimą w swojej niuni... i spotkała mnie niespodzianka...
już po operacji całego nabijania, przyszedł czas na sprawdzenie... i więc Pan fachowiec kazał odpalić klime i niby coś tam na zimno wiało ale jakoś tak słabo... (moze to że dawno nie używana z ponad pół roku) a problem tkwi w tym że załączając klimę na panelu (climatronic) powinien załaczać się ten pierwszy wentylator (ten za nerkami) tak?? nie zakręcił się ani razu... auto chodziło chodziło....i po pewnym momencie zaczęło się mulić i gasło... :( czy wentylator może być walnięty?? co jeszcze może być przyczyną?? od czego zacząć sprawdzenie??

///ESIU - 03-10-11, 16:55

wentylator nie zawsze się musi załonczyć to już zalezy od temp na zewnątrz tak jak teraz jest już zimno to nie koniecznie, jednak skoro zaczeło auto mulić podejżewam ze cisnienie w układzie klimatyzacji rosło do ponad 30 bar przez niesprawny wentylatorr aż auto przygasało, fachowiedz od klimy powinien powiedzieć czy musi sie załonczyc went czy nie musi, miał manometry więc widział dokładnie co sie działo na zegarach
adri4n - 03-10-11, 17:32

///ESIU, no właśnie do auta było podłączona tylko ta machina z wężykami gdy się nabijała itp. potem odłączył i było sprawdzenie bez żadnego sprzętu... a z tym gromadzeniem ciśnienia powiedział tak samo... że sprężarka nie ma już tego gdzie gromadzić dlatego zamula auto i gaśnie
///ESIU - 03-10-11, 20:48

adri4n napisał/a:
potem odłączył i było sprawdzenie bez żadnego sprzętu...


zmień magika bo to ch@j nie majster, jak mozna sprawdzać klime po napełnieniu bez manometrów, tym bardziej że chwile wcześniej miał podpiete (w tej maszynie do napełniania są manometry) dla tego dziwi mnie że odpioł a potem sprawdzał, i tak na dobrą sprawe jesteś dalej w d@pie :mur:

adri4n - 03-10-11, 21:43

no dokładnie :( z tego co dojrzałem to podczas nabijania były paski... czerwony i niebieski i oba wskazywały po -1.0 bar ale nie wiem czy o tym samym mówimy..


a robili to na takim urządzeniu:

http://www.elwiko.sklep.p...808c51914bd1d03

///ESIU - 04-10-11, 07:25

są manometry elektroniczne coprawda ale to bez znaczenia
Jacek323i - 16-05-13, 11:27

Podlacze sie do tematu zeby nie robic balaganu na forum. Klimatyzacja szczelna, nabita, chlodzi tak jak powinna. Wlaczam "sniezynke" zalacza sie kompresor, slychac roznice w pracy silnika, obroty delikatnie spadaja, chlodek leci, a wentylator klimatyzacji sie nie kreci :( Wszelkie sugestie mile widziane. Od czego zaczac sprawdzanie, jaki bezpiecznik, jaki przekaznik, czy mozna cos stwierdzic podlaczajac komputer?


pigmey - 16-05-13, 11:35

Najpierw sprawdź czy w ogóle wentylator da się obrócić (np. śrubokrętem).
Ja właśnie jestem na etapie wymiany w/w wentylatora - u mnie jest całkowicie zablokowany - prawdopodobnie się zatarł lub poodpadały jakieś magnesy (teoria "wygooglana"). W każdym razie mam już drugi w pełni sprawny i dzisiaj podejmę próbę samodzielnej wymiany.
Czekam tylko na jedno dodatkowe info:
http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=31104

Jacek323i - 16-05-13, 11:46

Tak wentylator da sie obrocic bez najmniejszych oporow zarowno jak klimatyzacja jest wlaczona jak i wylaczona. Mysle ze nic sie nie zatarlo. Wszelkie wskazowki odnosnie demontarzu i mozntazu benda mile widziane :)
pigmey - 16-05-13, 11:55

Na 100% trzeba zdjąć zderzak:
http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=31103

A później to już nie wiem dlatego rozpocząłem wątek, który podałem Ci w poprzednim poście ;)

///ESIU - 16-05-13, 13:19

ja u siebie wymieniałem wentylator klimy bez zdejmowania zderzaka więc się da i nie było wiekszych problemów, wyszedł dołem więc kanał lub podnosnik potrzebny
JuniorZMY - 16-05-13, 13:26

tylko zdjąć plastikową obudowę która znajduje się pod autem między zderzakiem a chłodnicą. dostęp jest bardzo dobry. odkręcasz 2 śruby i wentylator schodzi
dzordz - 16-05-13, 13:57

pigmey napisał/a:
Najpierw sprawdź czy w ogóle wentylator da się obrócić (np. śrubokrętem).
Ja właśnie jestem na etapie wymiany w/w wentylatora - u mnie jest całkowicie zablokowany - prawdopodobnie się zatarł lub poodpadały jakieś magnesy (teoria "wygooglana"). W każdym razie mam już drugi w pełni sprawny i dzisiaj podejmę próbę samodzielnej wymiany.
Czekam tylko na jedno dodatkowe info:


tak jak kolega pisze u mnie jest dokładnie to samo ,zatarł sie wentylator ,odpadł jeden magnes i klapa ,muszę szukac nowego (używka) ,tylko nie wiadomo co sie kupi ,lepiej będzie się przejechc na jaki szrot ,przynajmniej bę ;) dziesz widział co kupujesz

pigmey - 16-05-13, 14:00

JuniorZMY napisał/a:
odkręcasz 2 śruby i wentylator schodzi


Ok. Schodzi cały razem z ramką (nr 12 na poniższym rysunku) czy tylko sam wentylator (nr 15)?



dzordz napisał/a:
lepiej będzie się przejechc na jaki szrot ,przynajmniej bę ;) dziesz widział co kupujesz

No właśnie ja tak zrobiłem - mam niedaleko gościa, który ma masę części do BMW i non stop kolejne samochody ściąga i rozbiera na części...
Zajmuje się tylko jedyną słuszną marka :24:

///ESIU - 16-05-13, 14:28

schodzi z cała ramką, trzeba przyczić bo sa dwa rodzaje do e36 i nie pasują zamiennie
ja kupowałem nowy zdaje się ze w POLCRSie

pigmey - 16-05-13, 14:53

No właśnie zauważyłem, że ramka tego, który kupiłem (używka) różni się od tego zamontowanego w aucie. Mam takie coś jak na zdjęciu poniżej - widać pod wiatrakiem wyraźną kratkę, a u mnie jest tak jak na schemacie, który wrzucałem wyżej - zamiast kratki są 4 ramiona połączone na środku okręgiem:

.

Ale prawdopodobnie nie będzie problemu z przełożeniem samego wentylatora jak już wszystko będę miał na miejscu..

pigmey - 16-05-13, 20:47

JuniorZMY napisał/a:
tylko zdjąć plastikową obudowę która znajduje się pod autem między zderzakiem a chłodnicą. dostęp jest bardzo dobry. odkręcasz 2 śruby i wentylator schodzi


Jeśli Twój wentylator trzymał się na dwóch śrubach to albo masz jakiś inny albo należy pogratulować temu kto montował go przed Tobą... U mnie całość trzymała się na 4 śrubach i tak też to skręciłem po wymianie. Powiem więcej - nie ma fizycznej możliwości aby odkręcić wszystko bez zdejmowania zderzaka. Poglądowe zdjęcie poniżej:



Śruby 2 i 3 znajdują się dokładnie na wysokości belki zderzaka (czy jak to tam się zwie), śrubę 1 owszem - da się okręcić wkładając długą przedłużkę między szczeblami nerki. Niestety śruba nr 4 znajduje się za plastikową ścianką (podejrzewam, że jest to rodzaj łapacza powietrza) i ja żeby się do niej dobrać odkręciłem lampę - dało to jaki taki dostęp i kluczem płaskim oczkowym udało się śrubę odkręcić. Ta plastikowa ścianka posiada małe nacięcie, którym teoretycznie dałoby się wprowadzić długą przedłużkę ale w praktyce okazało się to niemożliwe.
Cała operacja zajęła mi jakieś 90 minut, podejrzewam, że wprawny mechanik zrobił by to w czasie przynajmniej połowę krótszym ;)
To tyle moich wypocin - mam nadzieję, że okażą się pomocne :)

///ESIU - 17-05-13, 12:53

pigmey, ja własnie miałem dokładnie ten tym wentylatora i wymieniłem go bez zdejmowania zderzaka ;)
pigmey - 17-05-13, 13:01

///ESIU napisał/a:
pigmey, ja własnie miałem dokładnie ten tym wentylatora i wymieniłem go bez zdejmowania zderzaka ;)

To już wiem skąd ten podpis u Ciebie nad avatarem :D
Szacun :ok:

Jacek323i - 21-05-13, 20:50

Wentylator sprawdzony, nie jest zatarty po podaniu prądu na krótko śmiga z dwiema prędkościami tak jak powinien. Po podłączeniu pod instalacje auta niestety nie, a na jej wyjściu w miejscu wpięcia w wentylator całkowity brak prądu :-( Który bezpiecznik, przekaźnik moze mieć coś z tym wspólnego, moze coś innego ma wpływ na takie zachowanie?
///ESIU - 22-05-13, 12:18

z reguły bezpieczniki od wentylatorów to te DUŻE takie od 40-80A
pigmey - 23-05-13, 18:26

Jacek323i napisał/a:
Wentylator sprawdzony, nie jest zatarty po podaniu prądu na krótko śmiga z dwiema prędkościami tak jak powinien. Po podłączeniu pod instalacje auta niestety nie, a na jej wyjściu w miejscu wpięcia w wentylator całkowity brak prądu :-( Który bezpiecznik, przekaźnik moze mieć coś z tym wspólnego, moze coś innego ma wpływ na takie zachowanie?


Polecam lekturę tego tematu:
http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=31104
U mnie problem został rozwiązany :)

///ESIU napisał/a:
z reguły bezpieczniki od wentylatorów to te DUŻE takie od 40-80A

W E36 za wentylator klimy odpowiada bezpiecznik 30A na pozycji 41 w skrzynce ;)

:24:

Kondzio811 - 23-05-13, 20:05

do 4 najlepiej jest się dostać zdejmując plastikową osłonę pod maską. tą nad nerkami. długa przedłużka i przegub i odkręca się bez problemu.
Jacek323i - 24-05-13, 09:48

Dzieki wielkie kolego "pigmey" podlaczylem sie do podanego tematu :) mam nadzieje ze to tylko 41 ;)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group