Forum BMW3ER

Paliwa & Spalanie - E36 M52B20 LPG. CO ZROBIĆ PO WYMIANIE SOND LAMBDA, ŚWIEC ITP

masloszczak - 15-10-12, 23:11
Temat postu: E36 M52B20 LPG. CO ZROBIĆ PO WYMIANIE SOND LAMBDA, ŚWIEC ITP
Panowie!
od niedawna jestem posiadaczem e36. Właściwie zaraz po zakupie zagazowałem ją. Sterownik to STAG 300 isa.
Przy odbiorze auta od gazownika usłyszałem, że warto zainteresować się stanem sond lambda, bo wychodzą poza zakres napięcia w związku z tym auto może więcej palić itp. Sam też zauważyłem, że trochę za bardzo śmierdzą spaliny na postoju, silnik utrzymuje równo obroty ale wpada czasami w wibracje na niskich obrotach, podszarpuje przy wolnej jezdzie na "1".
Więc do kumpla na komputer, wymiana 1 sondy i zaraz 2-giej. Przy okazji 1 cewka, świece i filtr powietrza.
Kumpel błędy programem wykasował.
Czy po tym wszystkim wystarczyło wykasowanie błędów kompem, czy jednak zdjąć klemy, zewrzeć, zapłon i odczekać żeby go zresetować?
Czy po takim resetowaniu-jeśli jest konieczne trzeba resetować jakoś stag-a czy sam się będzie adaptował do nowych warunków pracy?

spinaczo - 16-10-12, 03:23

Zwieranie klem bezcelowe. Staga trzeba przewietrzyć, warunki pracy się zmieniły, mapy trzeba zebrać od nowa.
MIKUr1 - 16-10-12, 10:58

Tak jak napisał spinaczo, klem nie zwieraj, staga też nie ruszaj. Nic nie resetuj. Odczyt z sondy nie jest potrzebny do prawidłowej pracy instalki. Pojeździj teraz, skontroluj jak wyglądają mapki i ewentualnie nanieś poprawki. Nic nie kasuj, nie resetuj, nie rób autokalibracji, bo to tylko zmarnowany czas.
masloszczak - 16-10-12, 11:47

OK
rozumiem, że Stag się sam będzie adaptował.
Właśnie zamówiłem kabelek (LPG-komputer) a mój gazownik jest na tyle "miły", że pozwolił na samodzielne zabawy z mapami.
dziękuje Panowie :-)

MIKUr1 - 16-10-12, 16:34

Adaptował to może za dużo powiedziane. Będzie po prostu rysował poprawioną mapkę, którą potem ( w razie potrzeby) sobie korygujesz.
chodz90 - 17-10-12, 14:52

wtrące sie do tematu bo tez mam tego staga i moje pytanie czy warto jezdzic na autoadaptacji?
spinaczo - 17-10-12, 16:50

Nie warto.
chodz90 - 17-10-12, 23:56

bo nie mialem sondy wcale ale zrobilem wydech i zalozylem sonde, myslalem ze moze lepiej autoadaptacje wlaczyc bo jednak z tej sondy bedzie korzystac, jakis konkretny powód dlaczego nie warto? najlepiej mapy pb na cieplym zebrac i tak najlepiej wyregulowac?
spinaczo - 18-10-12, 22:41

Najlepiej to jeździć na ciepłym na benzynie, zebrać, jeździć na ciepłym na lpg zebrać, podciągnąć , opuścić gdzie potrzeba, można włączyć autoadaptacje na tydzień pojeździć, sprawdzić co się zadziało, poprawić, wyłączyć i zapomnieć.

Dłużej jeździć nie warto, wiem z doświadczenia. Argument? Mam co do tego kilka teorii ale żadna i tak Ci nic nie wyjaśni.

MIKUr1 - 18-10-12, 22:51

I nalegam na to aby przy zbieraniu mapy na benzynie, zrobić więcej niż 3 kilometry :lol:
spinaczo - 18-10-12, 23:20

MIKUr1, ja w Diego rysuje kreskę na dwóch jak efekty dźwiękowe podepnę :lol: :lol: :lol:

Dobry był też typ co przyjechał na strojenie ale jak usłyszał, że na benzynie tez trzeba się przejechać to zwątpił i już się nie pojawił :lol:

chodz90 - 19-10-12, 09:27

mi zebranie pelnej mapy z kompem zajeło 8km, kazde pole wypelnione i kolejne pytanie co moze zmienic autoadaptacja po tygodniu? mnożnika nie rusza tak? więc co? nalegalbym jednak abys podał te argumenty ;)
spinaczo - 19-10-12, 13:17

Przeczytaj co to STFT, LTFT, jak działa Lambda, walnij ze 3 razy ze zrozumieniem instrukcję do Staga, popróbuj na drodze i ogarniesz.
masloszczak - 30-10-12, 23:34

Panowie kabelek dotarł, podpiąłem laptopa i tak wyglądają "zrzuty". nie wiem dlaczego zrobiłem komórką a nie printscreen :20:









Teraz powiem co mnie martwi w działaniu:
- pali niemało lpg, po mieście 13,5 (rekord emerycki) do 16 (normalna dynamiczna jazda w tym ~10 dociśnięć po obrotach na 100km)
- na postoju śmierdzi na lpg (zbliżenie twarzy do wydechu - po 2-3 sekundach szczypie w nos i gardło. Mam Windstara na sekwencji i tam można prawie oddychać spalinami ;-)
- 1600 -1800 obr/min delikatnie nierówna praca ale też tylko lpg

na benzynie te objawy nie występują a spalanie ~11,5 litra w tych samych warunkach

świece nówki, sondy obydwie nówki, filtr powietrza nowy.

spinaczo - 31-10-12, 02:01

Masz tak targać tymi żółtymi punktami żeby się pokryły kreski niebieska z zieloną, u góry, lepiej żeby kreska LPG była wyżej od benzynowej jeśli nie da się super równo ustawić. Na dole zgrać to raczej nie problem w tym przypadku.

Ale to już wiesz bo przeczytałeś instrukcję :)

MIKUr1 - 31-10-12, 10:03

spinaczo napisał/a:
lepiej żeby kreska LPG była wyżej od benzynowej


Ale tylko jak się ich nie da idealnie zgrać i tylko ciuteńke wyżej. W zakładce odchyłka masz wyrysowaną linię pokazującą procentową różnicę między liniami. Najlepiej jak odchyłka jest w przedziale od 0 do 5% na plus. Oczywiście jak zaczniesz ustawiać to zobaczysz, że tak szybciutko tego się nie da zrobić :D

Lambda już widać, że nie podłączona, nie chciało się specowi jednego kabelka podłączyć. Następna sprawa to ustawienie ciśnienia minimalnego bardzo nisko, reduktor na pewno nie daje rady i żeby Ci nie pikało i nie przewalało na benzynę przy dociśnięciu.

masloszczak - 31-10-12, 10:58

piszesz o reduktorze, że za słaby - "silver" był moim wyborem i po opiniach myślałem, że da radę.
Jak byście mogli skomentować, co jeszcze radzicie zmienić, to bardzo proszę.
Z tymi lambdami sprawa mnie dziwi, bo jak byłem u gaziarza na kompie, to szły 2 wykresy i to on na samym początku wskazał, że pewnie lambdy padły. Więc może są podłączone tylko w programie odhaczone.
Chce jeszcze przestawić, że jak ponownie go odpalam a jest ciepły, to żeby od razu na lpg startował.

Szczurek - 31-10-12, 13:16

Niech sobie pochodzi do odpowiedniej temperatury i niech wskoczy sam na gaz (a jak będzie ciepły to i tak momentalnie się przełączy) nie kombinuj :P
MIKUr1 - 31-10-12, 16:39

Ciepły start to fajna funkcja, śmiało możesz włączać :ok: Jeśli masz silvera, to czemu tak nisko jest ustawione ciśnienie minimalne? Nie powinien padać aż tak. A jeśli chodzi o wykresy sond to nawet jak są nie podłączone to wykresy rysuje, tylko właśnie prawie proste linie na jednym poziomie :P
masloszczak - 02-11-12, 23:20

już sprawdziłem - sondy są podłączone i rysuje obydwie.

Jakie sensowne byłoby ciśnienie minimalne dla silvera?
rozumiem, że podniesienie ciśnienia minimalnego spowoduje, że wcześniej wskoczy na benzynę przy kończącym się LPG, czy są jakieś inne ważniejsze funkcje tego parametru?

i pytanie czy jak wprowadzam korektę mapy gazowej, to po korekcie kasować starą mapę i patrzeć jak będzie wyglądać nowa? bo w sumie szybko się pojawia nowa ale co chwilę widać jak się sama koryguje. Z drugiej strony nie wiem kiedy mapa gazowa nie będzie się sama przestawiać (ustali się), bo np:
skasowałem mapę i spokojnie jadę i pojawia się nowa mapa ale za chwilę pojadę dynamiczniej i ta mapa (wykres) się zmienia.
na szczęście mam piękną prostą pod domem (most Północny) i jest gdzie się rozpędzać :-). mam nadzieję, że nie postawili "radaru", bo za ostatnie 3 dni, to powinni mi 3 X prawko zabrać.

MIKUr1 - 03-11-12, 15:03

Minimalne ciśnienie jest parametrem bardzo istotnych. Przy dużych spadkach przerzuca Ci na benzynę aby uniknąć jazdy na ubogiej mieszance. Przy tak ustawionym ciśnieniu minimalnym nawet nie wiesz kiedy jeździsz na ubogo, a potem się dziwują wszyscy jak to jest, że silnik pada od gazu. Przyjęte jest, że ciśnienie minimalne nie powinno być niższe od roboczego więcej niż 0.2 bara. Ustaw tak jak napisałem i zobaczysz przy jakich obrotach pada. Silvery to dobre reduktory, pracujące dosyć stabilnie, więc nie wiem czemu ktoś tak ustawił ten parametr.

Jeśli chodzi o mapę to nic nie kasuj. Koryguj mnożnik i sprawdzaj mapki, aż dojdzie do idealnego ustawienia.

masloszczak - 04-11-12, 19:36

No patrzcie poniżej dzieło mojej Żony na miejscu pasażera:





i wszystko pięknie ale, ciśnienie minimalne mogę ustawić max na 0.85, bo przy pełnym gazie silnik podszarpuje/zadławia, przerzuca na benzynę i wywala błąd "całkowite otwarcie wtryskiwaczy".
Rozumiem, że instalacja w jakiś sposób nie wyrabia z dostarczaniem gazu. Duże obciążenie powoduje duży spadek ciśnienia i stąd objawy wypisane powyżej.
Podpowiedzcie co robić dalej, co mogę zrobić we własnym zakresie, bo do gazownika mi się nie chce jeździć.


spinaczo - 05-11-12, 02:04

Jakie wtryski ??

Całkowicie otwarte wtryskiwacze występują gdy sterownik nie jest w stanie na tyle wydłużyć czas wtrysku aby dostarczyć odpowiednią ilość gazu w sekwencji, zamknąć i rozpocząć kolejny wtrysk.... Walka z tym zjawiskiem polega na zwiększaniu ciśnienia na reduktorze, aby więcej gazu w jednostce czasu było dostarczone, zwiększaniu dysz etc....

masloszczak - 05-11-12, 09:03

wtryski REG
MIKUr1 - 05-11-12, 10:40

Mapki zgrane ładnie, ale mnożnik wyszedł taki, że o ja pier@ole... No to już wiemy, że leci z ciśnieniem o prawie 0,4b. Od razu widać, że zapętla Ci przy wysokim obciążeniu przy czasach powyżej 11ms. Nie dość, że sama długość wtrysku, jest już duża, to jeszcze mnożnik jest skandalicznie wysoki. Zdziwiłbym się gdyby nie zapętlało :P Na moje oko to dysze są do wiercenia. Z ciśnieniem do góry bym już raczej nie jechał.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group