Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - Zbieżność przodu - pełne sworznie, tuleje M3.

AndrewP4 - 12-02-13, 21:07
Temat postu: Zbieżność przodu - pełne sworznie, tuleje M3.
Cześć!

Mam zagwozdkę z ustawieniem zbieżności z przodu. Normalnie przy standardowym zawiasie zbieżność całkowita powinna wynosić 18 minut, a kąty pochylenia -40minut.
Zbieżność służy temu, by podczas jazdy zawieszenie było wstępnie naprężone. Im miększe elementy zawieszenia tym zbieżność powinna być większa. - słowa specjalisty ustawiającego geometrię.

U siebie mam:
- nowe sworznie, w tym zewnętrzne sworznie bez modułu komfortu
- silentblocki pełne od M3 3.2 (centryczne)

Kąty pochylenia mam -0*40" po obu stronach. Zbieżność całkowita +0*18".

Auto genialnie jedzie na wprost, jak strzała, ale za to do skrętu składa się niechętnie, zrobiło się wyraźnie podsterowne.

Czy należy zmniejszyć zbieżność kół przednich do np 10" ?

Wcześniej miałem krótkie sworznie z gumą. Przy tych samych nastawach auto myszkowało przy jeździe na wprost, ale za to genialnie skręcało.

Kondzio811 - 12-02-13, 21:22

Wg. mnie to jeszcze zależy jak jest zbudowany układ kierowniczy, czy magiel jest przed czy za osią.
Ale mniejsza o to , mam u siebie tyleje tylne z M3 ale sworznie z gumą i ustawiam tak jak fabryka każe i jest ok.
Obciążaliście auto tak jak trzeba przy ustawieniu geometrii???
robiłeś przód i tył???

AndrewP4 - 12-02-13, 21:25

tak, auto zostało dociążone zgodnie z instrukcją w autodacie (3x68kg+20kg do bagaznika).

Jak miałem sworznie z gumą i tuleje M3 to auto było wręcz nadsterowne przy takiej samej geometrii jak mam teraz.

Kondzio811 - 12-02-13, 21:26

tył ustawiony???
AndrewP4 - 12-02-13, 21:29

tył był ustawiony pół roku temu - teraz nic nie było zmieniane, jedynie skontrolowaliśmy ustawienie.

Zbieżność całkowita +0*24", kąty pochylenia -1*50".

CAŁA zawiecha jest nowiuteńka, więc rozchodzi się tylko o ustawienie zbieżności przodu po wymianie na dość specyficzne części.

Kondzio811 - 12-02-13, 21:38

ok a jak kąt znoszenia???
ale do sedna sprawy wracając to tak jak rozkminiam to ustaw jak masz tak wszystko na sztywno to tak między 0-5''
PS widzę że wymiana łącznika przy maglu nie do końca pomogła ;)

AndrewP4 - 12-02-13, 21:44

wymiana łącznika bardzo pomogła :)

Kąt znoszenia - nic mi to nie mówi, nie widziałem tego na diagnostyce.

Teraz wymieniałem zewnętrzne sworznie, bo lewy lemforder się rozhuśtał na gumie. Wymieniałem też drążki z końcówkami bo prawy drążek miał luz na jabłku.

Uogólniając
- na początku miałem problem ze znoszeniem auta, ciąganiem w koleinach, silnymi reakcjami na wiatr boczny, trudnością z utrzymaniem kierunku jazdy na wprost, ale za to świetnie się skręcało.
- teraz auto jest stabilne jak niemiecki pociąg - jedzie idealnie prosto, nie reaguje na wiatr, nic sobie nie robi z kolein(nawet przy hamowaniu na krawędziach), ale w zakręty składa się ociężale.

Kondzio811 - 12-02-13, 21:56

AndrewP4 napisał/a:
Uogólniając
- na początku miałem problem ze znoszeniem auta, ciąganiem w koleinach, silnymi reakcjami na wiatr boczny, trudnością z utrzymaniem kierunku jazdy na wprost, ale za to świetnie się skręcało.
- teraz auto jest stabilne jak niemiecki pociąg - jedzie idealnie prosto, nie reaguje na wiatr, nic sobie nie robi z kolein(nawet przy hamowaniu na krawędziach), ale w zakręty składa się ociężale.

za to odpowiadają z moich obserwacji tylne tuleje.
pojeździj trochę bo jeszcze jest kwestia opon, inaczej się podcinają i naprawdę ma to wpływ na prowadzenie. Niech się trochę guma zetrze na tym ustawieniu.
To tak jak się założy nowe opony z początku jest inaczej a potem się układają

AndrewP4 - 12-02-13, 22:00

o, na to nie wpadłem. Idę pomierzyć bieżnik i po 1000km ponownie się mu przyjrzę. Może faktycznie oponki są teraz pod innym kątem w czasie jazdy, stąd taka różnica w prowadzeniu.

Chyba teraz nie będę nic z tym robił, bo teraz mogę bez obaw jechać 180kmh, a wcześniej taka prędkość byłaby samobójstwem (takie myszkowanie..)

Kondzio811 - 12-02-13, 22:22

ano ano
samuray - 14-02-13, 08:45

Jeździłem kiedyś cabrio, które z opisu zachowywało się jak Twoje auto. Dla mnie rewelacja.
Ciężko się skręcało, ale było wrażenie właśnie jakby auto "jechało po torach".
W mojej qp jest jak u Ciebie wcześniej, lekko się skręca, ale nie mam wrażenia, że "jadę po torach".

Co do ścinania opon, żeby się ułożyły, to jakaś bzdura.

Powiem tak - ja bym się cieszył jakby moje auto tak się trzymało drogi.

AndrewP4 - 14-02-13, 10:36

Pojeździłem i przyzwyczaiłem się.

170kmh przy obecnych warunkach z kierownicą w 2 palcach i jadę bez stresu. Nie chciałbym zepsuć tych ustawień kolejnymi regulacjami. Może e36 właśnie ma tak jechać.

misieek1226 - 14-02-13, 16:50

moje tez fajnie skreca i wogole fajnie sie w zakrecie trzyma :D ale koleiny i nierownisci tragedia :D ale przywykłem i nie ruszam bo tez bawilem sie w geometrie ale nic to nie przynioslo ;p
samuray - 14-02-13, 17:16

Cytat:
170kmh przy obecnych warunkach z kierownicą w 2 palcach i jadę bez stresu. Nie chciałbym zepsuć tych ustawień kolejnymi regulacjami. Może e36 właśnie ma tak jechać.


U mnie tak nie ma, a nie pogniewałbym się pomimo wymiany wszystkiego i zawieszenia M-Sport :/

Cytat:
moje tez fajnie skreca i wogole fajnie sie w zakrecie trzyma ale koleiny i nierownisci tragedia ale przywykłem i nie ruszam bo tez bawilem sie w geometrie ale nic to nie przynioslo ;p


Miałem to samo, Zastanawiałem się co to może być bardzo długo.
Okazało się, że była zła geometria na tyle oraz wyrobione tuleje pływające, które na prawdę ciężko sprawdzić czy są ok, jak nie ma się doświadczenia. Teraz jest ok. Polecam sprawdzić tylne tuleje.

misieek1226 - 14-02-13, 17:52

samuray, progowe robiłem na wiosne :) nie wiem no moze sie czepiuam i tak ma byc nie jest zle ale zeby była bajka to nie :)
Kondzio811 - 14-02-13, 18:31

samuray napisał/a:
Co do ścinania opon, żeby się ułożyły, to jakaś bzdura.

tak??? to dlaczego jak auto delikatnie ściąga to zmienia się koła przód z tyłem i po takiej operacji jest poprawa???

samuray - 18-02-13, 12:12

Cytat:
tak??? to dlaczego jak auto delikatnie ściąga to zmienia się koła przód z tyłem i po takiej operacji jest poprawa???


Coś jest nie tak z kołem.
Może opony/felgi nabyły jakąś wadę z racji na gorsze warunki pracy (miałem podobną sytuację w Pasacie, po wymianie na proste felgi auto jeździło idealnie. Stare felgi okazały się bardzo krzywe, a opony powycierały niesymetrycznie).

Od tamtej pory jeżdzę wyłącznie na nowych oponach zimowych/letnich. Obecne BMW ma ustawioną geometrię, wymienione tuleje, etc.. i nie ściąga, nie pływa, nie szarpie kierownicy na koleinach (niestety nie zawsze tak było). Każda opona ściera się symetrycznie, tzn.: strona zewnętrzna jest tak samo wytarta jak wewnętrzna. Jedyna różnica, że przednie opony ścierają się trochę szybciej niż tylnie.

I jeszcze jedno, docieranie opon wg BMW wynosi 200km spokojnej jazdy, więc na pewno nie chodzi o jakiekolwiek większe ścieranie opony.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group