Forum BMW3ER

Modyfikacje, Tuning & Styling - M52 i koło jednomasowe

Enzo - 29-03-13, 20:22
Temat postu: M52 i koło jednomasowe
w e39 kończy mi się sprzęgło i wydaje mi się, że koło dwumasowe też jest już zużyte.
Podobno pasuje jednomas z M50.
jakie wtedy sprzęgło? też z M50.
Coś jeszcze potzrebuje żeby to działało.
Auto to 528i E39.

KonradGT - 29-03-13, 20:28

Jednomas np od M50B20. Tarcza i docisk również z M50, aczkolwiek z dwumasa M52 też pasuje z tego co pamiętam. Dochodzi kwestia przedłużenia łapy wysprzęglika, bo jednomas jest jakby "niższy" i podobno może zbraknąć wysprzęglika. Przynajmniej tak jest jak sie wkłada odchudzonego dodatkowo jednomasa w E36.
Czesiu - 29-03-13, 20:37

Tarcza i docisk z m52b28 nie będzie pasowała do jednomasa z m50 z tego względu że sprzęgło m50 ma średnicę 228 mm a w m52 240 mm. Musi być całość tarcza, docisk, łożysko i koło zamachowe z m50b20 bo w takowym właśnie występował jednomas, ale też nie w każdym... w wersji z klimą był już dwumas.
CalibraFan - 30-03-13, 11:42

łożysko wszędzie takie samo. Wysprzeglika nie ruszasz bo zestaw ma taką samą wysokość jak dwumas.
Enzo - 30-03-13, 20:23

czyli jednomas z m50b20
spzreglo m50b20 (czy nie bedzie za slabe dla 2.8i, czy spzreglo lepiej poszukac z m50b25)?

vmasher - 30-03-13, 20:33

Enzo napisał/a:
czy nie bedzie za slabe dla 2.8i, czy spzreglo lepiej poszukac z m50b25


ENZO powiem ci z doświadczenia kolegi, że będzie za słabe do 2.8

a z tego co wiem to M50B20/25 ma taką samo średnicę 228mm

radzę, abyś założył jednak 240mm, ponieważ znam przypadek że nowe sprzęgło w m52b28 o średnicy 228mm się nie sprawdza

Enzo - 30-03-13, 21:08

czekaj bo juz siepogubilem, czyli moze byc jednomas z m50 i spzreglo z m52b28?
vmasher - 30-03-13, 21:32

Enzo napisał/a:
czekaj bo juz siepogubilem, czyli moze byc jednomas z m50 i spzreglo z m52b28?


nie

krzysiu134 - 31-03-13, 08:46
Temat postu: Re: M52 i koło jednomasowe
Enzo napisał/a:
w e39 kończy mi się sprzęgło i wydaje mi się, że koło dwumasowe też jest już zużyte.
Podobno pasuje jednomas z M50.
jakie wtedy sprzęgło? też z M50.
Coś jeszcze potzrebuje żeby to działało.
Auto to 528i E39.

Ja jestem na etapie robienia sprzęgła do m52b25T na jednomasie z m50 trzeba go roztoczyć, do tego tarcza Kagera 240mm i docisk z m57 ,Jak z wysprzęglikiem to dam znać jak odbiorę sprzęgło z roztoczenia . Z tego co na szybko porównywałem to jednomas jest niższy o około 10mm

Enzo - 04-11-13, 20:29

Panowie czy taki zestaw bedzie ok. do e39 m52b28 na pojedynczym vanosie?
http://allegro.pl/sprzegl...3667445165.html

vmasher - 04-11-13, 21:07

Enzo napisał/a:
Panowie czy taki zestaw bedzie ok. do e39 m52b28 na pojedynczym vanosie?


to jest sprzęgło 226mm

z doświadczenia kolegi wiem że sprzęgło 226mm jest za słabe do m52b28, gdzie fabrycznie jest 240mm

RazoR91 - 04-11-13, 22:28

Podłącze się do tematu.
Panowie a z czego jednomas do m52b20 ?

kretfr - 05-11-13, 07:35

Najprosciej kupic jednomas z M50. Mozesz tez kupic caly komplet sprzegla Valeo z kolem jednomasowym. Ceny na allegro.
Karolo - 05-11-13, 16:56

U siebie w M50B25 mam jednomas m50 roztoczony, odelżony i wyważony pod tarcze M3 i docisk z diesla M57 3,0D. Wytrzymują takie zestawy po 430 koni i okolice 600 nm bez kłopotu co zostało już przez spore grono użytkowników turbo bmw potwierdzone. Mega reakcja na gaz, sprzęgło chodzi może 20% twardziej niż oryginał no i mamy bezawaryjny jednomas. Jak ktoś szuka pomocy w temacie ogarnięcia tego to niech pisze pw.
Kumpel sobie zrobił takie też do M54B30 i śmiga jak szalone.

CalibraFan - 05-11-13, 20:18

vmasher napisał/a:

to jest sprzęgło 226mm

z doświadczenia kolegi wiem że sprzęgło 226mm jest za słabe do m52b28, gdzie fabrycznie jest 240mm


228mm...sęk w tym że ludzie jeżdżą na zestawach 228mm z M20 przy silnikach M30B35 gdzie jest więcej niuta i KM i to działa. Może po prostu kolega miał podjechane to sprzęgło.

kretfr - 05-11-13, 20:57

Jak za słabe, to niech wzmocni docisk i tarczę.
Karolo - 06-11-13, 00:58

Sęk w tym, żeby nie robić wzmacnianego docisku dopóki da się to zrobić prościej bez kombinacji. Wzmocniony docisk chodzi ciężko, fajnie się mówi, zrób - każdemu kto tak mówił dawałem się przejechać m30b35 z podwójnym dociskiem na spieku od Radzika, 5-6 ruszeń z miejsca i osoba niewprawiona czuje już dość mocno nogę.
kretfr - 06-11-13, 07:19

To prawda. Z tego co slyszalem / czytalem, to 228mm daje rade w n/a. Grand z krakowa ma strokera, a jezdzi na jednomasie 228mm, kumpla M50B25 z krotkim dyfrem i 228mm tez daje rade. Fakt, ze u mnie zaczyna sie seryjne sprzeglo poddawac, ale to kwestia zurzycia. W przyszlum tygodniu laduje nowy zestaw i bedzie si.

Jesli ktos ma pare stowek wiecej, to oczywiscie roztoczenie na 240mm popieram.

vmasher - 06-11-13, 08:51

Grzesiek kumpel mial nowy zestaw. pojezdzil okolo miesiac i zaczelo sie slizgac. oczywiscie uprzedzajac pytania nie upalal auta itp.
kretfr - 06-11-13, 12:14

W przyszłym tygodniu założę, poupalam i gdyby zaczęło się ślizgać, to dam znać na forum.
Enzo - 15-11-13, 19:53

Panowie a spzreglo pod jenomas musi byc ze sprezynkami czy bez.
Czy to obojetne i na co te sprezynki maja wplyw.
Widze ze bez sprezynek jest o wiele tansze
http://atmil.pl/sprzeglo-...-e39-p-685.html

elmo0104 - 15-11-13, 19:59

Producenci stosują sprężyny albo w dwumasie albo w tarczy. Jeśli masz dwumasę to tarcza bez sprężyn. Jeśli koło jednomasowe to tarcza ze sprężynami. Ogólnie to możesz tez włożyć tarczę bez spreżyn do jednomasy i też będzie jeździć i wcale nie będzie szarpać. Problem jest taki że dociski nie pasują zamiennie więc zostaw odpada.
Arkadiusz88 - 17-11-13, 23:04

podłączę się do tematu.

Czyli do m52b20 zamiast dwumasa można zastosować pod ORI sprzęglo czyli 228mm jednomas z jakiego modelu???????

whitedevil - 18-11-13, 08:33

jednomas mozesz zastosowac od obojetne jakiego modelu wazne by mial taki wymiar jak potrzebujesz przy zastosowaniu jednomasu z m20 trzeba zmienic bendix na rozruszniku i co najwazniejsze przy zmianie kola zamachowego z dwumasa na jednomas trzeba pamietac o zalozeniu pierscienia dystansujacego na sprzeglo
kretfr - 18-11-13, 08:35

Z 320 lub 520 bez klimy.

Nie wiem czy jest sens, lepiej kup nowy zestaw sprzęgła ori i będzie si.

elmo0104 - 18-11-13, 11:43

bluedevil napisał/a:
... i co najwazniejsze przy zmianie kola zamachowego z dwumasa na jednomas trzeba pamietac o zalozeniu pierscienia dystansujacego na sprzeglo




O jakim pierścieniu mówisz i w czym on ma pomóc?

kretfr jak ktoś ma dwumase rozklekotaną to po co ma ładować nowe sprzęgło(docisk, tarczę, łożysko)? Chyba że mówisz o całym kompletnym sprzęgle razem z kołem dwumasowym ale wtedy to sens założenia jednomasu jest potężny bo porównując ceny takich zestawów od razu wiadomo że wygrywa jednomas.

whitedevil - 18-11-13, 11:54

jest to dystans dzieki ktoremu rozrusznik bedzie lapal kolo zamachowe w tym przypadku jednomasa na foto lezy mala tarczka z otworami jest to wlasnie ten dystans
[img][/img]

elmo0104 - 18-11-13, 12:49

A powiedz składałeś kiedyś takie sprzęgło? Wygląda na to, że nigdy tego nie robiłeś. Nie mam pojęcia w jaki sposób ma przesunąć koło skoro montujemy tą podkładkę NA koło od strony sprzęgła? To jest podkładka pod łby śrub mocujących koło do wału.
kretfr - 18-11-13, 13:33

elmo0104 napisał/a:

kretfr jak ktoś ma dwumase rozklekotaną to po co ma ładować nowe sprzęgło(docisk, tarczę, łożysko)? Chyba że mówisz o całym kompletnym sprzęgle razem z kołem dwumasowym ale wtedy to sens założenia jednomasu jest potężny bo porównując ceny takich zestawów od razu wiadomo że wygrywa jednomas.


Jeśli mówimy o nowym kole dwumasowym, to masz rację. Można zrobić tak jak ja i poszukać dwumasy w dobrym stanie z miarę młodego auta :)

Chodziło o dystans na łożysko oporowe, mam nadzieję że się Grand nie obrazi jak wrzucę jego fotę:



Można też się bawić w rzeźbienie łapy lub jej podpór, ale to jest najprostsze i najschludniejsze rozwiązanie.

W razię czego podam z pamięci jeszcze orientacyjne ceny:

Dwumasa: Komplet sprzęgła 350PLN + 150-200PLN dwumasa używana
Jednomas: Komplet sprzęgła 600PLN + 100-150PLN koło jednomasowe + flaszka za tulejkę

Jednomas warto od razu odelżyć, koszt około 180PLN.

elmo0104 - 18-11-13, 13:59

Wklej proszę temat tego Grand'a, chętnie zobaczę jakie to sprzęgło.
kretfr - 18-11-13, 14:23

Dużo ciekawych postów znajdziesz w tym temacie:

http://www.racingforum.pl...9&#entry1067719

elmo0104 - 18-11-13, 16:27

Kolega Grand pisał, że ma odelżone to sprzęgło. Nie opisał gdzie tokarz zbierał, być może zebrał mu z grubości o te 10mm. Oryginalne koło zamachowe jednomasowe wazy 12Kg więc jeśli cały zestaw po operacji wazy mu 11Kg to znaczy że to koło ma dość mocno odchudzone. Jeśli jednak wymiary zostały zachowane z oryginału to bardzo to jest dziwne że musiał robić tulejkę dystansową. Przecież te silniki wychodziły z tymi skrzyniami i sprzęgłami jednomasowymi w oryginale w E34 i łapa i łożysko i wysprzęlik również ten sam. Ja mam sprzęgło też odelżone ale ja mam 240mm i docisk od M57 i tam jest konieczność zastosowania jakiegoś dystansu.
kretfr - 18-11-13, 18:22

Dlatego byłem przekonany, że jest różnica między wysokością sprzęgła na dwu i jednomasie. Leżało u mnie ostatnio kompletne sprzęgło dwumasowe i jednomas, ale brakował docisku do tego drugiego, by porównać.

W sumie poszukam u kogoś tego docisku i zobacze jak to wygląda.

krzysiu134 - 20-11-13, 19:46

kretfr napisał/a:
Dlatego byłem przekonany, że jest różnica między wysokością sprzęgła na dwu i jednomasie. Leżało u mnie ostatnio kompletne sprzęgło dwumasowe i jednomas, ale brakował docisku do tego drugiego, by porównać.

W sumie poszukam u kogoś tego docisku i zobacze jak to wygląda.


w podpisie jest link i jest tam więcej fotek


piacho86 - 21-11-13, 06:42

powiem tak kumpel zakładał jednomas i z 12 kg odelżony na 5,5 kg tarcze z m30 i docisk z m57 łożysko z 2.8 i dystansu nie dawał tylko w wysprzęgliku musiał wydłużyć ten bolec, i powiem ładnie to się wkręca
elmo0104 - 21-11-13, 10:21

Krzysiek ale Ty pokazałeś zdjęcie na którym widać przerobiony jednomas z M50 wraz z dociskiem od M57. Wiadomo że to jest niższy zestaw ale tu ktoś próbuje przeforsować teze że oryginalny jednomas z M50 (228mm) jest niższy o 10mm od dwumasu.
RazoR91 - 22-11-13, 23:51

To w końcu jak to jest, można zalożyć jednomase z m50b20 do M52b20 ? :2:
Bo straszny bałagan w temacie :no:

elmo0104 - 22-11-13, 23:57

Można. Trochę źle zadałeś pytanie chyba. Pewnie chodziło Ci o to czy bez przeróbek się uda. No wg mnie tak ale ręki nie dam sobie uciąć. Wymiary silnika takie same , skrzyni też więc raczej sprzęgło będzie P&P.
KonradGT - 23-11-13, 00:57

Wszystko jasne, wprowadziłem zamieszanie z tym przedłużaniem wysprzęglika, a nie wzialem pod uwage ze akcja tyczy sie tylko docisku z M57...

Sam mam u siebie jednomas w M50B25 i wszystko podeszlo bez problemow, jednomas z diesla do swapnietego E34 na M52B28 tez podszedl bez kombinacji, wiec wkladac jednomasy i jezdzic :ok:

3barr - 23-11-13, 09:32

Ja zamuwiłem zamach z m20b20 w poniedziałek ma przyjsc wiec zobaczymy ile wazy
3barr - 25-11-13, 16:22

Dzis dostałem jednomas z m20b20 waga zmierzona 8.5 kg czekam na reszte ,czyli docisk z m57 i tarcze ,pozniej wrzuce foty ile wazy zestaw



Uploaded with ImageShack.us

piacho86 - 25-11-13, 16:33

ten zamach do M50 bedziesz wkładał?
3barr - 25-11-13, 16:49

tak
piacho86 - 25-11-13, 17:37

koło z m20, docisk z m57, a tarcze i łożysko z czego będziesz brał? a i pytanie bo nie wiem czy to prawda że z rozrusznikiem trzeba modzić?
CalibraFan - 25-11-13, 20:18

Koło zamachowe musisz roztoczyć pod tarczę 240mm i zrobić wgłębienie kilka mm (już nie pamiętam ile) aby docisk siadł. I teraz pytanie czy jak stoczysz docisk to wystarczy jego na grubość...

Tak wygląda oryginalne koło jednomasowe z M50 przerobione pod docisk z M57. Jak widać jest dość głębokie wcięcie na tarcze.


Karolo - 26-11-13, 01:04

Roztoczony, rozfrezowany jednomas M50 + tarcza świeżo obita + docisk M57 ważą dokładnie 13 kg. Nie wiem dlaczego jest moda na podawanie masy samego koła, skoro kręcić to kręci się całość a nie sam zamach :)
3barr - 26-11-13, 09:25

Podałem wage tego co mam wiec spokojnie co do docisku to zobaczymy jak kolega mi przywiezie .A co do rozrusznika to prawda ze musi byc z m20b20 i juz taki kupiłem. Ponoc były jeszcze w m20b20 zamachy takie co waza 6,5 kg ale nie udało mi sie na taki trafic
CalibraFan - 26-11-13, 13:03

mam takowy. Tam to dopiero nie ma z czego roztaczać :P
3barr - 26-11-13, 13:08

Ale masz to u siebie załozone ?? jesli tak to na jakim docisku i na jakiej tarczy?
CalibraFan - 26-11-13, 19:49



Jak widać zamach 6.3kg od strony silnika jest na równo z wieńcem.

U siebie w M50 miałem kompletny zestaw Sachsa z M20 i wszystko działało.

kretfr - 26-11-13, 20:18

Przy obróbce koła zamachowego wyważać w całości razem z dociskiem?
hansio - 01-01-14, 11:00

sam jednomas wywazyc trzeba, ja mialem taki 4,7kg ;p
wilk - 01-01-14, 22:48

hej podepne sie pod temat mam m50b28 do tego ori jednomasa m50 odelzony na 5.5 i niestety nie moge doszukac sie czegokolwiek na temat docisku jaki mam zalozuc zeby wszystko normalnie chodzilo obecnie zalozylem dwumase ori zeby jezdzic jakby ktos mogl podac jakies numery czesci albo cokolwiek na temat docisku gdzies czytalem ze trzeba brac m54 gdzie indziej ze m57 jeszcze inni pisali ze z tds'a dlatego zglupialem i nie wiem juz co mam zastosowac moze ktos tutaj pomoze
elmo0104 - 03-01-14, 00:20

Możesz wkleić zdjęcie tego zamachu? Pod jaką tarczę masz to koło zrobione?
ralfi - 16-01-14, 15:03

tez mam plan roztoczyc jednomas na 240mm i do tego docisk z m57 - tylko teraz pytanie czy docisk z e60 530d czy z e39 530d, bo oba silniki m57, ale na realoem.com sprawdzilem i dociski w e60 i e39 sie roznia. ma ktos wiedze na czym polega roznica?
whitedevil - 16-01-14, 15:09

nie wiem po co kombinujecie z dociskami skoro macie jednomasy roztoczone na 240mm tarcze dac do obicia kevalrem do tego docisk i po sprawie ja mam u siebie jednomasa roztoczonego na 240mm do tego tarcza kevalrowa i docisk z m50b25 wszystko hula pieknie
ralfi - 16-01-14, 15:44

bluedevil napisał/a:
nie wiem po co kombinujecie z dociskami skoro macie jednomasy roztoczone na 240mm tarcze dac do obicia kevalrem do tego docisk i po sprawie ja mam u siebie jednomasa roztoczonego na 240mm do tego tarcza kevalrowa i docisk z m50b25 wszystko hula pieknie


czyli masz tarcze i kolo 240mm i docisk 228mm? mysle, ze nie powinno sie tak robic, ale z drugiej strony wszystko jest dobre co jest skutecze. ja jednak chcialbym miec komplet w jednym rozmiarze. wiec ponawiam pytanie jaka jest roznica w docisku z e39 i e60 3.0d?

whitedevil - 17-01-14, 09:52

mam komplet sprzegla 240mm kolo zamachowe z m40 roztoczone na 240mm tarcza obita kevlarem i docisk z m50b25
ralfi - 17-01-14, 10:56

docisk w m50b25 ma 228 mm.
whitedevil - 17-01-14, 11:19

moze twoj bo moj ma 240mm
ralfi - 17-01-14, 11:49

moj ma 228, tak jak wszystkie m50b25. albo masz inny docisk, albo ci sie tylko wydaje ze masz 240mm. rozmiar wg realoem
whitedevil - 17-01-14, 11:51

ralfi napisał/a:
moj ma 228, tak jak wszystkie m50b25. albo masz inny docisk, albo ci sie tylko wydaje ze masz 240mm. rozmiar wg realoem


moja przygoda z BMW trwa juz przeszlo 10 lat i wiem co jest wsadzone w moje auto bo sam je skladalem poczawszy od zakupu rozebrania wymianie wszystkiego po swap itd wiec wiem jakie mam sprzeglo wsadzone w swoim aucie

ralfi - 17-01-14, 12:35

dla mnie to twoja przygoda moze trwac i 20 lat, co nie zmienia faktu, ze docisk ma 228 mm w m50b25 i na tym skonczmy. powodzenia w projekcie, najwazniejsze zeby tobie sie podobalo ;)
blecharz - 09-03-16, 01:57
Temat postu: Co robić? Problem ze sprzęgłem
Witam wszystkich i odrazu błagam o pomoc.
Mianowicie posiadam bmw e36 328i i mam problem ze sprzęgłem, musiałem wymienić na szybko sprzęgło bo padło (biegi wchodziły tylko na wył silniku, wysprzegli też był ok) więc musiałem je wymienić.spowodu braku czasu musiałem wymienić to w norauto (wiem wiem 1błąd),2gi błąd moje auto posiada lekkie koło 240mm,mechanicy próbowali dopasować docisk z 3.0D a sprzęgło chyba z 5-tki(ponoć też trzeba przerobić też wysprzegli bo jest za krótki) jednak nie dali rady,musiałem szybko wyjechać z kraju i w efekcie końcowym założyli serię.Auto zrobiło 2tys km wszystko ok lecz gdy chce strzelić ze sprzęgła z 1biegu auto stawia dęba szarpie i nie jedzie. Jakie jest najlepsze rozwiązanie? Zmienić koło zamachowe na serię? Z góry dzięki za pomoc i odrazu mówię że nie jestem mechanikiem lecz posiadaczem :-P


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group