Forum BMW3ER

Elektryka, Car Audio, Alarmy, CB Radio - Kontrola działania i wymiana wentylatora klimatyzacji w E36

pigmey - 16-05-13, 10:09
Temat postu: Kontrola działania i wymiana wentylatora klimatyzacji w E36
Witam,
Muszę wymienić padnięty wentylator klimy w mojej E36 z 1999r
1. Czy aby się do niego dobrać muszę demontować także grill czy wystarczy tylko zdjąć zderzak?
2. Czy jak już zdemontuję zderzak to są jakieś kolejne utrudnienia z wyjmowaniem wentylatora? Dodatkowe niewidoczne zaczepy, śrubki itp?
3. Czy warto podejmować się tego wszystkiego w warunkach "polowych" (garażowych) bez podnośnika czy kanału?

pigmey - 16-05-13, 22:11

UP!

Udało mi się wymienić wentylator klimatyzacji, całość mniej więcej opisałem TUTAJ
Problem w tym, że wentylator nie startuje (przy podłączaniu na krótko śmigał aż miło) mam więc w związku z tym kilka pytań:
1. Po jakim czasie od uruchomienia mniej więcej powinien uruchomić się wentylator klimatyzacji (przy założeniu, że silnik jest gorący)?
2. Który bezpiecznik odpowiada za wentylator klimatyzacji?
3. Który przekaźnik steruje pracą wentylatora klimatyzacji?
4. Co oprócz bezpiecznika i przekaźnika należałoby jeszcze sprawdzić?

maro_bmw_318 - 16-05-13, 23:57

Wentylator wyjmiesz dołem najlepiej.
Mocowany jest na dwóch śrubach u góry i na środku w sumie 4 śruby przynajmiej u mnie tak jest.
A sprawdź czy jak zamkniesz obwód przy czujniku temperatury ( od strony pasażera w chłodnicy) to czy słychać przekaźnik.

pigmey - 17-05-13, 08:16

Wentylator już wymieniony tylko tak jak pisałem - nie załącza się.

maro_bmw_318 napisał/a:
A sprawdź czy jak zamkniesz obwód przy czujniku temperatury ( od strony pasażera w chłodnicy) to czy słychać przekaźnik.

W wolnej chwili sprawdzę.

kkkkamil26 - 21-05-13, 22:31

Wentylator powinien się załączyć na 1 bieg, gdy włączysz sprężarkę i zawsze pracuje razem ze sprężarką.
Bezpiecznik prawdopodobnie będzie nr 41.

Przekaźnik nr 15 jest od I biegu a 13 od II biegu
Zamień przekaźnik nr 14 (od sprężarki jest taki sam) z nr 15 od I biegu.
Jak się sprężarka załączy a wentylator nadal nie będzie działał to szukasz dalej.
Jak się sprężarka nie załączy a wentyl ruszy to masz winowajcę.



pigmey - 23-05-13, 13:23

kkkkamil26, dzięki wielkie za dokładną i rzeczową odpowiedź - po pracy posprawdzam i dam znać jak to wygląda.

A teraz inne pytanie - dostałem informację z serwisu klimatyzacji żeby skontrolować czujnik ciśnienia w układzie - czy to ten przy osuszaczu? Jeśli tak to jak go sprawdzić?

kkkkamil26 - 23-05-13, 13:41

Odepnij kostke i zrob zworke miedzy pinami w kostce z kablem. Powinny chyba byc 3 piny. Jeden uruchamia 1 bieg a 2 drugi bieg a 3 to dochodzace napiecie. Tylko nie jestem pewny czy sa 2 czy 3 piny.
Jak wentyl ruszy na 1 biegu tzn ze czujnik kaput.

pigmey - 23-05-13, 13:58

Z tego co widać na poniższym rysunku (część nr 2) jak i zdjęciu to powinny być 4 piny - zakładam, że dwa od 1 i dwa od 2 biegu. Pytanie brzmi: które zewrzeć aby sprawdzić, a nie popalić czegoś w układzie?



kkkkamil26 - 23-05-13, 15:44

Faktycznie.
Nie pamiętam, które sprawdzałem

pigmey - 23-05-13, 16:07

No nic - będę próbował z modlitwą na ustach :lol:

EDIT:
Winowajcą okazał się bezpiecznik nr 41 :yeah: :yeah: :yeah:
W zasadzie nie wiedziałem, który dokładnie odpowiada za wentylator klimatyzacji więc wcześniej sprawdziłem wszystkie w skrzynce i nic mnie nie zaniepokoiło. Po wskazówce kolegi wyżej jeszcze raz sprawdziłem ten bezpiecznik nr 41 i okazało się, ze jakimś cudem musiałem go przeoczyć - prawdopodobnie dlatego, że poprzedni właściciel wsadził w to miejsce 7,5A zamiast 30A :krzeslo:

Tak więc problem z wentylatorem klimatyzacji uważam za rozwiązany, a do właściwej osoby leci "Pomógł"

:24:

Jacek323i - 24-05-13, 09:46

Panowie mam identyczny problem :( dzisiaj sprawdze przekazniki i bezpieczniki tak jak pisaliscie, nawiasem mowic najlepiej opisany problem z rozwiazaniem, bez zbednego madrowania, mysle ze nawet jak ktos sie nie interesuje motoryzacja to ogarnie temat :) Gdyby to jednak nie pomoglo to gdzie szukac tego czujnika cisnienia w ukladzie klimatyzacji? Jest jakis dostep od komory silnika czy trzeba rozebrac polowe samochodu ? ;)
pigmey - 24-05-13, 11:11

Dostęp jest bardzo dobry - jak popatrzysz na lewo od chłodnicy to przy kielichu poniżej zbiornika płynu do spryskiwaczy zobaczysz puszkę osuszacza. Z jej górnej części wystaje, skierowany pod kątem w kierunku kielicha czujnik ciśnienia. Kable, które z niego wychodzą idą do wiązki przymocowanej w pasie przednim nad lampą.
kkkkamil26 - 24-05-13, 11:13

Opisywałem kolejne kroki jakie ja poczyniłem, gdy nie działał u mnie wentylator.
Robiłem to wszystko metodą prób i błędów, trochę info znalazłem w sieci oraz w niektórych miejscach sam doszedłem co się z czym je.
U mnie okazał się winowajcą uszkodzony silniczek wentylatora (dokładniej odklejone magnesy), który przy okazji uszkodził przekaźnik od 1 biegu oraz co kilka dni przepalał bezpiecznik nr 41.

pigmey - 24-05-13, 11:16

Jacek323i napisał/a:
nawiasem mowic najlepiej opisany problem z rozwiazaniem, bez zbednego madrowania, mysle ze nawet jak ktos sie nie interesuje motoryzacja to ogarnie temat :)

Dokładnie. Dotarłem do końca internetu czytając przy tym dziesiątki jeśli nie setki postów i nigdzie nie udało mi się znaleźć tak jasnego wytłumaczenia. Wszędzie tylko pisali "sprawdź bezpiecznik", "sprawdź przekaźnik", sprawdź to, tamto owamto... Ale nikt nie napisał dokładnie co gdzie się znajduje i w jaki sposób to skontrolować - masakra jakaś ;)

kkkkamil26 - 24-05-13, 11:22

I jeszcze dopiszę jedną rzecz, może się komuś kiedyś przyda.

Wentylator można również sprawdzić w kostce przy czujniku wkręconym w chłodnicę wody.
Znajduje się on po lewej stronie (od strony pasażera) na górze.
Także trzeba zrobić zworki, aby sprawdzić czy wentyl zakręci.

pigmey - 24-05-13, 11:59

Jesteś pewien, że ten czujnik też należy kontrolować?
W sumie to jak jest za wysoka temperatura w chłodnicy to wentylator klimatyzacji powinien wspomagać chłodzenie...




Nie ma to jak zadać pytanie i samemu sobie na nie odpowiedzieć :P

:24:

kkkkamil26 - 24-05-13, 12:33

Bardziej mi tu chodziło o sprawdzenie wentylatora na krótko czy działa.
Ale ten czujnik też jest ważny bo tak jak napisałeś wspomaga wisko w upalne dni (np jak staniesz w korku i wisko już nie wyrabia).

///ESIU - 24-05-13, 12:56

wentylator od koimy nie załączy się dopóki nie uruchomi sie klimy, to nie jest żaden wspomagacz,
jak w korkach nie wyrabia wisko to znaczy że trzeba zająć się układem chłodzenia albo termostat albo wisko stare itd itp

pigmey - 24-05-13, 13:42

Hmmm... Na innych forach wyczytałem, że tak właśnie jest... Ale przyznam szczerze, że nie sprawdzałem tego.
Tylko dlaczego w takim razie chłopaki wyżej sugerują żeby sprawdzić czujnik przy chłodnicy skoro tak naprawdę to pracą wentylatora (biegami) steruje czujnik ciśnienia w układzie (presostat), który znajduje się przy osuszaczu?

kkkkamil26 - 24-05-13, 14:26

///ESIU napisał/a:
wentylator od koimy nie załączy się dopóki nie uruchomi sie klimy, to nie jest żaden wspomagacz,
jak w korkach nie wyrabia wisko to znaczy że trzeba zająć się układem chłodzenia albo termostat albo wisko stare itd itp


Mylisz się. To odpowiedz mi na pytanie czemu ma służyć ten czujnik w chłodnicy po lewej stronie? Jak się zepnie na krótko to się właśnie załącza wentylator od klimy.
U mnie jeszcze nigdy nie zauważyłem, aby mi się załączył, ale mechanik jak mi kiedyś odpowietrzał układ w upał to wspominał, że się załączył na chwilę.

A poza tym to raczej nie zauważysz załączenia się tego wentylatora (jako wspomagacza wisko), ponieważ w upały i tak załączasz klimę.

///ESIU - 25-05-13, 23:34

nie ma takiej opcji

odkręć całkiem wisko, stań w korku i czekaj aż się załączy wentylator od klimy, silnik złapie 130 stopni zagotuje się a wentylator nie ruszy,

kkkkamil26 - 26-05-13, 16:53

///ESIU napisał/a:
nie ma takiej opcji

odkręć całkiem wisko, stań w korku i czekaj aż się załączy wentylator od klimy, silnik złapie 130 stopni zagotuje się a wentylator nie ruszy,


Nadal będę się upierał.
Specjalnie dla Ciebie poszedłem sprawdzić.
Odpiąłem czujnik przy chłodnicy wody. Są tam trzy piny.
Przy włączonej stacyjce (bez załączonej sprężarki) łącząc piny 2 z 1 oraz 2 z 3 załącza się wentylator od klimy (tylko nie zwróciłem uwagi, które połączenie to który bieg).

Czyli twoja teoria jest błędna, że wentylator od klimy załączy się tylko po włączeniu sprężarki.

Według mojego testu wentylator załączy się bez włączonej sprężarki jeżeli temperatura wody w chłodnicy przekroczy pewną temperaturę czyli wspomoże wisko.

Być może wentylator klimy inaczej pracuje w autach przed liftowych i po liftowych.
Z tego co zauważyłem to w starszych e36 jest inny wentylator klimy (na rezystorach) a w świeższych nie ma już rezystorów tylko tak jakby silniczek 2w1. Są podwójne szczotki, od 1 i 2 biegu oddzielne. Może to też od tego zależy czy wspomaga wisko czy nie.
Wiem jedno w świeższych E36 na 100% wentylator klimy wspomoże chłodzenie jak wisko nie będzie dawało rady.

///ESIU - 26-05-13, 20:26

ok zwracam honor poddaje się :ok:
w takim wypadku wszystkie gotujące się e36 na warsztacie miały zesraną elektryke i went. w żadnej z nich sie nie uruchamiał
;)

pigmey - 27-05-13, 09:15

///ESIU napisał/a:
w takim wypadku wszystkie gotujące się e36 na warsztacie miały zesraną elektryke i went. w żadnej z nich sie nie uruchamiał

Tu bym się nie zdziwił...
Kupiłem swoją E36 w sierpniu zeszłego roku i dopiero przy serwisie klimatyzacji kilkanaście dni temu dowiedziałem się, że wentylator nie działa... Podejrzewam, że nie działał od początku skoro jakiś idiota wsadził bezpiecznik 7,5A w miejsce 30A. Nie wspomnę, że auto od tamtego czasu klika razy było na warsztacie przy okazji poprawek/wymian różnych dupereli i nikt z Nas nie zwrócił uwagi, że wentylatora nawet przy użyciu sporej siły nie dało się obrócić ;)
A klima normalnie działała i fajnie chłodziła i chyba tylko dużemu ubytkowi czynnika zawdzięczam to, ze nie rozsadziło mi układu...

///ESIU - 27-05-13, 09:21

to fakt musiało sporo brakować że nie j@bnoł żaden przewód bez wentylatora
pigmey - 27-05-13, 12:20

Jakoś niewiele powyżej 4 setek czynnika zostało - 420 czy 440...
Jacek323i - 02-06-13, 22:27

Bezpieczniki sprawdzone, sprawne :) Dwa zote przekazniki 247, w prawym dolnym rogu skrzynki sa identyczne. Lewy odpowiada za załaczanie/wyłaczanie sprezarki klimatyzacji, prawy rowniez zołty 247 za I bieg wentylatora klimatyzacji. Wyjołem, przeczysciłem styki, zamieniłem miejscami i odziwo wentylator ozył, sprezarka sie załacza wiec chyba oba sa sprawne :)
kkkkamil26 - 06-06-13, 18:47

Obserwuj te przekaźniki. U mnie przekaźnik czasem się załączał ale już się nie wyłączał i wentylator pracował nawet po wyłączeniu auta.
misieek1226 - 12-11-13, 13:59

Odgrzewam :lol: :lol:
Panowie wyminiłem dzisiaj wentylator bo po uderzeniu w lisa stary sie rozleciał :wstydnis: :wstydnis: i i ot co na krotko z akumulatora sparwdzany dziala na kazdym biegu po odpaleniu wlaczeniu klimy nic sie nie dzieje po zrobieniu zworki przy chlodnicy cieczy tym z boku chodzi na kazdym biegi WTF?? bo nie wiem za co sie juz brac i co rozkręcic :lol: :lol:
Edit:
ogarniete mój błąd nie wiem czemu ja zamiast guzika od klimy włanczalem obieg zamkniety :O :O :2: :pijaki: i chcialem żeby chodziło :ops: . Ogólnie wszystko chodzi tak jak powinno

bidżej - 25-06-16, 16:03

pigmey napisał/a:
Z tego co widać na poniższym rysunku (część nr 2) jak i zdjęciu to powinny być 4 piny - zakładam, że dwa od 1 i dwa od 2 biegu. Pytanie brzmi: które zewrzeć aby sprawdzić, a nie popalić czegoś w układzie?

Obrazek
Obrazek


odgrzewam kotleta :)

kojarzy ktoś które to piny trzeba zewrzeć na tym czujniku osuszacza?

Michal95 - 05-06-18, 11:42

To i ja odgrzeje co jesli w mojej E36 nie ma w ogole brzpiecznika nr 41, nawet nie samego bezpiecznika ale rownież blaszek go trzymających, auto po swapie ale z klima wyszło z fabryki...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group