|
Forum BMW3ER
|
|
Rozmowy Motoryzacyjne - BMW E36
lolejko - 08-02-08, 18:17 Temat postu: BMW E36 Wersja 316i, 318i
Silnik 4-cylindrowy, 2-zawory na cylinder oznaczenie M40 o pojemności 1.6 lub 1,8 dm3.
Od września 1993 r. silnik przeszedł modyfikację został dodany łańcuch rozrządu, zmieniony układ zapłonowy i kolektor dolotowy. Dostał nowe oznaczenie M43.
Wersja 318is, 318ti
Silnik 4--cylindrowy, 4-zawory na cylinder oznaczenie M42 i M44 o pojemności 1,8 i 1,9 dm3.
Wersja 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i
Silnik 6 cylindrowy, 4-zawory na cylinder M50 o pojemności od 2,0 do 2,5 dm3. Od września 1992 nieznacznie zmodyfikowany (M50 Vanos). Od stycznia 1995 z aluminiowym kadłubem silnika o oznaczeniu M52.
Wersja 318tds
Silnik 4-cylindrowy wysokoprężny, turbodoładowany o oznaczeniu M41 i pojemności 1,7dm3
Wersja 325td, 325tds
Silnik 6-cylindrowy wysokopężny turbodoładowany o oznaczeniu M51 i pojemności 2,5dm3.
Głowica cylindrów silników benzynowych skonstruowana jest według zasady przepływu poprzecznego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, świeża mieszanka paliwowo-powietrzna dopływa do jednej strony głowicy, a spaliny są odprowadzane po drugiej stronie bloku.
W silnikach M40 wał rozrządu jest napędzany od wału korbowego paskiem zębatym.
Zawory napędzane są przez wałek rozrządu za pomocą dźwigni zaworowych, których drugie końce opierają się na popychaczach hydraulicznych.
Silniki 6-cylindrowe benzynowe wyposażono w dwa wałki rozrządu. Jeden dla zaworów wylotowych, drugi dla zaworów dolotowych. Silniki 6- cylindrowe jak i wysokoprężne posiadają łańcuszek rozrządu. Zawory dolotowe i wylotowe mają bezobsługowe popychacze hydrauliczne. Od września 1992 silniki 6-cylindrowe są wyposażane w zmienne sterowanie wałków rozrządu typu VANOS. Za pomocą nastawnika wałek rozrządu zaworów dolotowych, w zależności od prędkości obrotowej silnika, jest skręcany względem koła łańcuchowego. To rozwiązanie pozwala na optymalne dla danej prędkości obrotowej silnika czasy sterowania zaworami. Nastawnik jest aktywowany przez urządzenie sterujące silnika.
Silniki 4- cylindrowe
Silniki 6-cylindrowe
DME-Digitale Motor-Elektronic (Motronic)
DDE-Digitale Diesel-Elektronic
1) 190/4200 od roku 1993 dzięki sterowaniu VANOS
2) 245/4200 od roku 1993 dzięki sterowaniu VANOS
3) od roku 1993
4) 323ti od roku 1998
Bmw wypuściło jako pierwsze nadwozie sedan w listopadzie 1989r i produkowane było do marca 1999r
Nadwozie coupe zadebiutowało w pażdziernikui 1990, produkowane do kwietnia 1999
Nadwozie typu compact od kwietnia 1994 do września 2000
Nadwozie typu cabrio od marca 1993 do września 1999
Nadwozie typu touring maj 1995 do maja 1999
Nadwozie baur
|
|