Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - Demontaż mechanizmu wycieraczek oraz dmuchawy E36

pigmey - 07-01-14, 13:28
Temat postu: Demontaż mechanizmu wycieraczek oraz dmuchawy E36
Witam,
Czy ktoś może mi mniej więcej (lepiej więcej ;) ) opisać jak zdemontować mechanizm wycieraczek w E36 sedan/touring?
Zabieram się za wymianę dmuchawy nawiewu i utknąłem na tym właśnie etapie i dalej ani rusz...
A jeśli jeszcze do tego ktoś wspomoże poglądową fotką ze wskazaniem co i jak to będę już całkiem szczęśliwy ;) :P

Hubi - 07-01-14, 14:33

Najlepiej zdemontować nagrzewnicę wtedy wyjdzie bez problemu.
Czesiu - 07-01-14, 14:41

Ostanio wymieniałem wentylator w e36 sedanie z m52b20 i nie wyjmowałem ani nagrzewnicy ani mechanizmu wycieraczek. Fakt że było ciężko ale jakoś się udało. Do wymiany odkręciłem poza podszybiem oczywiście osłony silnika i listwę wtryskową i jakoś wyszedł wentylator.

Babka dla której to robiłem była u kilku fachowców i jeden z nich chciał ściągać głowicę do wymiany wentylatora bo stwierdził że nie chce mu się deski ściągać :lol:

Co do wyjęcia mechanizmu to zaczynasz od odkręcenia ramion wycieraczek (klucz 13), pod spodem będą 2 nakrętki na klucz chyba 27 jak dobrze pamiętam z tym że przed odkręcaniem dobrze je spryskaj jakimś odrdzewiaczem. Jak uda Ci się je odkręcić to zostaje Ci jedynie wspornik na dole przy mechanizmie na klucz 10 i można wyjmować mechanizm.

pigmey - 07-01-14, 15:12

Dzięki wielkie Czesiu, :piwo: Wychodzi na to, że to ustrojstwo trzyma się tylko na trzech śrubach?
Jeśli chodzi o demontaż listwy wtryskowej to ja raczej spasuję - nie jestem mechanikiem i wolę się tego nie tykać ;) Myślisz, że uda się wymienić dmuchawę jeśli zamiast wtrysków wyjmę mechanizm wycieraczek? Generalnie bardzo krucho jest tam z miejscem - tym bardziej w tourasie bo coupe ma tę górną blachę tak jak by mniejszą (bardziej "wycietą") jest chyba trochę więcej wolnej przestrzeni... Silnik też M52B20.

Czesiu - 07-01-14, 15:16

Myślę że powinien wyjść wentylator po wyjęciu mechanizmu. Tylko uważaj przy odkręcaniu tych nakrętek dużych żeby na siłę nie kręcić bo może się uszkodzić mechanizm, a zazwyczaj są zardzewiałe i nie chcą się odkręcać.
Alkomaty - 07-01-14, 15:57

No to też fakt,one z reguły są zardzewiałe i moim zdaniem to jedyna i zarazem największa przeszkoda jaką możesz napotkać podczas demontażu. Ale odkręcając z wyczuciem dasz rade.
pigmey - 07-01-14, 18:19

Czesiu, mam jeszcze kilka pytań - co prawda wiem, że już schodzę z tematu głównego ale to w końcu mój wątek :P

1. Czy do wyjęcia dmuchawy trzeba wyjąć jedną z tych części oznaczonych na poniższym zdjęciu?
2. Czy podczas demontażu trzeba połamać stary wentylator?
3. Czy nowy wentylator zakłada się w całości, czy należy zdjąć jeden z wiatraków?


Czesiu - 07-01-14, 18:32

1. Nie trzeba nic więcej ściągać... odpinasz blaszkę trzymającą wentylator oraz przewody i wyciągasz go.

2. Nie. Nic nie trzeba łamać, powinien wyjść bez większych problemów.

3. Pod żadnym pozorem nie tykaj wiatraków. Jak zdejmiesz jeden z nich to przy próbie wbijania będą się przesuwać że będzie ciężko ustawić i albo będzie się blokował o obudowę nagrzewnicy albo o silnik went. Ja jak zakładałem z powypadkowej to jeden wiatrak był przesunięty na ośce i jak ustawiłem to druga strona się przestawiała razem z ośką i silnik nie był na środku ( a nawet milimetry przesunięcia będą i będzie ocierał albo się blokował). W końcu mi się udało tak przyblokować jedną stronę że dało się ustawić tak jak ma być.

sienek1989 - 07-01-14, 18:58

Nowe filtry są kapletne jak będziesz kupował z obudowami itd tylko zaklada sięje na takkie zatrzaski , jak masz na wierzchu może warto wymienić przy okazji ??
pigmey - 08-01-14, 10:57

sienek1989 napisał/a:
Nowe filtry są kapletne jak będziesz kupował z obudowami itd tylko zaklada sięje na takkie zatrzaski , jak masz na wierzchu może warto wymienić przy okazji ??


To sedan w pełnym klimatroniku - tutaj mikrofiltr jest jeden, wyjmuje się go od strony kabiny, po stronie pasażera (widać go z tylku, w dole za dmuchawą). To o czym piszesz występowało (o ile dobrze pamiętam) tylko w coupe bez klimy.

sienek1989 - 08-01-14, 20:19

a no u mnie tak było i jest coupe i jest bez klimy , sorrki
Darozzzz - 08-01-14, 20:37

Również wymieniałem wentylator w swojej QP z klimą. Wiatrak wyszedł tak jak mówi czesio, tylko że ja jeszcze ściągałem listwę wtryskową. Jeszcze jedno pytanie, skąd wiesz że wiatrak padł? ja jak wcześniej wspomniałem wymieniałem dmuchawę, lecz po wymianie działała dzień, po czym przestała dalej dmuchać.... usterkę powodował jeż.....
pigmey - 09-01-14, 08:52

Wiem na 100% - jeż wymieniony został jako pierwszy ;)
Po tym zabiegu nic się nie zmieniło - dmuchawa nadal raz działała, a raz nie.
Po tygodniu zaczęła chodzić jak traktor - wtedy zacząłem się do niej wstępnie dobierać ponieważ myślałem, że coś tam wpadło i ją blokuje. Niestety w środku było czysto, a samą dmuchawę wystarczyło ruszyć delikatnie aby wystartowała. Nie ma żadnych luzów więc zakładam, że skończyły się szczotki. Nowa dmuchawa wlatuje w sobotę.

A tak na marginesie - dużo roboty z tym demontażem listwy wtryskowej? I czy faktycznie aż tak ułatwia to wyjęcie dmuchawy?

Czesiu - 09-01-14, 09:50

pigmey napisał/a:
Wiem na 100% - jeż wymieniony został jako pierwszy ;)
Po tym zabiegu nic się nie zmieniło - dmuchawa nadal raz działała, a raz nie.
Po tygodniu zaczęła chodzić jak traktor - wtedy zacząłem się do niej wstępnie dobierać ponieważ myślałem, że coś tam wpadło i ją blokuje. Niestety w środku było czysto, a samą dmuchawę wystarczyło ruszyć delikatnie aby wystartowała. Nie ma żadnych luzów więc zakładam, że skończyły się szczotki. Nowa dmuchawa wlatuje w sobotę.

A tak na marginesie - dużo roboty z tym demontażem listwy wtryskowej? I czy faktycznie aż tak ułatwia to wyjęcie dmuchawy?


Do zdjęcia listwy wtryskowej wystarczy odkręcić 2 śrubki na klucz 10 i delikatnie podważać po kawałku aż wyjdą wszystkie wtryski. Żadnych przewodów nie odpinasz tylko odsuwasz na bok całość a na otwory po wtryskach najlepiej coś położyć czystego albo powpychać papier czy cuś żeby syfu nie naleciało. I wszystko, a napewno będzie łatwiej wyjąć bo akurat na wysokości listwy masz jeden z wiatraków wentylatora. W moim przypadku nie dało się go wyjąć przez listwę ale ja nie odkręcałem mechanizmu wycieraczek bo mi się nie chciało. ;)

pigmey - 09-01-14, 10:05

Hmmm... To może faktycznie spróbuję najpierw w ten sposób? Wydaje się znacznie prostszy... Czy przy ponownym montażu listwy można spodziewać się jakichś dodatkowych utrudnień? Zakładam, że trzeba będzie użyć trochę siły aby wszystko umieścić na swoim miejscu - zgadza się?

Sorki za te wszystkie pytania, ale wolę najpierw solidnie podbudować się teoretycznie żeby później nie utknąć w miejscu albo co gorsza czegoś nie uszkodzić ;)

Czesiu - 09-01-14, 10:13

Powinna bez problemu wskoczyć na swoje miejsce dociskając, lub delikatnie ręką wbijasz i musi wejść. Myślę że bez problemu sobie poradzisz ;)
Tylko zwróć uwagę żeby wszystkie gumki były na wtryskach.
Tu masz przykładowe foto jak wygląda po wyjęciu


pigmey - 10-01-14, 22:53

Dzisiaj przyjechała nowa dmuchawa więc jutro biorę się za wymianę - trzymajcie kciuki :P
pigmey - 13-01-14, 08:11

W sobotę udało mi się w końcu wymienić tę zakichaną dmuchawę :yeah: :yeah: :yeah:
Zajęło mi to 4,5h i sądzę, że gdybym się za to zabierał ponownie to bym dał rade w max 3h.
I od razu każdemu radzę - nie zabierajcie się za to w pojedynkę bo się tylko namęczycie podwójnie. Dodatkowa para rąk do przytrzymywania/odciągania przewodów jak najbardziej wskazana ;)
Wbrew temu co radził kolega Czesiu nie wyciągałem listwy wtryskowej ponieważ nie chciało mi się z nią szarpać, tym bardziej, że siedziała masakrycznie ciasno, a dodatkowo pracę utrudniała instalacja LPG. Aczkolwiek nie przeczę, że jej demontaż nie ułatwiłby pracy bo faktycznie zrobiłoby się sporo miejsca. Ja wolałem jednak nie ryzykować popsucia czegoś nie dysponując jakimiś częściami zamiennymi - tym bardziej, że była sobota po południu ;)
Wymontowałem zamiast tego mechanizm wycieraczek (poszło stosunkowo łatwo) oraz rozebrałem to ustrojstwo z klapką po prawej stronie dmuchawy (to co zaznaczyłem na zdjęciu w jednym z moich wcześniejszych postów). Wyjęcie jej to była tylko kwestia odpowiedniego ułożenia/obrócenia całości. Tak jak podejrzewałem - skończyły się szczotki w silniku.
Potem była chwilka gimnastyki z odpowiednim ułożeniem nowego wiatraka oraz wsadzeniem na swoje miejsce mechanizmu wycieraczek (to jest jakaś makabra normalnie i tego, który to projektował wysłał bym na 10 lat do ruskiego łagru :13: :6: ). Potem już tylko pozostało poskładanie reszty do kupy i mogę znowu cieszyć się działającym nawiewem :5: :9: :brawo: :yeah:
Jeśli ktoś będzie się za to zabierał to służę radą ;)

mario20044 - 12-05-16, 06:25

Sorki ze odkopuje Stary temat ale mam problem ze złożeniem tego ustrojstwa z klapka po prawej stronie dmuchawy. Widzę że silniczek klimatronika otwiera klapke po lewej stronie silnika a ciegno po środku silnika ciągnie klapke po prawej. No i problem z tym że nie umiem zamontować tego ciegna po prawej stronie. Kompletnie niepamietam jak to było złożone i teraz jest tak że lewa klapka chodzi normalnie a prawa ani rusz bo te ciegno chodzi luźno w spince a klapka jest również luzna :/ możecie mnie podarować jakimś zdjęciem albo rada jak to było ?
mario20044 - 12-05-16, 06:25

Sorki ze odkopuje Stary temat ale mam problem ze złożeniem tego ustrojstwa z klapka po prawej stronie dmuchawy. Widzę że silniczek klimatronika otwiera klapke po lewej stronie silnika a ciegno po środku silnika ciągnie klapke po prawej. No i problem z tym że nie umiem zamontować tego ciegna po prawej stronie. Kompletnie niepamietam jak to było złożone i teraz jest tak że lewa klapka chodzi normalnie a prawa ani rusz bo te ciegno chodzi luźno w spince a klapka jest również luzna :/ możecie mnie podarować jakimś zdjęciem albo rada jak to było ?

http://www.realoem.com/bm...&diagId=64_0648

Ciegno to element 15 a ta spinka metalowa to element 13, niepamietam jak te ciegno było włożone w ta spinka i efekt jest taki ze ciegno luzem rusza ia w spince i klapka się nie rusza

Swoją drogą żeby nie zakładać drugiego tematu jeśli wasza dmuchawa chodzi na niskim biegu a silnik jest włączony to czy podczas nacisniecia przycisku do odparowania szyb(czyli dmuchawa startuje na Max obrotów) obroty silnika spadają troszkę ( o ok 100-200) ? Zastanawiam się czy moja dmuchawa jest sprawna skoro tak bardzo obciąża silnik, a jak jest u was?

mario20044 - 17-05-16, 13:21

Może ktoś wrzucić zdjęcie mocowanie tego klipsa? Od paru dni nie umiem tego złożyć a druciarstwa nie chce robić :/
mario20044 - 25-05-16, 18:50

Chodzi o zamocowania tego ciegna w tym metalowym klipsie, czy te ciegno ma luźno chodzić w nim? Mi chodzi luźno o klapka się nie rusza :/
https://zapodaj.net/images/98972a2a68b0e.jpg

paszkos1988 - 25-05-16, 22:05

kolego chodzi Ci o te cięgno? dziś je robilem bo nie otwierała jedna klapka, ona jest od obiegu

ta stronka Ci pomoże :)

https://www.dvatp.com/bmw/hvac_blower/1

mario20044 - 25-05-16, 22:19

Ta stronke znam i zamontowalem to według tych zdjęć ale nie otwiera mi si prawa klapka tzn te ciegno rusza się w metalowym klipsie i klapka ani drgnie :/ jak rozwiazales ta sprawe żeby klapka się ruszala? Masz moze jakies fotki ? Bo mecze sie z tym okropnie
paszkos1988 - 25-05-16, 23:03

ale ruszasz tym na sucho? bo z tego co dziś montowałem to jedna klapka ma silniczek i ciągnie cięgnem drugą, i to jest od obiegu powietrza, spróbuj podłączyć aku, i włącz klimatronik i daj na zamknięty obieg i zobaczysz ze się przesuwa, chyba że zblokowana klapka jest
mario20044 - 25-05-16, 23:25

Ja to sprawdzałem oczywiście na załączonym klimatroniku i klapka lewa które rusza silnik chodzi normalnie ale ciegno które wchodzi w ten metalowy klips, porusza się w nim przez co klapka prawa się nie rusza(a jest sprawna i chodzi lekko jak ruszam palcem) niepamietam jak to było gdy to rozmontowywalem czy może jakaś część mi spadła ale na realoem i na obrazku który wkleiłem post wyżej wszystko jest ok :( te ciegno by musiało być na stałe zablokowane w tym metalowym klipsie i by wszystko grało. Możesz mi napisać czy coś tam jeszcze jest w tym metalowym klipsie? Ja wkładam ciegno w ten klips i klips w mechanizm tej prawej klapki tak jak na foto co wkleiłem wyżej
paszkos1988 - 25-05-16, 23:40

tam taki bolec powinien wchodzić w klapkę kwadratowy bolec, który przesuwa ową klapkę, chyba o to Ci chodzi...
mario20044 - 25-05-16, 23:51

Masz może fotke jak to u Ciebie wygląda ? Bardzo by mi się przydała :)
paszkos1988 - 25-05-16, 23:53

niestety nie robilem, ale może zaraz wynajdę coś w necie poszukam i podeślę
paszkos1988 - 26-05-16, 00:06

https://www.dvatp.com/med...embly_large.jpg

te zdjęcie Ci nei pomoże?

mario20044 - 26-05-16, 00:49

Mam to zamontowane dokładnie tak jak na zdjęciu, ale powiedz mi najważniejsze - czy ten klips chodzi luźno po tym ciegnie czy raczej jest zblokowany i jest w jednej pozycji? U mnie klips swobodnie przesuwa się po ciegnie i efekt jest taki ze zamiast ruszać klapka to przesuwa się ciegno w klipsie
mario20044 - 26-05-16, 09:18

Po przeanalizowaniu zdjęć wychodzi na to ze ten klips jest zacisniety na ciegnie, oglądałem fotki gdy jest zamontowany na ramieniu klapki i gdy jest zdemontowany - jest cały czas w tej samej pozycji. No i teraz pytanie za 100 punktów - jak go tam zacisnac/zamocować na stałe? Kombinerkami wcisnąć nieda rady bo to się wogole nie trzyma i jeździ sobie ciegno przez tego klipsa. Wklejam foto jak to wygląda - na dole widać ciegno i na nim klipsa który się trzyma w tej samej pozycji cały czas
https://www.dvatp.com/med..._cage_large.jpg

mario20044 - 27-05-16, 19:59

Proszę o pomoc, czy mógłby mi ktoś odpisać kto wymieniał dmuchawe lub ruszal puche z dmuchawa - czy ten metalowy klips jest zacisniety na tym ciegnie ? :bmw:
Warg - 29-05-16, 08:41

Z góry piszę że nie czytałem całego tematu tylko odpowiadam na ostatniego posta posta)
Nie zdejmujesz klipsa z cięgła tylko klips z hmmm plastiku na którym się trzyma, podważasz go od góry i od dołu ustawiając klapki chyba na zamknięte (musi być za nim wolne miejsce"
Poza 3 spinkami które trzymają środkową część obudowy musisz zdjąć jeszcze 4 malutkie spinki (po 2 na stronę) które trzymają cześć obudowy z klapkami) później da się już zdjąć klapkę po stronie kierowcy i środkową część
ps z środkową częścią też może być problem żeby wyjąć to przekrzyw ją delikatnie do przodu aż zobaczysz plastikowy wkręt, on trzyma mały plastik który osłania silnik i bardzo utrudnia wyjęcie dmuchawy środkowej części obudowy

ze składaniem nie pomogę bo czekam na dmuchawę

mario20044 - 30-05-16, 21:32

Warg jak sciagnales klipsa z plastiku na którym się trzyma i masz luźne ciegno to czy ten klips rusza się jakoś na tym ciegnie czy jest na nim nieruchomy? Mi on wypadł z ciegna i niepamietam czy on był jakoś na nim zacisniety
Warg - 30-05-16, 21:39

u mnie ten metalowy klips na cięgle był zaciśnięty najwyżej można go było obrócić dookoła cięgła ale nie wypadał
mario20044 - 30-05-16, 22:18

I właśnie o taką odpowiedź mi chodziło cały czas ! :) ja próbowałem raz go zacisnąć Kleszczami ale nic z tego :o dzięki za odpowiedź teraz tylko muszę pokombinować jak gł tam zacisnąć :)
hakilas - 07-09-16, 19:56

Odkopuje :)

e36 coupe
Orientuje się ktoś jak najlepiej dojść do śrubki wspornika mechanizmu wycieraczek ?? ( tej na dole ) Muszę wyjąć cały mechanizm ale jest tam tak ciasno żę nie wiem od której strony się dostać .. (reszte śrubek już wykręciłem )

mario20044 - 07-09-16, 22:47

Chodzi o ta srubke w obok boxa dmuchawy? Jeśli tak to niewiem w czym problem bo bez problemu wykrecilem ja grzechotka. Mechanizmu wycieraczek nie wyciagalem do wymiany dmuchawy tylko upchnalem go dalej w podszybie żeby nie zawadzal, a do wyciągnięcia dmuchawy odsunalem trochę listwe wtryskowa i wyszło bez większych problemów
OBOLUK - 30-03-18, 09:39

Witam. Odświeżę temacik. Chciałbym wymienić mechanizm w mojej kupecie. Czy wentylator powinien być wyciągnięty czy mechanizm wyjdzie na milimetry w jakiś sposób, bez odkręcania wentylatora? Czy wentylator jest przykręcony w jakiś sposób? Auto z klimą dwustrefową jeśli to ważne.

U mnie w Coupe jest tylko jedna nakretko-sruba 27mm, od strony kierowcy. Czy na trzonie od wycieraczki pasażera też powinna być?

OBOLUK - 08-04-18, 14:31

Poradziłem sobie... ale łatwo nie było. Jeśli na przyszłość ktoś by miał zamiar wyciągać/wymieniać mechanizm wycieraczek w Coupe to bez demontażu prawej (stojąc z przodu samochodu) obudowy/kierunku nawiewu wentylatora razem z cięgnem się nie obejdzie. Od spodu tej obudowy są 2 metalowe klipsy, trzeba podważyć je lekko i wychodzi cała prawa część tej osłony razem z cięgnem. Wystarczy odchylić to na lewą stronę i jest miejsce na wyciągniecie mechanizmu. Przy składaniu trzeba mieć cierpliwość, przede wszystkim do tych klipsów bo miejsca jest jeszcze mniej niżeli jak się rozbiera to :lol:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group