Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - SILNIK M54 ZAMIANA KOŁA DWUMASOWEGO NA JEDNOMASE

Jackson86 - 16-03-14, 13:37
Temat postu: SILNIK M54 ZAMIANA KOŁA DWUMASOWEGO NA JEDNOMASE
Witajcie. Chciałbym podjac dyskusje w tym temacie. Moze jest ktoś kto taka operacje na silniku m54 wykonywał bo na m52 na pewno (z tego co pamietam natknałem sie tu kiedys na kogos takiego)

Temat zakładam nieprzypadkowo gdyż zaczyna sie on oddzywać ostatnimi czasy w moim aucie i moze bym taka operacje zastosował.
Dookoła wszyscy spece z branzy silnikowej krzycza ze jednomas jest do bani bo tłumik drgań w taczy sprzegłowej niedostatecznie absorbuja drgania przez co zostaja one przeniesione na pozostałe elementy układu napędowego. Niestety element ten jest drogim i problematycznym rozwiązaniem technologii która nie idzie w dobrym kierunku :no:
Z tymi drganiami to może i fakt w rechoczących turbodieslach albo Vałkach których nie da sie do konca wyważyć. :no: A na tych r6 mozna monete postawic i rozruch jej nie przewróci :hyhy:
Spotkałem sie kiedys podczas wymiany sprzęgła u znajomego w silniku m50b20(w razie czego niech ktos poprawi) w sedanie z 92' roku z fabrycznym jednomasem i nie było mowy o jakichkolwiek drganiach albo niekomfortowej zmianie biegów. :9:
Widziałem kiedys post goscia (nie pamietam czy z tego forum) który zamienił dwumase na jednomasowe koło w srebrnej m52b28 i spisywało sie bardzo dobrze.

PROSZĘ WAS O PINIE NA TEN TEMAT GDYZ MOZE SIE TO JESZCZE WIELE RAZY KOMUS INNEMU PRZYDAĆ :)
EWENTUALNIE NA JAKICH KOMPONENTACH TO ZROBIĆ? Słyszałem o gotowych zestawach z kołe jedno masowym do silników m52 bodajże Valeo ale czy do m54 podejdzie??..

whitedevil - 16-03-14, 13:39

totalna bzura ja mam m54 i jednomasa odelzonego i nie ma z nim zadnych problemow same plusy
jedyna wazna rzecz dobrze dobrac kolo jednomasowe nic wiecej mam na mysli srednice do tego tarcza z kevlaru i jest bajka

Jackson86 - 16-03-14, 17:15

A mogłby kolega podpowiedziec jakie koło zastosował?( jaki model silnika) tarcza z kevlaru to to samo co spieki?? a docisk, łożysko??

Od poczatku borykam sie z popularnym problemem stuku na pierwszych trzech biegach przy zmianie na wcisnietym sprzęgle. Wszyscy mowią o sumach luzów na połosiach dyfrze ble ble.. ja cała Zawieche z tyłu rozbierałem wymineiłem co trzeba problem nie ustał i cos mi sie wydaje ze ten notoryczny problem moze także stwarzać ten NIESZCZESNY DWUMAS :cenzura:

tomgtdek69 - 16-03-14, 19:21

W galerii mam fotę jednomasy z m50, założonej na M54.
Ze spiekiem daj sobie na luz... Łożysko zostaje twoje docisk i tarcza zależy od tego co będziesz zakładać.

Co do stuków to ogarnij jeszcze górne mocowania amorków.

whitedevil - 17-03-14, 08:27

Jackson86 napisał/a:
A mogłby kolega podpowiedziec jakie koło zastosował?( jaki model silnika) tarcza z kevlaru to to samo co spieki?? a docisk, łożysko??

Od poczatku borykam sie z popularnym problemem stuku na pierwszych trzech biegach przy zmianie na wcisnietym sprzęgle. Wszyscy mowią o sumach luzów na połosiach dyfrze ble ble.. ja cała Zawieche z tyłu rozbierałem wymineiłem co trzeba problem nie ustał i cos mi sie wydaje ze ten notoryczny problem moze także stwarzać ten NIESZCZESNY DWUMAS :cenzura:



model silnika m54b30 sprzeglo obecnie zalozone to kolojednomasowe zamachowe z is roztoczone pod 240mm i odelzone do tego docisk z m54 240mm i tarcza obita na nowo kevlarem nie jest to spiek ale duzo wytrzymalsza tarcza od zwyklej co do spieku to podaruj to sobie jezdzilem na spieku na samym poczatku i do miasta slabo sie on nadaje chyba ze latasz po torze to wtedy spiek jak najbardziej tak ale do uzytku auta na codzien tarcza spiekowa moim zdaniem sie nie nadaje

co do Twoich problemow zwal skrzynie i zobacz jakie ma luzy dwumas bo bardzo mozliwe ze dwumas jest juz na umarciu stad takie objawy

ps. jak bys chcial mam sprzeglo jednomas do Twojego silnika

Jackson86 - 17-03-14, 16:04

Tak jest.. Wszystko co Panowie piszecie sie zgadza. Robiłem dzisiaj mały wywiad przy zakupie kilku częsci uzywanych do kumplowego bolida u gości którzy tylko smigła robia. Faktycznie jednomasy maja mniejsza srednice i trzeba takie koło roztoczyc bo ma 200mm bodajze albo 220mm. TOMGTDEK69 buda jest zdrowa i mocowania wózka też przy amorach tez nic nie stwierdziłem. WHITEDEVIL wystarczyło by same koło reszte bym sobie zakupił na miejscu po rabacie chyba ze popchniesz to w jakiejs rozsądnej cenie..
A jak nie to bede namierzał koło na miejscu do roztoczenia, tak sie nieszczesliwie składa ze ta 320 z jednomasem w której robiłem sprzegło została niedawno zawinieta na drzewie :no: i gosc dzwonił czy nie potrzebuje czesci...
Whitedevil w jaki sposób odelzyłes to koło, są ludzie którzy przestrzagaja przed odelżeniem tego elementu nie wiadomo dlaczego...
Dzieki ze podjeliscie chłopaki temat.. :7:
TOMGTDEK69 zaraz podejrze ta Twoja galerie..

Jackson86 - 17-03-14, 16:08

Aha a jak z reszta wymiarów tego koła i rozstawem srub mam rozumiec ze jest egal??
tomgtdek69 - 17-03-14, 19:17

Na ciężkim jednomasie z m50 będziesz rwał kapcia jak głupi (o ile nie załozysz kompletu tarczy i docisku z m50, z doświadczenia już wiem ze docisk z takiego kompletu jest za słaby) na lżejszym jednomasie lepiej będzie się wkręcał na obroty, ale i łatwiej zdusić motor zależy co chcesz osiągnąć montując jednomasę....
whitedevil - 17-03-14, 21:24

Jackson86 napisał/a:
Tak jest.. Wszystko co Panowie piszecie sie zgadza. Robiłem dzisiaj mały wywiad przy zakupie kilku częsci uzywanych do kumplowego bolida u gości którzy tylko smigła robia. Faktycznie jednomasy maja mniejsza srednice i trzeba takie koło roztoczyc bo ma 200mm bodajze albo 220mm. TOMGTDEK69 buda jest zdrowa i mocowania wózka też przy amorach tez nic nie stwierdziłem. WHITEDEVIL wystarczyło by same koło reszte bym sobie zakupił na miejscu po rabacie chyba ze popchniesz to w jakiejs rozsądnej cenie..
A jak nie to bede namierzał koło na miejscu do roztoczenia, tak sie nieszczesliwie składa ze ta 320 z jednomasem w której robiłem sprzegło została niedawno zawinieta na drzewie :no: i gosc dzwonił czy nie potrzebuje czesci...
Whitedevil w jaki sposób odelzyłes to koło, są ludzie którzy przestrzagaja przed odelżeniem tego elementu nie wiadomo dlaczego...
Dzieki ze podjeliscie chłopaki temat.. :7:
TOMGTDEK69 zaraz podejrze ta Twoja galerie..


wszystko jest do dogadania napisz PW a się dogadamy jak coś

Jackson86 - 17-03-14, 21:34

A myslisz ze koło dwumasowe jest duzo zejsze od takiego pełnego koła??..
Ogolnie załozenie jest takie zeby było bezawaryjne i jednoczesnie nie pogorszało bardzo komfortu jazdy i zmiany biegów.. nie chodzi mi o upalanie auta bo ja nie z tych a po za tym ten silnik bedzie zrywał koła czy tak czy tak..
W JAKI SPOSÓB ODCIĄŻA SIE TAKIE KOŁO?? POPRZEZ NAWIERCANIE? w DOBRYM KIERUNKU ROZUMUJE CZE MOZE PRZEZ INNA OBRÓBKE..
Powiem CI ze jak juz sie zdarzy zdusic ja to nie ma jakichkolwiek objawów w postaci szarpniecia itp, po prostu zapalaja sie kontrolki tak jakbys silnik z kluczyka zgasił.. To nawet m43 przy takim zajsciu potrafił dobrze szarpnąć ale miał jednomase.
Jednak przydało by sie taki mocniejszy zamach nieraz nawet przy ruszaniu bo potrafi przydrzec silnik jak nie wstawisz odpowiednio w gaz. Moze to i kwestia tych nieszczesnych elektronicznych przepustnic Bo tak jak dla mnie na lince była o niebo lepsza komunikacja miedzy noga na gazie a silnikiem :)

whitedevil - 17-03-14, 21:47

dwumas jest ciezszy od jednomasa przeciez pozatym mniej awaryjny boi nie robia sie na jednomasie luzy tak jak w dwumasie co do odelzenia robi to tokarz
wiec jesli chcesz miec bezawaryjne sprzeglo tylko i wylacznie jednomasa ale moze inni sie zemna nie zgodza ja mam jednomasa i jestem mega zadowolony i nigdy nie zaloze dwumasa

Jackson86 - 18-03-14, 16:44

A próbował ktos kiedyś zhamowac auto po takiej operacji?? Podobno wada lzejszego koła zamachowego jest to ze przy wjezdzaniu pod wzniesienia trzeba wajhować. To znaczy ze auto boi sie górek?? a tak mormalnie wkreca sie lepiej na obroty?? :O

Wyczuwalne jest zwiekszenie momentu obrotowego albo mocy? Jak sie taki silnik zachowuje w dolnym zakresie obr tzn 2-3tys w porównaniu do auta z dwumasem??

tomgtdek69 - 18-03-14, 20:01

Bzdury jakieś z tymi wzniesieniami!
Jak już wcześniej pisałem ciężka jednomasa do auta które ma drzeć kapcia na każdym skrzyżowaniu, lekka jednomasa do auta które ma być dynamiczne i szybko reagować na gaz. Zrób kompromis i będzie git.
Na ciężkim jednomasie jak wrzucisz na luz obroty pomału będą opadać, na lekkiej szybko i vice versa na ciężkim zamachu gorzej przyśpiesza na lekkim lepiej.
Poza tym jednomasa wcale nie musi być lżejsza!!!
Zamach z tarczą i dociskiem z m50 jest cięzszy od zestawu z dwumasą...

Jackson86 - 19-03-14, 20:45

Rozumiem :ok: Ale zastanawia mnie jeszcze taka kwestia.. Koło jednomasowe od innego silnika prawdopodobnie bedzie cieńsze od seryjnej dwumasy. a zatem łożysko bedzie miało dłuższa droge do przebycia zeby wcisnąć sprzegło bo cały komplet bedzie miał mniejsza wysokosć.. Chyba ze sie myle..Ale nie jest tak przypadkiem?? Załóżmy ze koło pochodziłoby z silnika m20 lub m30..
tomgtdek69 - 19-03-14, 21:03

Jednomasa z m50 + tarcz i docisk maja dokładnie tę samą wysokość co zestaw na dwumasie.
Każde inne rozwiązanie spowoduje że, albo przerobisz łapę albo pod łożysko dasz tulejkę dystansującą.
Teoretycznie żeby włozyć jednomase z m20 trzeba zmienić bendix w rozruszniku bo wieniec jest w innej odległości ale nie potwierdzę tego z własnego doświadczenia, nie mam też jednomasy z m20 żeby porównać!
Najbezpieczniejsza jest jednomasa z m50 (takową ma na zbyciu whitedevil pisz do niego PW) roztoczysz ją pod sprzęgło 240 i będzie git.
Uprzedzając pytanie łożysko jest takie same do jedno i dwumasy.

Jackson86 - 20-03-14, 20:30

No i temat robi sie coraz bardziej przejrzysty :ok: Należy jeszcze zapytać skąd wytrzasnąć tarcze z tłumikiem drgań na 240mm?? Bo zakłać tarcze bez tłumika (dla sprzegła z dwumasem) to jednak chyba troche ryzyko...
tomgtdek69 - 20-03-14, 21:03

Sprawdzony zestaw to
-Jednomasa z m50 (Należy ja roztoczyć pod tarczę 240) + Najlepiej od razu zebrać na wysokości tak by próg miał 8,8 mm,
-Tarcza z m30 jest na tłumiku drgań i ma 240mm
-Docisk z M57
+Tulejka pod łożysko lub przeróbka łapy (tulejka 11mm)

Druga opcja to;
-Jednomasa z m50 (Należy ja roztoczyć pod tarczę 240) + Najlepiej od razu zebrać na wysokości tak by próg miał (podam jutro)
-Tarcza z m30 jest na tłumiku drgań i ma 240mm
-Docisk z twojej dwumasy

Marcinp - 21-03-14, 08:45

Cześć
Przy okazji tematu, te wasze rozpiski tutaj dotyczą też M52?
Pzdr

whitedevil - 21-03-14, 09:45

Marcinp napisał/a:
Cześć
Przy okazji tematu, te wasze rozpiski tutaj dotyczą też M52?
Pzdr


jest tak samo jak w m54

spikepool - 07-04-14, 11:43

Witam, wszystkich. Pada mi sprzęgło i chce to zrobić w tym tygodniu, proszę więc odpowiedzcie na pytania które mam. Pacjent m54b25

Skoro stosujemy jednomas z m50 to czemu nie możemy zastosować sprzęgła z m50, tylko pchamy z m30?
Czy zmiana dwu na jedno mas nie powoduje zmniejszenia elastyczności skrzyni? czy nie trzeba częściej zmieniać biegów ?
Nie powoduje to zmniejszenia komfortu przy ruszaniu czy zmianie biegów, lub zwiększone zużycie innych elementów auta?

Proszę o szybką odpowiedź, pozdrawiam

alonz - 07-04-14, 17:35

elastycznosc sie nie zmienia, komfort też nie bo zamiast tłumika na kole zamachowym masz tłumik na tarczy sprzęgła.. A dlaczego z m30 to nie wiem
Drapek_skate - 07-04-14, 18:27

Ja ostatnio u siebie wymieniałem dwumas na jednomas - co prawda w VAG'owskim 1,9 TDI, ale założenie to samo ;) Nie odczuwam jakiegoś dyskomfortu przy takim przejściu - pedał leciutko chodzi, nie ma większych wibracji, auto normalnie rusza itp. Może jedynie jak się dobrze wsłuchać to troszkę dzwonią sprężynki w tarczy no ale w końcu to diesel który trzepie się dość mocno ;)
spikepool - 07-04-14, 19:00

dzięki za rozwianie chociaż części wątpliwości. Zostało jeszcze czemu do jednomasu z m50 zakładamy sprzęgło od m30, oraz jak się zapatrujecie na zmniejszenie wagi koła zamachowego.
whitedevil - 07-04-14, 19:21

spikepool napisał/a:
dzięki za rozwianie chociaż części wątpliwości. Zostało jeszcze czemu do jednomasu z m50 zakładamy sprzęgło od m30, oraz jak się zapatrujecie na zmniejszenie wagi koła zamachowego.


nie wiem skad masz takie mityczne informacje ale coz jesli zmieniasz na jednomasa musisz miec tarcze 240mm nic wiecej co do tlumika drgan na tarczy nie jest tak do konca ze musi on byc ja mam akurat tarcze bez tego i zero dyskomfortu z tego powodu wszystko jest cacy pieknie

tomgtdek69 - 07-04-14, 20:32

spikepool napisał/a:
Skoro stosujemy jednomas z m50 to czemu nie możemy zastosować sprzęgła z m50, tylko pchamy z m30?

Ależ oczywiście że możemy! Ori tarcza z zamachu m50 ma 228mm natomiast tarcza z m30 ma 240, większa tarcz = większa płaszczyzna okładziny.
Dlaczego wszyscy upieramy się na tarczach z m30? Bo są na tłumiku drgań.
Pamiętaj że bez przeróbek nie włożysz tarczy sprzęgła 240mm

spikepool napisał/a:
Czy zmiana dwu na jedno mas nie powoduje zmniejszenia elastyczności skrzyni? czy nie trzeba częściej zmieniać biegów ?

Tłumik drgań na tarczy sprzęgła to nie to samo co dwumasa i jazda na maxymalnym biegu z minimalną prędkością obrotową silnika komfortowa nie będzie (jak ma to miejsce przy zdrowej dwumasie). Ale jak większość twierdze że różnicy praktycznie nie ma.

spikepool napisał/a:
Nie powoduje to zmniejszenia komfortu przy ruszaniu czy zmianie biegów, lub zwiększone zużycie innych elementów auta?


Ruszanie (bynajmniej te agresywne) na jednomasie jest tylko na +...
Opcji z tarczą bez tłumika drgań nie testowałem więc się do takowej nie mam jak odnieść, ale kolega wyżej twierdzi, iż jest OK.

spikepool - 07-04-14, 23:05

Jeszcze raz dzięki za informację. tomgtdek69 tobie w szczególności.
Z tego co rozumiem to tarcza z m30 jest lepsza ponieważ jest większa, ok to rozumiem.
I co więcej tarcza z m50 nie ma tłumików drgań jak ta z m30? Chyba nie do końca to zrozumiałem. Patrzyłem jak te tarcze wyglądają i rzeczywiście są różnej konstrukcji.
m50 ma standardowe sprężynki (które według mnie są tłumikiem)a m30 jest jakby "sztywna" Co trzeba przerobić aby pogodzić większą tarczę, co konkretnie trzeba rozwiercać ? I jeszcze pytanko, skoro oryginalnie tarcza 228 mm w m50 jest fabrycznie skonstruowana i daje tam radę to po co ulepszać fabrykę zmieniając na szerszą ?
Mam nadzieje, że się nie załamiecie potokiem pytań i tokiem rozumowania, pozdrawiam serdecznie

tomgtdek69 - 07-04-14, 23:45

Zarówno tarcza z m50 jak i m30 dedykowana do koła zamachowego jednomasowego jest wyposażona w tłumik drgań.
Tę którą ty widziałeś była do m30 z dwumasą. Pamiętaj że zarówno w m50 jak i m30 były dwumasy.
Aby wcisnąć tarcze 240 trzeba roztoczyć zamach i przygotować go pod inny docisk (pisałem o tym kilka postów wyżej)
Pamiętaj że zostawienie docisku z m50 nie powinno mieć miejsca więc na tarcze 240mm należny dać docisk albo z 2,8 albo 3,0 lub z kopciucha.

Ulepszać fabryki nie trzeba jeśli będziesz miał lekką nogę.
Cały zestaw z m50 miał przenosić nieco mniej KM i Nm

Karolo - 07-04-14, 23:50

Nie ma żadnego ryzyka. Robię sprzęgła do turbo bmw, które znoszą po 450 koni i 600 nm. Wszystko na sztywnych tarczach, zero jakichkolwiek drgań, szarpnięć czy wibracji. Masz ładne półsprzegło itd. Oczywiście jakość takiego rozwiązania zależy od wielu elementów w tym spasowania całości (a nie robienia sztancy na pałe, która nijak nie funkcjonuje jak należy).
spikepool - 08-04-14, 09:04

Aaaa nie pomyślałem, teraz to logiczne, że ta "sztywna" jest bez tłumika to idzie do dwumasy :) Więc jeśli dobrze zrozumiałem zestaw ma wyglądać tak:

-koło jednomasowe od m50
-tarcza od m30 240mm (roztoczona)
-docisk od 2.8 3., lub dezel

Jak złożyć to na nowych częściach, wykluczając jednomas? Jakie sprzęgło kupić aby to wszystko pracowało poprawnie?

Powiedzcie jeszcze jak i ile i co powiedzieć tokarzowi aby odelżyć jednomas, wcześniej pisaliście, że to korzystne :)

MIKUr1 - 08-04-14, 09:29

Roztoczone ma być koło pod tarczę a nie tarcza.
tomgtdek69 - 08-04-14, 22:26

spikepool napisał/a:
Jak złożyć to na nowych częściach, wykluczając jednomas? Jakie sprzęgło kupić aby to wszystko pracowało poprawnie?

Pogubiłem się już, skoro nie chcesz jednomasy, to kup cały zestaw sprzęgła + dwumasę pod swoje auto. LUK na pewno ma taki komplecik Dwumasa+tarcza+docisk+łozysko

spikepool napisał/a:
Powiedzcie jeszcze jak i ile i co powiedzieć tokarzowi aby odelżyć jednomas, wcześniej pisaliście, że to korzystne :)

Jak roztoczysz jednomase z m50 i zbierzesz na wysokości pod nowy docisk to ubędzie całkiem duży kawał materiału...
Dalsze odchudzanie raczej nie do cywilnego użytku.

spikepool - 08-04-14, 22:29

Jezu sorry za pomyłkę, edytowałem post kilka razy i głupota wyszła, pewnie, że koło roztoczone pod tarczę. Zamotany jestem ostatnio w związku z nową pracą, a co powiecie o gotowym sprzęgle? Auto ma zostać u mnie na dłużej więc jak mam zrobić sprzęgło to nowe części. Jaki zestaw kupić aby pasowało do koła z m50? No i co z toczeniem jednomasu?
tomgtdek69 - 09-04-14, 20:49

Nie kupisz kompletnego zestawu pod jednomasę z m50. Każdy element będzie z innej parafi;
-Zamach z m50 (czyli nap. E36/E34 m50B20)
-Tarcza z m30 (czyli seria 7 E32 730/735)
-Docisk z M57B30/M52B28/M54B30 <-Wybierz sobie
Do tego przeróbka łapy lub tulejka 11mm pod łożysko

Możesz kupić kompletny zestaw mod zamach z m50 NIE MODZONY czyli wszystko tak jak w poczciwym m50b20 do normalnej eksploatacji wystarczy ale nic więcej!

Bardziej pomóc nie umiem.
Za jakiś czas odgrzebie temat z zamachem z m20 pod motor M52/M54

alonz - 09-04-14, 21:27

a jak wygląda sprawa ze zmianą dwumasy orginalnie silnik M52B20 na cały zestaw z jednomasą M50B20 ?
Czy tutaj sprawa ma się tak samo że tylko do normalnej jazdy jest to dobrą opcją? Czasem lubie pojechać na jakieś małe rondko :-)

FaTuM - 11-04-14, 15:14

Przerabiałem w Leonie gra nie warta swieczki ,a w ogole nie wiem czy to spasuje u Ciebie ,ale jesli tak to napewno bedziesz czuł ,że jedziesz czymś ciężkim podobnym do ruskiego T-90 ! Jak lubisz latac bokiem to dobra sprawa ,bo to wytrzymałe jest w heujj hah :) Ale tak ,ze by poleciec z dupa jakies 200 km w trase to juz jej nie bedziesz musiał nic robić ,bo bedzie tak wytrzepana ,ze alivederci roma ! :)
alonz - 11-04-14, 17:13

nie rozumiem wszyscy twierdza ze jest elegancko a przeciez tlumika drgan sie nie pozbede bo zaloze tarcze ze sprezynkami
spikepool - 11-04-14, 22:16

alonz napisał/a:
nie rozumiem wszyscy twierdza ze jest elegancko a przeciez tlumika drgan sie nie pozbede bo zaloze tarcze ze sprezynkami



No właśnie wszyscy piszą, że ok jest a kolega z Leonem wyjeżdża, mnie wnerwia, że to taka wielka rzeźba jest. No i jeszcze ktoś napisał, że nie da się kupić sprzęgła aby pasowało całe do jednomasu, tylko docisk i tarcza osobno. Można w ogóle kupić osobno nową tarczę i docisk ? Ciekawe jak to finansowo wychodzi do całego zestawu.

Karolo - 11-04-14, 22:26

Co za bzdury piszecie to ręce opadają. Jednomas M50, tarcza sztywna 240 mm i odpowiednio spasowany docisk GWARANTUJE normalne półsprzęgło, normalną charakterystykę i żadnych wibracji. Jak ktoś nie wierzy to może do mnie przyjechać do centrum i pokaże jak chodzi coś takiego.
Koło trzeba toczyć, frezować, powiekszyc otwory, gwintować, przerobić kołki, docisk trzeba wyszlifować, tarcze obić odpowiednio grubą okładziną i spasować całość a na samym końcu wyważyć dynamicznie. Jakikolwiek błąd przy tych operacjach będzie skutkował niewysprzęglaniem lub ślizganiem się sprzęgła. Tyle w temacie.

FaTuM - 12-04-14, 00:09

Zyłka wam pęknie mówię jak miałem w Leonie !! !

Helloooooooooo jak kolega pytał to była cisza jak napisałem weekendowe hejtery sie obudziły ;)

kretfr - 12-04-14, 00:17

Proponuję aby każdy kto się wypowiada na temat danego rozwiązania napisał od razu, ile km zrobił U SIEBIE na danym sprzęgle. Może okazać się, że raptem kilka osób zamontowało sobie sprzęgło na jednomasie :lol:
Karolo - 12-04-14, 00:35

U mnie 3752 km obecnie od złożenia auta (m50 turbo). Lekko nie ma, znosi starty z procedury na 2 biegu z 5000 rpm.
spikepool - 13-04-14, 23:29

FaTuM ale jesteś ciemny, nie zaśmiecaj tematu, serio u siebie chce zmienić na jednomase a twoje infantylne docinki nie wnoszą nic do tematu. (miało być w tym tygodniu, przeżyje jeszcze jakiś czas ;) )
"weekendowe hejtery sie obudziły" brzmi jak tekst jakiegoś gimnazjalisty :20:

Joe330 - 10-09-14, 21:44

Jaki olej zalać do skrzyni przy jednomasie? Żeby ciszej było?
tomgtdek69 - 10-09-14, 22:13

Trocin nasypać :lol:

Pentosin MTF2 - jak koniecznie chcesz wymieniać.
Jak za drogi to zalej inny 75w80 np. Castrola...

Ale ciszej raczej nie będzie, może lepiej daj koło do wyważenia (ale kompletne).

Jackson86 - 06-10-14, 21:23

Orintuje sie ktos może gdzie w łódzkim można wyważyć jednomasowe koło zamachowe??

Jestem z bełchatowa i na miejscu nie ma takiej możliowosci nawet tam gdzie regeneruja dwumasy.

Prace nad sprzęgłem stoja w miejscu z powodu braku części naszych kolegów z forum ale to juz tylko kwestia dni bo sprzęgło sie kończy.

Rafal325i - 11-05-16, 18:47

Zmiana dwu masa na jedno masa i gotowy zestaw- http://www.ebay.de/itm/331307341666
spacja - 13-05-16, 20:26

Jeżdżę na secie z Valeo tarcza, docisk, koło zamachowe stałe (jednomasa) I złego słowa powiedzieć nie mogę, nic nie trzepie. od tego są sprężynki na tarczy. A i szybciej się wkręca. Miałem swego czasu dwumasę przed jednomasą i nie odczuwam różnicy w wibracjach. No chyba, że ktoś dusi auto na 5 przy 30km/h. Ogólna korzyść na jednomasę. Diesel potrzebuje dwumasę, ale nie benzyna, no chyba, że silnik pracuje nie równo, to może być coś bardziej odczuwalne. Ale to się robi na bieżąco. Valeo z tarczą 240mm. Silnik M52B20. Jeżeli benzyna to brać tylko jednomasę. Wymienione poduszki silnika, skrzyni biegów. W planie, wymiana oleju w skrzyni i dyfrze. Wymiana oleju w skrzyni usprawni przełączanie biegów. Są sety gotowe m.in Valeo 1700zł nowe. Użytkuję ponad rok i nie miałem póki co problemów. Przy wymianie sprzęgła polecam, od razu wymienić wysprzęglik. Wiadomo, że swoje wypracuje, w tym czasie.


PS: Ale kotlet.

dtb89 - 03-01-17, 18:59

Witam, odgrzebię wątek.
Sprawa widzę wyjaśniona ale zdaje się, że tylko dla silników B28 i B30 ze sprzęgłem 240mm.
sprzęgło 330i m54 6b:
http://www.realoem.com/bm...&diagId=21_0093

moje pytanie:
Czy M54B22 też będzie potrzebował docisku z M57(czy może innego)? Bo jeśli chodzi o mniejsze silniki m52 i m54 (320,323,325) to sprzęgło ma średnicę 228mm. zastanawia mnie czy to ma znaczenie dla docisku (sorki nigdy tego na oczy nie widziałem, w ręku nie trzymałem), bo koło zamachowe m50 ma 228mm i tutaj obejdzie się bez roztaczania rozumiem, tarczę można zostawić oryginalną (czy też nie?) ale docisk mnie zastanowił

sprzęgło 320i M54:
http://www.realoem.com/bm...&diagId=21_0093

pozdrawiam.

disu - 03-01-17, 19:44

Cytat:
Czy M54B22 też będzie potrzebował docisku z M57(czy może innego)

co to znaczy??
jakie założysz koło zamachowe, to taki docisk potrzebujesz

to że sprzęgło ma również 228mm nie koniecznie oznacza że spasuje, nie wiem jak dokładnie w tym przypadku o który pytasz ale docisk może nie pasować do koła i raczej nie bedzie

dam tu jeszcze raz w skrócie opis na najlepsze sprzęgło jakie można sobie zrobić
jednomas m50 228mm przerobiony i roztoczony pod 240mm i docisk M52 2.8 lub mocniejszy M57D30
łożysko oporowe standardowe, łapa wyciskowa od jednomasu wysprzęglik przedłużony o ~11mm

do silników wolnossących
tarcza 240mm z tłumikiem drgań np z ze starych silników M30 albo np firmy Kager

do turbo
tarcza 240mm sztywna, (taka jak do dwumasu)

Zyskujemy wtedy bardzo mocne sprzęgło, nowy komplet sprzęgła na nasz przerobiony jednomas kosztuje 400zl

dtb89 - 04-01-17, 11:57

Dzieki za zainteresowanie
Cytat:
jednomas m50 228mm przerobiony i roztoczony pod 240mm i docisk M52 2.8
łożysko oporowe standardowe, wysprzęglik przedłużony o ~11mm


No właśnie do B22 nie roztoczony.
Docisk z M57 miał właśnie eliminować konieczność przedłużania wysprzęglika (z tego co rozumiem).
Zastanawia mnie czy jakiś docisk pod 228mm też eliminuje tą konieczność.

EDIT: aha, ok, doczytałem, nie eliminuje.
to można docisk zostawić oryginalny? czy jedno i dwumas mają kompletnie inne?

Cytat:
do silników wolnossących
tarcza 240mm z tłumikiem drgań np z ze starych silników M30 albo np firmy Kager


Aha, no zapomniałem o tłumiku drgań! ale do M54B22 potrzebna jest tarcza 228mm. Może być od tego samego m50 co jednomas?

disu - 05-01-17, 23:12

dociski będą inne, jeśli chcesz tylko mieć jednomas, bez mocniejszego sprzęgła
to po prostu kupujesz jednomas m50 i śruby i do tego nowe sprzęgło do m50b20 228mm (~750zl)
tarcze zawsze możesz dać do obicia okładziną kevlarową, żeby sprzęgło było jednak mocniejsze
wysprzęglik trzeba itak przedłużyć :P

nie dziękuj, klikaj "Pomógł" :) ) :piwo:

dtb89 - 09-01-17, 16:08

Własnie mam luz na dwumasie więc chcę sobie założyć odelżony jednomas, sprzęgła nie potrzebuję wzmacniać, silnik pozostaje seryjny.

kliknę "pomógł" jak znajdę gdzie to się klika :)
Edit:
Cytat:
Punkty "POMÓGŁ" służą do nagradzania osób które swoimi postami pomagają w rozwiązywaniu problemów.
Punkty za pomocną odpowiedź w temacie może przyznawać wyłącznie autor danego tematu.

no to sobie poklikałem...

kusy6 - 30-08-17, 21:59

Witam, robię sobie mocniejsze sprzęgło do driftowozu E46 328i,
- Odelżony jednomas M50 rozwiercony na 240mm
- Docisk z M57D30
- Tarczy mi właśnie brak
Skąd wziąć tarczę? Wałek mam na 22 zęby bo skrzynia jest 6b.
Czy obowiązkowo przy jednomasie musi być tarcza ze sprężynkami?
Nie chodzi tutaj o komfort, gdyż usłyszałem opinie od kilku osób że po kilku tyś km lub kilku dziesięciu tyś km, od takiego sztywnego sprzęgła bez dwumasu i bez sprężynek mogą uszkodzić się panewki wału w silniku. Prawda to?
Bo szukam już miesiąc patentu na tarczę 22 zęby ze sprężynkami i 240mm i nie idzie znaleźć i nie wiem nawet czy takie istnieją

disu - 03-09-17, 14:21

Dajesz tarcze sztywną i będzie git :ok:
Tak są tarcze że sprężynkami dostępne

plemniczek - 03-10-17, 11:58

Może ktoś podesłać link do tej tarczy Kagera? Szukam, szukam i coś zaleźć nie mogę. Ewentualnie jakiś nr części. Będę składał zestaw na docisku z 2.8. Jeden złożyłem na sztywnej tarczy i było niby git, ale może bym spróbował teraz na tarczy ze sprężynkami.
disu - 03-10-17, 21:22

Kager już jest nie do dostania, ja kupiłem na olx od typka co sprzedawał nówki tarcze 240mm do m30b35
haha wiesz co, ja jeżdże na takiej i jest niby git ale bym spróbował jak jest na sztywnej tarczy XDDD

4Navig8 - 03-10-17, 21:54

Reasumując... ogladałem filmiki na youtubie, m54b30 i zmodyfikowany flywheel to inaczej te koło dwu masowe. A to oznacza że można dopasować z m50 żeby było lżejsze co spowoduje szybsze wkręcanie się silnika na obroty? W każdym wypadku modyfikacje na plus jeżeli bierzemy osiągi pod uwagę?
plemniczek - 04-10-17, 09:56

4Navig8, Flywheel to inaczej koło zamachowe. Koło dwumasowe to Dual-mass flywheel, ale mniejsza z tym.
Tak. Silnik będzie szybciej wkręcał się na obroty. W teorii powinien na biegu szybciej wytracać prędkość po zdjęciu nogi z gazu. Osobiście nigdy się na tym nie skupiałem.
Można dopasować takie koło z m50. Trzeba je roztoczyć pod większy docisk np z M52B28 czy M57B30 na tarczę 240mm bo seryjnym docisku i tarczy 228mm za długo nie najeździsz.
Tu masz filmik ze sprzęgłem, które osobiście składałem. Jednomas M50 odelżony na 5.5kg, tarcza i docisk M52B28:
https://www.youtube.com/watch?v=HqLCMpD9-gQ

disu, ja wczoraj właśnie szukałem w różnych katalogach tego Kagera i znaleźć nie mogłem. Trudno. Najwyżej sklepie zestaw na zwykłej sztywnej tarczy. Na takiej było jeżdżone i w sumie jakichś przesadnych drgań nie było czuć. Kumpel w upalarce teraz też ma takie sprzęgło wsadzone i też jest git. Po prostu trochę mnie ciekawi jak to się zachowuje na tarczy ze sprężynkami.

4Navig8 - 04-10-17, 19:07

Plemniczek, literówka z mojej strony. Dobrze ze ktoś przetarł ścieżkę.
Są też filmy z m52b28 w e36 jak wkręca się na obroty i odcina przy
7000 tysiącach.

Poszperałem po necie i znalazłem ciekawe rzeczy odnośnie czy coś
faktycznie dają te modyfikację. Z mojego
punktu widzenia, idę w tym kierunku i dozbrajam się w wiedzę :dewil:


EXEDY:

,,W tuningu oraz sporcie stosuje się koła zamachowe o masie znacznie
mniejszej w stosunku do kół oryginalnych. Dzięki temu możliwa jest poprawa
efektywności pracy układu przeniesienia napędu, a poprzez to zwiększenie
osiągów auta. Takie koła zamachowe proponuje uznana w branży Exedy.
W przeciwieństwie do oryginalnych kół zamachowych produkty Exedy
wykonane są z pojedynczych kawałków chromu - uzyskano w ten sposób
małą masę i bezwładność oraz wysoką wytrzymałość. Na kole nacięte są
perforacje, które zapewniają swobodny przepływ powietrza i wymuszają
efektywne chłodzenie całego zespołu sprzęgła. Mnogość unikalnych sprawia, że tuningowe koła Exedy świetnie
spisują się w sporcie, a także codziennej jeździe - przy tym są trwalsze od
elementów seryjnych.
Proces badań i certyfikatów przeprowadzono dla obrotów sięgających
nawet 15000 obrotów. Do takiej wartości producent gwarantuje sprawną pracę
sportowych kół zamachowych z logo Exedy.

yampik - 18-10-17, 19:12

siema,
najprawdopodobniej kończy mi się dwumasa w e46 FL m54b25 :)

przeczytałem dokładnie cały temat, jednak mnogość odniesień do różnych silników itp. troszkę mi namieszała

czy jest możliwość kupienia gdzieś tańszego gotowego jednomasu pod m54b25?
http://www.iparts.pl/czes...101-972366.html

np. to :?
https://www.sprzegla24.pl...eo-835044/31692

tu chyba brakuje śrubek?


przy "rzeźbie" 1
potrzebuję jednomas z m50 i całe sprzęgło? i pasuje plug&play? czy trzeba jednomas szlifować itp. ?

przy "rzeźbie" 2
potrzebuję jednomas z m30 i zostawim moje sprzęgło?
+ przy sprzęgłach z m30 zauważyłem że są 2 typy (228 dla aut bez klimy i 230 dla aut z klimą)

disu - 09-11-18, 14:19

Do usunięcia

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group