Forum BMW3ER

Rozmowy Motoryzacyjne - Polskie Prawo a Modyfikacje/Tuning Auta

vmasher - 15-04-09, 20:57
Temat postu: Polskie Prawo a Modyfikacje/Tuning Auta
ja miałem dzisiaj przykrą sytuację i opisuje ją poniżej, oraz podaję co na to przepisy



dzisiaj miałem kontrolę drogową i oczywiście pierwszym stwierdzeniem Pana Policemana było "felga nie może wystawać poza obrys nadkola"

po dłuższej rozmowie tylne koła uznaliśmy że ujdą, jednak przód wystaje około 2cm

oczywiście swoimi zdolnościami konwersacji udało mi się uniknąć zabrania dowodu rejestracyjnego i mandatu, jednak wiem że jak mnie Szanowny Pan Pies złapie po raz enty dowód poleci

nawet Pan Piesek powiedział że prywatnie autko bardzo mu się podoba ale przepisy to przepisy

chyba nie ma innej rady i trzeba pchać z przodu nadkola ;(

czy jest jakaś szansa aby się w jakikolwiek sposób bronić (jakieś argumenty dla Policjanta)


znalazłem coś takiego w temacie

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ


w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
(Dz. U. z dnia 28 grudnia 1997 r.)

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

§ 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku kół bliźniaczych - nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon; ponadto błotniki samochodów osobowych i motocykli, przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30° i z tyłu 50° od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś koła,
b) odległość między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony,
c) najniższy punkt przecięcia tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniącego jego funkcję w płaszczyźnie symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą przez oś koła;
błotników nie wymaga się na pojazdach wyjątkowej konstrukcji;
10) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodów osobowych i motocykli - wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon); sztywność fartuchów powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojazdach o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie



piszcie swoje przypadki niedozwolonych modyfikacji w świetle prawa

oraz ewentualnie pomysły jak podczas kontroli wymigać się przed Panem Policjantem

Cobretti - 15-04-09, 22:04

vmasher napisał/a:
czy jest jakaś szansa aby się w jakikolwiek sposób bronić (jakieś argumenty dla Policjanta)



Niema takiej mozliwości. Koła niemogą wystawać i juz. Zauważ że wiekszość terenówek nawet ma pozakładane plasikowe poszerzenia błotników żeby koło wystawało.
Niestety tego przepisu nieda się obejść.

vmasher - 16-04-09, 05:46

Cobretti napisał/a:
Niema takiej mozliwości. Koła niemogą wystawać i juz


to wiem że nie mogą, pytam po prostu czy jest jakiś sposób na policjanta i juz się dowiedziałem że jest :P :P :P

krzysiek8833 - 16-04-09, 06:05

vmasher napisał/a:
juz się dowiedziałem że jest :P :P :P

ale jestes tajemniczy.... pochwaliłbys sie :hyhy:

x_e_o_n - 16-04-09, 06:05

vmasher zakladasz temat z pytaniem oczekujesz odpowiedzi to teraz sie podziel co sie dowiedziales ,


Nie ma zadnego wytlumaczenia ani sposobu na to by uniknac tego iz dowod moze byc zatrzymany wystajace kolo to wystajace kolo i wytlumaczenia na to nie ma
\swoja droga jak przednie wystaje 2 cm :O z tym sie da jezdzic ?? ??

mbmc - 16-04-09, 08:06

panowie z tego co sie orientuje to felga moze wystawac tylko bieznik opony patrzac z gory na blotnik musi sie chowac...
lolejko - 16-04-09, 08:21

vmasher napisał/a:
czy jest jakiś sposób na policjanta i juz się dowiedziałem że jest :P :P :P

Pewnie 0,7 Wyborowej :lol:
mbmc napisał/a:
panowie z tego co sie orientuje to felga moze wystawac tylko bieznik opony patrzac z gory na blotnik musi sie chowac...

Niestety tak nie jest. Przepisy mówią o kole.

vmasher - 16-04-09, 09:44

§ 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony



można się wyuczyć tej regułki i podawać jako argument ;)
jak policjant nie bedzie zbyt wnikliwy to przejdzie

opona mi się chowa w nadkolu :P

poza tym od tej pory jak będę miał kontrole będę skręcał przednie koła po zatrzymaniu i nie powinno się rzucać w oczy że felga wystaje

jak poleci dowód to trudno - 40zł przegląd i oddają
gorzej jak się policja uprze naprawdę i będą raz w tygodniu zabierać :mur:

x_e_o_n - 16-04-09, 11:35

a jak bedziesz za cwany to dowod polecia za kilkanascie zeczy o ktorych nie masz pojecia ze masz zle w samochodzie nie wypowiedz nie tyczy sie twojej osoby tylko nasz wszystkich wiec proponuje rozwaznie kozakowac przy psach bo mozna sie zdziwic
vmasher - 16-04-09, 15:25

x_e_o_n napisał/a:
a jak bedziesz za cwany to dowod polecia za kilkanascie zeczy o ktorych nie masz pojecia ze masz zle w samochodzie nie wypowiedz nie tyczy sie twojej osoby tylko nasz wszystkich wiec proponuje rozwaznie kozakowac przy psach bo mozna sie zdziwic


zgadzam się z tobą XEON w 100% - jak pies będzie upierdliwy to się czepi wszystkiego

ale ratować się jakoś trzeba, nie pisałem poprzedniego postu w kontekście ostrej dyskusji z Panem Władzą (bo chyba z nimi ostro dyskutować się nie da)
trzeba poprostu delikatnie i uprzejmie tłumaczyć i to działa w 100%

wczoraj dzięki uprzejmej rozmowie nie poleciał mi dowód :D

yeahman - 16-04-09, 17:44

A ja nie do końca rozumiem te ograniczenia. Chodzi o zawadzenie drugiego auta..? Przecież jeszcze są lusterka.. czy o chlapanie na deszczu.. ?
vmasher - 16-04-09, 18:03

yeahman napisał/a:
Chodzi o zawadzenie drugiego auta..? Przecież jeszcze są lusterka.. czy o chlapanie na deszczu.. ?


mnie pies tłumaczył że jakbym potrącił pieszego i pieszy zahaczyłby o wystającą felgę to prokurator by mi tak do*ebał żebym się nie pozbierał :oczy:

///ESIU - 16-04-09, 19:20

nasze prawo jest nie scisłe i to znacznie. w jednym paragrafie pisze tak a drugi go wyklucza
w kazdym bądz razie mitem jest to że bieznik opony jak się schowa w błotnik a fela będzie wystawać to będzie zgodnosć z prawem otóz jest to nie prawda bo drugi pragraf mówi że całe koło nie może wystawać więc i obręcz również.
lusterka są natomiast nie zaliczane do obrysu auta czy jakoś tak
jak by nie było fela nie może wystawać
ale kto by się tym przejmował :lol:

lolejko - 16-04-09, 20:07

HEheh czyli zwyczajnie trzeba łamać prawo :D
darth talil - 19-04-09, 20:41

na gorąco-jade sobie o2w nocy(wieczorny spacer) :D naprzeciw mnie jedzie radiwoz-minięcie,rzut oka w lusterko-zawracaja jada za mną :bluzni: -bunie na luz(glosny wydech :hyhy: )i tocze sie na zatoczke.stoje, oni za mną.typ i dziewucha-psy :wsciekly: dziewucha d.wieczor i dawaj dokumenty a typ latarka i biegiem do tylu swiecic w nadkola :O -dwa dni wczesniej ta sama para stala obok mnie na swiatlach i gapili(bunia delikatnie siedzi ok-40mm)-obylo sie bez perturbacji :yeah: opowiadam starszemu koledze o tym zdarzeniu i o problemie z forum; kolejna interpretecja oprocz potracenia pieszego- kolo musi byc schowane ze zgledu na mozliwosc rzucania kamieniami wbitymi w opone(ograniczenie rozrzutu) kazdy wie ile aut ma odpryski,pekniecia na szybach od kamieni. ciekawocha nr3 zlamasy moga zabrac dowod za zardzewialy odblysnik w reflektorach przednich(przypadek tegoz wlasnie kolegi :ops: pojscie na ostro z psami skonczy sie zle.wieloletnie doswiadczenie wlasne :cwaniak2:
vmasher - 19-04-09, 20:48

darth talil napisał/a:
kolo musi byc schowane ze zgledu na mozliwosc rzucania kamieniami wbitymi w opone(ograniczenie rozrzutu)


zgadzam się z tym, ale u mnie czepili się kół tylko z przodu, więc raczej rzucanie kamieniami odpada, poza tym opona nie wystaje poza błotnik tylko rant felgi :2:

darth talil - 19-04-09, 21:02

:wstydnis: niedoczytalem-przeskoczylem z linka :D -no coz-,,wpadles im w oko" :D znasz powiedzenie; ,,dajcie mi czlowieka a ja znajde paragraf? '' :cwaniak2: zlosliwosc i zazdrosc-dotyczy nie tylko ludzi ale i psow :haha:
darth talil - 09-11-09, 00:24

:wsciekly: pol miasta kluczylem zanim mnie dopadli dzis przed23 niemal na srodku ulicy musialem swej slicznotce sciagac bluzke :P -folie z przednich szyb :bluzni: a taka jej bylo slicznie w deep black dookola :dewil: a wczesniej nawet nie pomyslalem zeby zdjecie zrobic bo nie mam zadnego :bluzni: moze nie wszyscy wiedza ale z pogawedki wynikalo ze zabieraja dowod tylko wtedy gdy nie chcesz zerwac foliii przy nich :wsciekly: a tak -zrywasz folie oddaja dowod-wpisuja do swojego notesiku zdarzenie i do zobaczenia nastepnym razem :dewil: bo sie musiaem gdzies wyzalic :lol:
Daniel_325i - 12-11-09, 17:46

u mnie poleciał dowód za HID'y a dokładnie za brak ,,samoregulacji,, soczewki oraz brak spryskiwaczy lamp.... Zatrzymała mnie policja kazała otworzyć maskę i zobaczyli przetwornice i dziękuje dowodzik leci......
Markus344 - 08-03-10, 12:04

Hehe fajny temat- jak dobrze zauważyłem u mnie w mieście jest zasada"nie sraj tam gdzie żyjesz" czyli stosuję się do wskazówek pewnego psa,-
" w mieście niech Cię ręka Boska chroni z naciskaniem gazu w tym potworze-bo zabiorę Ci prawo jazdy-masz piękne auto i słysze je po drugiej części miasta--jak chcesz poszaleć nikt nie będzie Cię zatrzymywał za miastem..." i tak robię w miastach 35-45km/h, a poza lejce puszczają... I w ten sposób na masce mam tzw. wieśniacką choinkę,czyli wloty powietrza,wyloty i 4-ry zapinki maski na przodzie-nic nie ukryte... hid-y, oraz brak oryginalnego mocowania maski,a dokładnie oryginalny pas przedni zastąpiony jako jeden kawałek aluminium(wszystko pozostałości po m30b35) Nie chce mi się myśleć co by było gdyby... ale w papierach wszystko uporządkowane i jak patrzą na pojemność wszystkie następne pytania zadają bardzo grzecznie... a od 3-ech lat żaden pies nie zajrzał mi pod maskę... Patrzą się,ale ja nie patrze,bo po co wywoływać wilka z lasu...
acha co do wystających opon założyłem chlapacze rajdowe dla świętego spokoju i od góry niech sobie wystają,ważne żeby nie chlapało na szybę auta jadącego za Tobą. Ja założyłem z dwóch powodów- policje jak widzą chlapacze nie prują się i masz pewność, że nie wybijesz szyby komuś jadącemu z tyłu-,jak dam po garach

krzysiek8833 - 08-03-10, 15:04

mimo wszytsko pamietajcie:
Tuning to nie zbrodnia, to droga w życiu !! :hyhy: :cwaniak2:

Davo - 01-05-11, 10:47

odgrzeje kotleta bo mam pytanko:

jak sie ma tuning silnika do naszego prawa? w dowodzie rejestracyjnym jest wbita moc w kW, jesli zmodyfikuje silnik to mam leciec i zmieniac to w dowodzie?

LITROWY - 01-05-11, 11:01

Davo napisał/a:
jesli zmodyfikuje silnik to mam leciec i zmieniac to w dowodzie
a po co ,kto ci to sprawdzi,niby czym , jak??
seniorita - 01-05-11, 11:28

Davo temat był maglowany na forum, wprawdzie w zakresie swapa silnika, ale zasada ta sama. Powinna być zmiana w dowodzie w oparciu o badania techniczne.

Ryzyko jednak, ze sprawa wyjdzie na jaw jest bardzo mała, i dotyczy raczej ekstremalnej sytuacji w której np. ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, albo biegły sądowy analizują sprawę się tego dopatrzy. Może wtedy dać to jakieś negatywne konsekwencje prawne, a co za tym idzie i finansowe.

Davo - 01-05-11, 12:20

bardziej chodzi mi o sytuację, gdy ktoś modzi silnik dość poważnie w jakiejś firmie, wtedy nie ma opcji "nikt się nie dowie". w takim wypadku dostaję jakiś dokument potwierdzający zmianę parametrów silnika od firmy? czy muszę zaliczyć hamownię i stację kontroli a potem dowód zmieniać?
seniorita - 01-05-11, 12:24

chodzi głownie o uzyskanie dodatkowego badania technicznego ze stacji diagnostycznej, uzyskanie go znacznie ułatwia to, że masz papier. Co do tego czy ktoś wie, czy nie, to w czasie zwykłej kontroli drogowej nawet jak będą wiedzieli że coś było modzone, to Ci tego nie są w stanie udowodnić, wiec zmiany dowodu to trochę sztuka dla sztuki. Chociaż z mojego prawniczego punktu widzenia Twoją postawa wymaga pochwały :P
Davo - 01-05-11, 12:33

seniorita, ee tam, za tymi pytaniami się kryje jeszcze jedna myśl :P bo generalnie interesuje mnie kto by dostał po tyłku w razie wykrycia takiej nieprawidłowości i jak się sprawa ma po zmodyfikowaniu auta z punktu widzenia firmy, jeśli klient zapłaci za wmontowanie 4 turbin i nie zrobi nic z prawnym aspektem tej modyfikacji. w zasadzie firma zrobiła swoje, bez względu na to, czy auto jest na drogę czy tor.. dodatkowe badanie w stacji kontroli pojazdów dopuszcza samochód z modyfikacją do ruchu a w interesie klienta jest zmienić sobie dowód.. więc w sumie firma nie powinna mieć nieprzyjemności z tego tytułu, bo wykonuje tylko usługę modyfikacji jednostki napędowej, nie jest od wydawania prawa do jazdy po drogach.
seniorita - 01-05-11, 12:39

Odpowiedzialny za zmiany w dowodzie i dopuszczenie do ruchu jest właściciel. Firma mogła by odpowiadać wyłącznie w sytuacji gdyby do wypadku doszło z powodu jej zaniedbania, ale obowiązek udowodnienia tego przed sądem ma ten który tak twierdzi.
Davo - 01-05-11, 12:41

seniorita, wielkie dzięki za wyjaśnienie mi tej kwestii :D
seebba - 01-05-11, 16:18

lusterka nie sa zaliczane do obrysu auta ,chociaż odstaja najbardziej,jako element całej karoserii,to o co chodzi jak np..potrąci sie kogoś lusterkiem,a nie np.wystajacym kołem,jakaś bzdura totalna,prawo spaczone i tyle.....
Masters - 01-05-11, 19:00

darth talil napisał/a:
kolo musi byc schowane ze zgledu na mozliwosc rzucania kamieniami wbitymi w opone(ograniczenie rozrzutu)


:)

kostek_ja - 01-05-11, 20:28

A ja mam ciekawe rozwiązanie dla tych co jeżdżą bez tablicy z przodu:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 lipca 2002 r.
w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
§ 25. 6. Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca do umocowania tablic, to przednią i tylną tablicę umieszcza się w środku szerokości pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność tablicy - po lewej stronie pojazdu.

Czyli za szybą jest jak najbardziej zgodzie z prawem.

Tylko nurtuje mnie jedna rzecz. Jak się sprawa ma z gaśnicą? W M3 e46 nigdy nie było gaśnicy i samochód miał homologację. Jak to się ma teraz w kwestii prawnej bo nie mogę znaleźć nic ciekawego.

seniorita - 01-05-11, 20:35

kostek_ja napisał/a:

Tylko nurtuje mnie jedna rzecz. Jak się sprawa ma z gaśnicą? W M3 e46 nigdy nie było gaśnicy i samochód miał homologację. Jak to się ma teraz w kwestii prawnej bo nie mogę znaleźć nic ciekawego.


Zgodnie z par. 11 Rozporządzenia ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (z późniejszymi zmianami). (par. 11), pojazd powinien być wyposażony w w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia; przepisu nie stosuje się do motocykla

Gaśnica nie może być mniejsza niż 1 kg, i oczywiście "w terminie".

;)
Jest temat o tym co powinno być a aucie.

kostek_ja - 01-05-11, 20:43

seniorita napisał/a:
pojazd powinien być wyposażony w w gaśnicę

Ale powinien nie znaczy musi. Czyli rozumiem że nie muszę jej mieć, tak?
Cytat:
Jest temat o tym co powinno być a aucie.

To zapodaj linka ja możesz :)

seniorita - 01-05-11, 20:48

kostek_ja napisał/a:
seniorita napisał/a:
pojazd powinien być wyposażony w w gaśnicę

Ale powinien nie znaczy musi. Czyli rozumiem że nie muszę jej mieć, tak?


musi, za brak jest mandat

kostek_ja napisał/a:
Cytat:
Jest temat o tym co powinno być a aucie.

To zapodaj linka ja możesz :)


http://bmw3er.pl/viewtopi...light=ga%B6nica

Masters - 01-05-11, 21:04

Musisz mieć gaśnicę. Pamiętam jak Maniek gadał, że musiał kupować na stacji, bo policja go złapała :D
m310ax - 06-02-13, 21:18

Jak jest z tą tablicą za szybą z przodu można mieć czy nie, bo pewnie wrzucając listwę USA i tablicę za szybę miśki mnie dopadną, jakie wtedy argumenty użyć, bo to że mi wypadła przed chwilą i wrzuciłem za szybę już nie działa :D

Dzięki za pomoc :)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 lipca 2002 r.
w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
§ 25. 6. Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca do umocowania tablic, to przednią i tylną tablicę umieszcza się w środku szerokości pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność tablicy - po lewej stronie pojazdu.


Gaśnicę musi być może nawet być nieważna, nie może ci tego sprawdzić no chyba że ma uprawnienia PPOŻ :) wtedy problem

lobek - 06-02-13, 22:10

m310ax napisał/a:
Gaśnicę musi być może nawet być nieważna, nie może ci tego sprawdzić no chyba że ma uprawnienia PPOŻ wtedy problem

Nie słyszałem by jakikolwiek policjant miał takie uprawnienia, o dziwo nawet nie każdy strażak ma do tego uprawnienia by sprawdzać i oceniać sprawność tych urządzeń ;)
A wiem to od kolegów strażaków ;)

Masters - 06-02-13, 22:55

Policja może Cię skierować na badanie techniczne, jeżeli zauważy, że coś jest nie tak, ale sama jako tako nie może bez sprzętu sprawdzać tego i owego. Chyba, że poruszają się tym wspaniałym mesiem, w którym jest więcej elektroniki i sprzętu niż w nie jednym warsztacie, bo wtedy macie darmowe sprawdzanko prawie wszystkie w aucie ;D Szkoda, że nie wożą ze sobą hamowni ;P
barteke36 - 06-02-13, 23:04

moja gaśnica pamięta jeszcze czasy dużych fiatów itp... i tak jest pusta....Efekt poalkocholowych libacji z KZO :D . Podczas kontroli tylko patrzą czy jest.
matee - 06-02-13, 23:37

Gorzej, jak (odpukać), gdzieś, jakoś, będziesz miał zwarcie w instalacji, to nie są nowe auta(chociaż i w nowych to się zdarza), wodą będziesz lał? Gaśnica koszt do 50zł, a czasem akurat może sie przydać, więc jak już wozić, to dobrą moim zdaniem :piwo:
Masters - 06-02-13, 23:51

Ja mam zawsze łopatę przy sobie i piasek, co by zasypać całą komorę i ładować po niej łopatą, co by zapobiec daleszemu paleniu się :D

A tak na poważnie, to oczywiście, że warto wydać te 50zł, skoro bujamy się BMW ;P

mrcin86 - 07-02-13, 10:32

kostek_ja napisał/a:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 lipca 2002 r.
w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
§ 25. 6. Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca do umocowania tablic, to przednią i tylną tablicę umieszcza się w środku szerokości pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność tablicy - po lewej stronie pojazdu.
Jak w końcu z tym?
mrcin86 - 13-02-13, 18:08

Halo?
chudy - 13-02-13, 18:33

mrcin86, chyba wyraznie jest opisane ;)
za brak tblicy grozi gruby mandat i tyle

mrcin86 - 13-02-13, 20:43

Cytat:

mrcin86, chyba wyraznie jest opisane ;)
za brak tblicy grozi gruby mandat i tyle
To czemu przeglądając kodeks drogowy natknąłem się na artykuł że nie przewidziano miejsca do mocowania tablicy rejestracyjnej z przodu auto cos tam do roku. Jak znajdę to wkleję.

Edit.
Znalazłem

"Miejsce i sposób mocowania tablic rejestracyjnych określa dokładnie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (z późn. zm.) , rozporządzenie to jednoznacznie mówi ;

Miejsce przewidziane do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej powinno stanowić równą, prostokątną powierzchnię o następujących minimalnych wymiarach:

dla pojazdów samochodowych mających cztery i więcej kół:
szerokość 520 mm i wysokość 120 mm albo
szerokość 340 mm i wysokość 240 mm;


§ 2.

Kształtu i wymiarów miejsca przewidzianego do umieszczenia przednich tablic rejestracyjnych nie określa się."

A tu radiowóz


Są jeszcze fiaty coupe dopuszczone do ruchu a nie mają miejsca do przymocowania tablicy w zderzaku, prawda jest taka jeśli pieszego się potrąci i to nie ze swojej winy to tablica w każdej chwili może się wyrwać i wbić się w pieszego, albo go przeciąć i wina spadnie kto potrącił mimo, że to nie jego wina a rejestracja go zabiła, chociażwszystko zgodnie z prawem miał rejestracja w zderzaku. Były takie przypadki Peugeot ma nisko rejestrację tak samo ford Escort a w prawie pisze, ze ma być wyżej, chore dziurawe prawo.

Zdjęcie fiatów:


Miejsce i sposób mocowania tablic rejestracyjnych określa dokładnie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (z późn. zm.) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.), a dokładnie - załącznik 5 do tego rozporządzenia.

Możemy w nim wyczytać, co następuje:

§ 1.

1. Miejsce przewidziane do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej powinno stanowić równą, prostokątną powierzchnię o następujących minimalnych wymiarach:
1. dla pojazdów samochodowych mających cztery i więcej kół:
1. szerokość 520 mm i wysokość 120 mm albo
2. szerokość 340 mm i wysokość 240 mm;
2. dla motocykli i czterokołowych pojazdów samochodowych o maksymalnej mocy silnika do 15 kW - szerokość 280 mm i wysokość 210 mm;
3. dla motorowerów i czterokołowych pojazdów samochodowych o masie własnej do 350 kg i maksymalnej mocy netto silnika nieprzekraczającej 4kW:
1. szerokość 100 mm i wysokość 175 mm albo
2. szerokość 145 mm i wysokość 210 mm;
4. dla ciągników rolniczych - szerokość 240 mm i wysokość 165 mm.
2. Miejsce to powinno być takie, aby po zamocowaniu tablice spełniały następujące wymagania:
1. położenie tablicy względem osi podłużnej pojazdu:
1. środek tablicy nie może być położony na prawo od wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
2. lewa krawędź tablicy nie może być położona na lewo od pionowej płaszczyzny równoległej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu i przechodzącej przez jego lewy obrys;
3. tablica powinna być prostopadła z dokładnością do 2° do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;
4. tablica powinna być pionowa z dokładnością do 5°; jeżeli jednak jest to konieczne ze względu na kształt pojazdu, może ona być odchylona od pionu:
1. nie więcej niż o 30°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku górze i pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest nie wyżej niż 1,20 m nad ziemią, a dla ciągnika rolniczego 1,72 m nad ziemią; warunku wysokości nad ziemią nie stosuje się do pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
2. nie więcej niż o 15°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku dołowi i pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest powyżej 1,20 m nad ziemią, a w przypadku ciągnika rolniczego 1,72 m nad ziemią; warunku wysokości nad ziemią nie stosuje się do pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3;
5. wysokość położenia tablicy nad ziemią:
1. wysokość położenia dolnej krawędzi tablicy nad ziemią nie może być mniejsza niż 0,30 m, a dla ciągnika rolniczego nie może być mniejsza niż 0,73 m oraz 0,20 m dla pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
2. wysokość położenia górnej krawędzi tablicy nad ziemią nie może być większa niż 1,20 m, a dla ciągnika rolniczego nie może być większa niż 1,72 m; jeżeli jednak wymóg ten nie może być spełniony w praktyce, wysokość położenia może przekraczać 1,20 m, lecz powinna być tak zbliżona do tego wymagania, jak to jest możliwe ze względu na konstrukcję pojazdu, i nie może w żadnym przypadku przekraczać 2 m, a dla ciągnika rolniczego 2,75 m; w przypadku pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wysokość ta nie może przekraczać 1,50 m;
6. wymagania widoczności geometrycznej:
1. tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
1. dwóch płaszczyzn pionowych stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu,
2. płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy i tworzącej kąt 15° do góry od poziomu oraz 30° dla pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
3. płaszczyzny poziomej przechodzącej przez dolną krawędź tablicy (5° do dołu od poziomu dla pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3); jeżeli jednak wysokość położenia górnej krawędzi tablicy nad ziemią jest większa niż 1,20 m, to ta płaszczyzna powinna tworzyć kąt 15° do dołu od poziomu;
7. wysokości położenia podawane w pkt 3-5 należy określać na pojeździe w stanie nieobciążonym.

§ 2.

1. Kształtu i wymiarów miejsca przewidzianego do umieszczenia przednich tablic rejestracyjnych nie określa się.

chudy - 13-02-13, 21:39

nie wiem mi juz sie nie chcialo z nimi dyskutowac mialem kilka kontroli z powodu tablicy za szyba, niektore konczyly sie pouczeniem a inne mandatem zastepczym ( mandat normalny za jej brak od 100-500 o ile dobrze pamietam) powiedzili mi krotko ze nawet jesli mam wersje usa to powinna byc przystosowana do ruchu europejskiego.
Brand - 05-10-13, 20:47

Jakiś czas temu psy złapały mnie. Sprawdzanie dowodziku i te sprawy a tu nagle kontrola wszystkich świateł i podświetlenia tablicy . Nie miałem jednego podświetlenia tablicy( wiązka nawaliła), no ok. Następnie jednego przeciwmgielnego, spoko ;/ ale co mnie zdziwiło że do aku mi się doje**li.. niby że luźny a wcale taki nie był... Przegadać się nie dało (pozwolili mi na miejscu usunąć usterkę ale że nisko siedzi to nie było jak zmienić przeciwmgielnego a to darowałem sobie ) mandacik wlepili i dowód poleciał. Też mieliście kiedyś taka sytuację z aku? Od tej pory wożę sznurek i przy nich przywiąże ale i tak później go zdejmę bo lipnie wygląda. :19:

Edit: W prawie znajduje się jakaś adnotacja co do przymocowania aku?

x_e_o_n - 06-10-13, 08:29

W prawie znajduje wszystko co trzeba .

Tablica rejstracyjna ma byc na aucie a nie w samochodzie to chyba logiczne , jak nie ma na nia miejsca to trzeba to miejsce zrobic , czy austriak ktory nie ma obowiazku jezdzic u siebie w panstwie na swiatlach przyjezdzajac do innego kraju gdzie taki obowiazek jest nie musi tego robic ?? ?? prawo jest w danym panstwie i jego trzeba przestrzegac

Tablice mozna umiescic w inny sposob ale nie za szyba tylko na zderzaku jesli zaslaniala by lub utrudniala chlodzenie pojazdu np. chlodnica oleju , intercooler , chlodnica plynu w tedy moze byc tablica np. na rogu zderzaka .

Tablice sa po to zeby inny uczestnik wiedzial jaki sa numery samochodu
A od kiedy sa fotoradary brak tablicy to zwykle cwaniatwo i psy tego nie odpuszcza

vmasher - 06-10-13, 12:32

...
seniorita - 06-10-13, 14:42

Maszerku przetrzeźwiej trochę.
vmasher - 06-10-13, 14:47

nie ta Monika sie odezwala :P

NIE BEDE PIŁ :lol:

BioMP - 23-10-15, 17:00

Odnośnie spraw: Tuning vs Prawo.
Pogmerałem, poczytałem spisałem:
http://tqmm.pl/2015/10/22...w-do-przepisow/
Chyba najczęstsze obiegowe "mity", z jakimi można się spotkać + wytłumaczenie, jak to się ma do naszych realiów i prawa polskiego

spacja - 23-10-15, 18:05

BioMP napisał/a:
Odnośnie spraw: Tuning vs Prawo.
Pogmerałem, poczytałem spisałem:
http://tqmm.pl/2015/10/22...w-do-przepisow/
Chyba najczęstsze obiegowe "mity", z jakimi można się spotkać + wytłumaczenie, jak to się ma do naszych realiów i prawa polskiego


Zajebista robota.

BioMP - 23-10-15, 18:26

dzięki - jak coś to zachęcam do udostępniania, bo ta notka ma więcej odwiedzin niż ogólnie mam w miesiąc na całym blogu, więc temat bardzo na czasie i po tym jaki feedback dostaje - klarownie wytłumaczony.
Jestem Piotrek - 23-10-15, 18:45

BioMP, przeczytałem. Całkiem ciekawy artykuł. Oby więcej takich :piwo:
BioMP - 23-10-15, 19:33

wstępnie już mogę powiedzieć, że będzie podobny, ale z poziomu ubezpieczyciela. Myślę, że też sporo informacji wyklaryfikuje ;)
Anglik - 24-10-15, 00:03

wystające koła to lekkie przegięcie i dobrze że karzą za to idiotów , a z tymi tablicami powinni być jak w USA
Gulik - 24-10-15, 02:06

USA najbardziej policyjny kraj, a tablice z przodu - brak, z tylu customowe z nadrukami cudami. Lubisz drużynę spoko może być tablica z ulubioną drużyną, lubisz starwars - nie ma problemu.
BioMP - 24-10-15, 07:39

Gulik - ale co to zmienia? Dodatkowo w USA, jak masz łeb na karku to możesz sobie 2 prawa jazdy wyrobić... bo tak głupi jest tam system...
Lotr - 26-05-16, 00:11

Odgrzewam kotleta :lol:

Jakby kogoś interesowało znalazłem taki film:
https://www.youtube.com/watch?v=INkrf5WrU1I
W 1:10 policjant mówi o wystawaniu kół.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group