|
Forum BMW3ER
|
|
Mechanika & Eksploatacja - Wentylator
zapper0 - 19-10-09, 21:20 Temat postu: Wentylator Kolejny problem, a raczej pytanie. Zauważyłem dzisiaj, że wentylator uruchamia mi się wraz z uruchomieniem silnika. Innymi słowy zaczyna pracę razem z nim. Na początku kręci się powolutku, tak że widać łopatki i w miarę nagrzewania silnika, obroty rosną. Chciałbym spytać czy to normalne zjawisko. Dodam, że poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyr. jest niższy niż pół.
chudy - 19-10-09, 21:21
to jest wisko wiec z tego co wiem to raczej normalne
chudy - 19-10-09, 21:23
poprstu im potrzebamniej chlodnego powietrza tym mniej sie kreci a im wieksze zapotrzebowanie tym wiecej obrotow
zapper0 - 19-10-09, 21:29
Dzięki, mam nadzieję że masz rację, bo jestem przewrażliwiony na punkcie tego auta i jak mi coś puknie, stuknie albo zagra inaczej to zaraz chodzę i myślę Potwierdzi ktoś jeszcze ? :>
chudy - 19-10-09, 21:30
to masz tak jak ja hehe musi byc wszystko ok a jak cos nie pasi to do mechanika jazda na obczajenie sytuacji ,ja jestem pewny w 99% mowie prawde hehe xD
vmasher - 19-10-09, 21:31
ta lektura powinna ci pomóc to zrozumieć jak to działa
Sprzęgła wiskotyczne (visco) stosuje się w motoryzacji jako element łączący wentylator chłodnicy z osią obrotu pompy wody oraz w samochodach z napędem na 4 koła jako element układu przeniesienia napędu, zastępujący lub poprawiający działanie mechanizmu różnicowego.
Sprzęgło wentylatora chłodnicy
Jednym z elementów układu regulacji temperatury silnika jest wentylator kierujący (w razie potrzeby) strumień powietrza na chłodnicę. Wentylator ten może mieć napęd elektryczny, bądź też może być połączony sprzęgłem wiskotycznym z innym obracającym się elementem, napędzanym przez silnik, np. wałem wirnika pompy cieczy chłodzącej silnik. Umieszczenie wentylatora na takim wale bez użycia sprzęgła byłoby nieekonomiczne, gdyż obracałby się on również wówczas, gdy nie zachodzi potrzeba dodatkowej wentylacji chłodnicy. Zwiększałoby to opory ruchu silnika i utrudniałoby osiągnięcie właściwej temperatury pracy.
Sprzęgło wentylatora ma za zadanie sprawić, że wentylator w stanie wyłączonym obraca się znacznie wolniej od wirnika pompy chłodzenia, zaś w miarę wzrostu temperatury (i zarazem zapotrzebowania na wentylację) jego prędkość obrotowa ulega zwiększeniu, zbliżając się stopniowo do prędkości obrotowej wirnika.
Wśród stosowanych sprzęgieł wentylatora spotyka się zarówno urządzenia działające w oparciu o wzrost lepkości specjalnego płynu wraz ze wzrostem temperatury, jak i sprzęgła, w których następuje zmiana ilości cieczy znajdującej się pomiędzy okładkami (tarczami) sprzęgła - wówczas wzrostowi temperatury towarzyszy wpompowanie cieczy pomiędzy okładki sprzęgła przez tłoczek połączony z płytką bimetalu; wzrost temperatury płytki powoduje jej odkształcenie i przepompowanie cieczy.
nic złego się nie dzieje - poprostu na zimnym silniku nie ma potrzeby chłodzenia i visco się nie załącza, przy wyższej temperaturze cieczy wisco się spina i zaczyna mocniej chodzić
chudy - 19-10-09, 21:35
no to czyli chyba dobrze powiedzialem
zapper0 - 19-10-09, 21:42
Dzięki vmasher i chudy. Pomogłeś A jeszcze może odnośnie tego płynu, doleję może trochę. Chociaż teraz na zimę, na małym obiegu to może nie będę kombinował ?
chudy - 19-10-09, 21:47
ja mam pol jak sie nie myle i nic nie grzebie, jest ok jak narazie ;]
Daniel_325i - 19-10-09, 21:57
chudy, lepiej dolej
vmasher - 19-10-09, 21:59
zapper0 napisał/a: | A jeszcze może odnośnie tego płynu, doleję może trochę. |
poziom płynu w zbiorniczku powinien być za zimnym silniku przy kresce z napisem COLD (na boku zbiorniczka)
przy ciepłym silniku poziom się podnosi na około 5-10cm od korka wlewowego)
zawsze poziom sprawdzamy na zimnym silniku przy zimnym płynie, czyli najlepiej rano przez odpaleniem auta
jak masz wątpliwości to uzupełnij
chudy - 19-10-09, 22:06
to trzeba jeszcze raz sprawdzic bo juz sam nie wiem
zapper0 - 19-10-09, 22:13
Hehe no na ciepłym to nie bardzo, już mój tata podczas awarii nie pomyślał i odkręcił... poparzenia 2 stopnia -_-' No to ja mam postulat, że mam mało tego płynu, bo z tego co widziałem to mam nie więcej jak 10 cm ok w zbiorniczku
|
|