Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - [E36] Most ze szperą

tomek320i - 01-11-09, 20:36
Temat postu: [E36] Most ze szperą
Witam wszystkich, mam kilka pytań odnośnie mostu ze szperą.

1.Czy wszystkie Bmw 323 QP posiadały mosty ze szperą?
2.Jaki najlepiej polecacie zalać olej do takiego mostu?
3.Jak sprawdzić czy posiada się most ze szperą?
4.Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie mostu ze szperą
5.Czy most podany z tego linku:
http://moto.allegro.pl/it...glowa_2_93.html
posiada szperę?
6.Mam taki problem, podczas jazdy w środku auta słychać w okolicy położenia tylnego mostu szum(takie ciche wycie), w czym może tkwić problem.

Za wszystkie odpowiedzi z góry dziękuję ;)

krzysiek8833 - 01-11-09, 20:41

tomek320i napisał/a:
1.Czy wszystkie Bmw 323 QP posiadały mosty ze szperą?

nie
tomek320i napisał/a:
2.Jaki najlepiej polecacie zalać olej do takiego mostu?

najlepszy z ASO BMW
tomek320i napisał/a:
3.Jak sprawdzić czy posiada się most ze szperą?

najprościej podnieśc tył auta i krecic 1 kołem, jesli drugie bedzie sie krecic w ta samą strone to jest szpera
tomek320i napisał/a:
4.Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie mostu ze szperą

czy nie ma luzu, czy dobrze spina, nei ma wycieków i nie wyje
tomek320i napisał/a:
5.Czy most podany z tego linku:
http://moto.allegro.pl/it...glowa_2_93.html
posiada szperę?

nie! mosty ze szpera maja wybita litere S
tomek320i napisał/a:
6.Mam taki problem, podczas jazdy w środku auta słychać w okolicy położenia tylnego mostu szum(takie ciche wycie), w czym może tkwić problem.

mozliwe ze most ci sie powoli konczy lub masz mało oleju

tomek320i - 01-11-09, 20:45

A pomiędzy jaką ceną można szukać mostu ze szperą (sprawny, nie wyjący itp.)
krzysiek8833 - 01-11-09, 20:49

od 800zł do 1300zł
mozna taniej ale trzeba szuuukac długo az sie okazja trafi

tomek320i - 01-11-09, 20:56

A jeszcze jedno pytanie,

w który miejscu na moście ze szpera ma być wybita litera S??

Daniel_325i - 01-11-09, 21:05

http://www.allegro.pl/ite...a_nr_s3_45.html
może to Ci pomoże....

drugie foto .... tam jest literka ,,S,, na moście

yeahman - 01-11-09, 21:13

Daniel_325i, za parę tygodni nikt nie zobaczy fotki z allegro bo skasują aukcję :P



vmasher - 01-11-09, 23:10

tomek320i napisał/a:
5.Czy most podany z tego linku:
http://moto.allegro.pl/it...glowa_2_93.html
posiada szperę?


dodam tylko że oprócz nabitej litery "S" na moście można odczytać czy dyfer jest ze szperą czy nie z tabliczki znamionowej z numerem przełożenia

zawsze przed numerem przełożenia w przypadku mostu ze szperą jest literka "S' - np. S293, czyli dyfer ze szperą o przełożeniu 2,93
ponieważ często ta literka nabita na moście (tak jak na zdjęciu) jest nieczytelna ze starości, lub schodzi z warstwą utlenionego metalu

a najlepiej się upewnić kręcąc flanszami

tomek320i - 02-11-09, 00:17

A jeszcze jedno pytanie

czy jest możliwość przełożenia szpery do drugiego mostu bez szpery, jak tak to jaki koszt??

vmasher - 02-11-09, 00:19

tomek320i napisał/a:
czy jest możliwość przełożenia szpery do drugiego mostu bez szpery, jak tak to jaki koszt??


jest możliwość - znam człowieka co robi wszystko ze szperami

koszt zabiegu o który pytasz chyba około 400-500pln

tomek320i - 21-11-09, 19:18

A czy jak most jest do wymiany(szumi) to ma on coś wspólnego z zwiększeniem spalania :O
krzysiek8833 - 21-11-09, 22:43

no jesli jest jakies tarcie czy cos to wiadomo ze da sie wyliczyc jakies tam dodatkowe spalanie ale to jest nikłe
tomek320i - 23-11-09, 17:21

Mam jeszcze parę pytań dotyczących mostu:

1. Jakie jest przełożenie w 2.3?
2. Jakie są plusy/minusy założenia mostu z 2.8 o przełożeniu 3.07?
3. Jaki olej jest dobry do mostu oprócz tego org. z ASO??

vmasher - 23-11-09, 17:24

tomek320i napisał/a:
1. Jakie jest przełożenie w 2.3?


2,93

tomek320i napisał/a:
2. Jakie są plusy/minusy założenia mostu z 2.8 o przełożeniu 3.07?


2.8 ma też 2,93 :P

tomek320i napisał/a:
3. Jaki olej jest dobry do mostu oprócz tego org. z ASO??


motul z dodatkami teflonu

tomek320i - 23-11-09, 18:57

A jakbym założył ten most z przełożeniem 3.07 to jaki by był finalny efekt (plusy/minusy)
krzysiek8833 - 23-11-09, 18:59

wiekszy Vmax ale słaba zbóra :D
jarku - 27-11-09, 10:05

krzysiek8833 napisał/a:
wiekszy Vmax ale słaba zbóra :D


a nie odwrotnie?

padre - 27-11-09, 11:29

jarku napisał/a:
krzysiek8833 napisał/a:
wiekszy Vmax ale słaba zbóra :D


a nie odwrotnie?


krzysiek8833 ma rację
Obecnie masz 3.45, a jak założysz 2,93 (duża różnica) to będą strasznie długie biegi i przyspieszenie spadnie.

tomek320i - 29-11-09, 18:52

Jak jest różnica mostu z dużą głową a małą głową??
Może ktoś z forum ma do sprzedania doby most do 323 (przełożenie 2.93)??
Czy most z e39 pasuje do e36??

kostek_ja - 29-11-09, 18:57

padre napisał/a:
Obecnie masz 3.45, a jak założysz 2,93 (duża różnica) to będą strasznie długie biegi i przyspieszenie spadnie.

A Vmax nie wzrośnie.

vmasher - 30-11-09, 21:28

tomek320i napisał/a:
Jak jest różnica mostu z dużą głową a małą głową??


http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=7270&start=25 - tutaj powinna być odpowiedź na 2 stronie

tomek320i napisał/a:
Czy most z e39 pasuje do e36??


nie pasuje

kobiol3 - 02-12-09, 21:51

ja mam takie pytanie bo chce kupic 320 e36 i jak nie bedzie szpery to chcialbym kupic most ze szpera ale jaki najlepszy bedzie zeby mozna bylo normalnie jezdzic i troche poszalec ? chcialbym ten most s3.45 ze szpera ale to oznacza ze ma 25% czegos tam? w ogole sie na tym nie znam wytlumaczcie mi to P:)
vmasher - 02-12-09, 22:10

kobiol3 napisał/a:
chcialbym ten most s3.45 ze szpera ale to oznacza ze ma 25% czegos tam?


przełożenie 3.45 to przełożenie najlepiej dobrane do M50B20 czy też M52B20 - czyli do E36 320i

25% jest to spięcie szpery i każde E36 niezależnie od pojemności i przełożenia ma tyle samo % spięcia szpery

kostek_ja - 02-12-09, 23:05

kobiol3 napisał/a:
ale to oznacza ze ma 25% czegos tam? w ogole sie na tym nie znam wytlumaczcie mi to P:)


Było na ten temat dużo dyskusji na wielu forach. W sumie nigdy się nie dowiedziałem skąd się te liczby biorą. W każdym razie 0% ma otwarty dyfer a 100% spawany most. 25% to fajna drogowa szpera, ale podobno w miejscu się z nią nie zawróci. Dużo ludzi spina na 40% i podobno taka szpera jest wciąż dobra na drodze. W wyścigach jeżeli dobrze pamiętam używa się ok 60%. Są oczywiście różne adaptacyjne czy aktywne szpery, ale to już inna historia.

kobiol3 - 05-12-09, 23:22

slyszalem ze od szpery bardzo szybko niszcza sie opony od zwyklej jazdy czy to prawda ?
kostek_ja - 06-12-09, 01:05

przy 25-30% nie. Przy 100% bardzo :)
CalibraFan - 06-12-09, 17:38

40% podobno już przy ostrych nawrotach czuć że spina. 60% już ewidentnie łapie.

Przy 100% jest kozak :D

kobiol3 - 29-03-10, 18:09

Panowie orientujecie sie jakie jest przelozenie w 328 e36 ? czy kazda 328 miala szpere ? pasuje podobno szpera o przelozeniu 3.15 ale slyszalem ze to jest od m3 e30 a nie od e36 i podobno pasuje w tej s3.15 to 25 % jest szpera ? jest jakas szpera ktora jest typowo od e36 328 o przelozeniu 25% lub innym?
scooter - 29-03-10, 19:08

To ja mam takie pytanie czy w zwykłym moście w 320 jest możliwość spięcia go w jakiś sposób na te 40% ??
padre - 29-03-10, 20:28

kobiol3 napisał/a:
Panowie orientujecie sie jakie jest przelozenie w 328 e36 ? czy kazda 328 miala szpere ? pasuje podobno szpera o przelozeniu 3.15 ale slyszalem ze to jest od m3 e30 a nie od e36 i podobno pasuje w tej s3.15 to 25 % jest szpera ? jest jakas szpera ktora jest typowo od e36 328 o przelozeniu 25% lub innym?

o ile pamiętam w E36 2.8 jest przełożenie 2.93 i nie wszystkie mosty miały szperę
najlepiej pasuje most z e36 2.5 3.15 ze szpera 25% lub to samo przełożenie z M3 3.0, ale musisz zmienić wał lub flanszę
no chyba, że jeszcze chcesz skrócić lekko i zapodać tył z M3 3.2

kobiol3 - 29-03-10, 20:42

padre, kazda s3.15 ma 25% ? nie wiesz czy te 328 ktore mialy szpere seryjna to tez tylko 25% ?
P.S jak sie jezdzi 2.8 ze szpera 3.15 25% , jest niebezpiecznie , trzeba byc juz rozsadniejszym na zakretach ?, a jak to jest z ASC+T, gdy wsadze szpere to juz to asc nie bedzie dzialalo ?

padre - 29-03-10, 20:50

BMW w E36 montowało szperę 25%
czytałem, ze wychodziły krótkie serie do wyścigów z 40%, ale się jeszcze z tym nie spotkałem
są magicy, którzy stworzą zapięcie takie jakie chcesz

dla mnie mechanizm z E46 M3 jest bajeczny tylko do E36 trochę za długie przełożenie

jazda ze szperą nie jest, aż taka niebezpieczna, przy określonych trudnych warunkach trzeba się przyzwyczaić
ja już sobie nie wyobrażam mieć samochód bez szpery, ona przy umiejętnym zastosowaniu pomaga

kobiol3 - 29-03-10, 21:00

padre, ale ty posiadasz szpere s.3.15 25 % z e36 325 ?
padre - 29-03-10, 21:19

dokładnie
zawsze minimalnie lepsze przyspieszenie

tomeks50 - 29-03-10, 21:40

przyspieszenie troszke lepsze ale na kazdym biegu 10km/h mniej.
kobiol3 - 29-03-10, 22:45

czy most 3.15 to zawsze ze szpera 25% ?
padre - 30-03-10, 07:08

kobiol3 napisał/a:
czy most 3.15 to zawsze ze szpera 25% ?


niestety nie

AlMastar - 30-03-10, 09:30

a czy ktoś mierzył jak jest z tym przyśpieszeniem własnie ??

po zmianie z 2.93 na 3.45 wydaje się szybciej ale czy tak jest na 100% ?? druga sprawa że samo napędzanie na 2 koła na raz coś na pewno pomaga

padre - 30-03-10, 09:41

ze szperą już sam start jest lepszy
do normalnej jazdy nie proponuję w 2.8 zmiany przełożenia na 3.45, gdyż będą strasznie krótkie biegi, "zakwasy" w łapie murowane

kobiol3 - 30-03-10, 16:36

to jaka najlepsza szpera do jazdy normalnej czasem lekki drift do 328 e36 sedan ? na co zwracac uwage przy zakupie
padre - 30-03-10, 17:54

najlepsza kompozycja to 3.15 lub 3.23
3.23 wyjdzie drogo, gdyż trzeba wymienić kompletny tył
pozostaje 3.15 i żeby nie zmieniać wału to z 325i
przy zakupie niestety musisz zaufać sprzedającemu, najlepiej kupić od sprawdzonego gościa
ja swój most (właśnie taki) będę za jakiś czas sprzedawał, ale nie wiem dokładnie kiedy

kobiol3 - 30-03-10, 18:26

a ile sobie cenisz ? w jakim jest stanie ?
padre - 30-03-10, 19:38

mam w stanie idealnym, jeżdżę na nim cały czas, ale w związku ze zmiana motoru chcę wymienić tył na M3 3.2
co do ceny to jeszcze nie wiem dokładnie

wally - 04-04-10, 23:22

kobiol3, masakrujesz moja glowe tymi pytaniami.

najpierw 323, 320, 328 sedan....i ogolnie z tego tematu zapamietalem ze vmasher ma znajomego speca od szper hehehe

kobiol3, kup auto a pozniej wkladaj odpowiedni szperunek.bo z tym jazda na maksa.

co do przelozen i jazdy to kazdy ma swoj obrany ideal.

ja osobiscie mam 25% i to bylo w 320 fajne ale zima. na lato przy tej mocy wolalbym chyba 40%

w 320 oprócz s3.45 widzialem na allegro s3.38 jaka to ma charakterystyke do 25%??

kobiol3 - 06-04-10, 09:36

to do e36 328 najlepsza szpera to 3.15 albo 2.93. czym sie rozna ? obie maja 25%?
krzysiek8833 - 06-04-10, 09:40

obie maja 25% tylko przełożenie dyfra jest inne 2.93 ma dłuższe przełożenia a 3.15 juz lepsze odejscie bo krótsze ;)
padre - 06-04-10, 11:25

kobiol3 napisał/a:
to do e36 328 najlepsza szpera to 3.15 albo 2.93. czym sie rozna ? obie maja 25%?

w oryginale 2.8 to przełożenie 2.93, a 3.15 będzie miało trochę krótsze przełożenie, czyli lepsze przyspieszenie

edit:
nie widziałem ostatniej strony i napisałem to co Krzysiek8833 :D

kaperinho - 18-11-12, 15:58

Czyli 2.93 ma gorsze przyspieszenie niż 3.15 ale za to ma większe V-max niż 3.15 tak ? A spalanie się zwiększa w którymś z przypadków ?
niko325icabrio - 18-11-12, 16:16

nie zwieksza sie... :ok:
danielex05 - 19-11-12, 21:55

na krótszym moście spalanie się zwiększa, np. na moście 3.15 i prędkości 100km/h mamy np. 3 tyś. obrotów a przy przełożeniu 2.93 i prędkości 100km/h mamy wtedy 2,5 tyś. obrotów, więc przełożenie mostu ma znaczenie w spalaniu
kaperinho - 05-12-12, 12:07

Czyli ostateczne pytanie: Jaka szpera lepsza do E36 2.8 coupe ? 2.93 czy 3.15 ??

Ta jest chyba godna uwagi co nie ?

http://allegro.pl/dyfer-t...2828247806.html

czy lepiej szukać o przełożeniu 2.93 ?

i do dużej głowy wchodzi 1,7L tak ? Niech ktoś napisze jakiego sam używa oleju w szperunku albo wklei linka...

misieek1226 - 05-12-12, 12:22

na 3.15 bedzie bardziej elastyczna tzn. łatwiej z mniejszych obrotów bedzie sie zbierac ale róznica jest niewielka :) a co do oleju to tak jak napisane jest w aukcji tego dyfra ja tez takim swoja zalałem castrol 75w140 o taki, stara nazwa tego oleju to saf-xj75w140 i wchodzi 1,7 litra bo to duża głowa :)

KonradGT - 06-12-12, 11:21

3.15 w M52B28 robi konkretną robotę :ok: Tylko niestety zabawa kończy się na bodajże niecałych 230km/h.
kaperinho - 06-12-12, 14:18

w E36 dyfer ze szperą 25% jest taki sam w coupe i sedan ? Ważne !! !
misieek1226 - 06-12-12, 22:02

kaperinho, tak
kapcun - 02-03-13, 12:26

Witam

Odkopię "trochę" temat. Czy możecie rozwiązać mój problem?

Czy oznaczenie szpery S3,64 V820 to oznaczenie szpery ciernej czy wiskotycznej?

Szpera pochodzi z E30 325ix.

Pozdrawiam

kapcun

Karolo - 02-03-13, 12:32

W ixie wychodziła wiskoza i taką własnie posiadasz.
kapcun - 02-03-13, 12:52

Ok. dzięki za info. Nie posiadam a tylko chciałem kupić do swojego compacta.

Ps. Jak ktoś ma jakaś szpere z e30 lub e36 na sprzedaż to proszę o PW.

Pozdrawiam

Akrobeta - 23-09-14, 12:28

Witam.
Dołączając sie do tematu mam pytanie:
Co oznaczaja kolory literek malowanych na moscie ze szpera... Zaciesnienie, rok produkcji czy poprostu nic...
spotkalem bialy, czerwony i zielony...

Pozdr

Akrobeta - 27-09-14, 20:43

halo...

co taka cisza...

Hubi - 28-09-14, 09:58

Piotrek jak tam H/K działałeś coś w tym temacie z kombi? Pytam o poprawę nagłośnienia z tyłu auta. Pozdro
timi91 - 28-09-14, 12:21

Akrobeta, Z moich obserwacji wynikało że biały: mała głowa Czerwony duża głowa/średnia dla e34 i zielony Wielka głowa do M :)
Akrobeta - 28-09-14, 19:02

Hubi napisał/a:
Piotrek jak tam H/K działałeś coś w tym temacie z kombi? Pytam o poprawę nagłośnienia z tyłu auta. Pozdro


Trzeba mieć turasa, narazie skasowany :wsciekly: i szukam drugiego... :)


Co do kolorów...
wszystkie kolory spotkałem w E36 i na dużej głowie, stąd moje pytanie...

Czy znajdą sie jakieś jeszcze podpowiedzi...?

Dzieki... :D

soskan - 22-05-18, 20:25

Od ostatnich wpisów nt. szper do E36 minęło już trochę czasu, temat stracił już trochę na aktualności.

Znacie / jesteście w stanie polecić jakiegoś speca, który zajmuje się tematem przywracania życia do LSD? Intensywnie poszukuję takowego mechanizmu do swojego auta, z tego co ustaliłem, najodpowiedniejsze będzie przełożenie 3.15 / 3.23. Nie udało mi się również znaleźć jednoznacznej odpowiedzi czy warto bawić się w dodatkowe "spinanie" takiego mechanizmu z fabrycznych 25% do 40%- opinie są podzielone. Dodam tylko, że auto służy mi jako daily.

Na obecną chwilę, udało mi się znaleźć dwóch fachowców: Michała z Łodzi i drugiego pana z Buska Zdroju. Z informacji, jakie udało mi się znaleźć w temacie pierwszego, opinie są podzielone, bardziej na "+". Natomiast nie wiem nic o drugim.

Bardzo liczę na waszą pomoc, po przewertowaniu masy stron na różnych forach mam już mętlik w głowie :mur:

Saymon - 22-05-18, 20:39

Ja tam robiłem w FTWL i jestem bardzo zadowolony.
disu - 22-05-18, 22:19

no ile wyszło na gotowo z wysylka$$ ?? pytam bo też będe regenerowac

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group