Forum BMW3ER

Paliwa & Spalanie - Etylina 95 a 98 oktanów...

seebba - 08-03-08, 16:19
Temat postu: Etylina 95 a 98 oktanów...
Witam.95 pare oktanów mniej od 98 ale leje 95....czy dobrze robie czy to nie ma większego znaczenia..czy jednak powinienem lać 98...
jeszcze jedno mnie zainteresowało o co chodzi z benzyną bezsiarkową....pozdrawiam :ok:

Annoth - 08-03-08, 17:22

słyszałem, że nowocześniejsze silniki gorzej na 95 chodzą, Nie wiem czy to prawda. Ja polecam shella vpower racing, naprawde dobre paliwko i jako jedyna kosztuje od roku tyle samo :lol:
lolejko - 08-03-08, 17:24

Kiedyś w jakiejś gazecie był test na moc i osiągi uwzględniając te paliwa!
Dodatkowo porównali benzyny takie jak schell v power i te inne wynalazki innych stacji!
Co bardzo ciekawe różnicy żadnej nie było, ani na mocy, ani w osiągach!
Dodatkowo poddali tą benzynkę testą labolatoryjnym i benzyna 95 miała 95 oktan, a 98 prawie 96 oktan! V powery około 96,5 oktan!
Żadna benzyna, żadnej stacji nie osiągneła 98 oktan! No i to już chyba włąsne odczucia, że lepiej idzie na 98!
Dodam że testowali na kilku autach i jak dobrze pamiętam Toyota o jakieś 0,5 konia miała większą moc na 98 i spalanie minimalnie mniejsze!

Annoth - 08-03-08, 17:26

ja czytałę mpdobnie i wyszło że vpower racing podnosił moc (w przypadku hondy typeR ponad 2 KM)
seebba - 08-03-08, 17:57
Temat postu: 95 98 PB
czyli wychodzi na to że lać 95 do Vanosika i nie robić szumu.chociaż jeszcze nielałem 98 i nie mam porównania.ale czasami mi się wydaje że to 95 to jakieś nietete...ale to pewnie moja wyobrażnia....a może nie..........
wichura - 08-03-08, 18:53

ja leje 95, ze 2 razy zalałem 98 i nie było róznicy to po co mam przepłacać :lol:
MAĆKO - 09-03-08, 22:09

ja testowalem i shela i bp statoil i verwe (wszystko 98 lub wiecej) i zdecydowanie POLECAM STATOIL 98 BEZ SIARKOWA -autko ma kopa i jest oszczedne
macio - 10-03-08, 08:13

liczba oktanowa zależy od stopnia sprężenia w silniku. 98 nic nie da przy sprężeniu niższym jest ona produkowana do wysilonych seryjnych i tuningowanych silników o wysokim stopniu sprężania (dlatego w type-R jest lekki przyrost mocy) czyli ok od 9.5:1 do ok max 12:1 zapobiega ona wtedy spalaniu stukowemu i na odwrót lejąc 95 do silnika o wyższym stoponiu jest możliwość spalania stukowego (spalanie detonacyjne jak w dieslu co źle wpływa na silnik benzynowy) , ponieważ ma ona mniejszą ilośc oktanową przez co jest mniej "ściśliwa". :)

paliwo bezsiarkowe wpływa na to że nie koroduje ci wydech zawory czy inne podzespoły które mają styczność z paliwem i spalinami... wpływa tez podobno nie znacząco na osiągi samochodu

vmasher - 10-03-08, 08:26

Czytałem podobny artykuł z testem 95 i 98, chyba w auto świecie się ukazało,
i co mnie zdziwiło podali że jeżeli silnik jest przystosowany do 95 to nie ma sensu lać 98, bo osiągi są słabsze :(
ja czasem zalewam do swojej bp ultimate 98 i żadnej różnicy nie czuje, poza kasa:)
chociaż ostatnio miałem wrażenie że na 98 troszkę lepiej odpala!

Annoth - 10-03-08, 10:35

wlej vpower racing....róznica jest nie tylko w cenie (zwykły vpower nic nie daje).
yeahman - 10-03-08, 21:39

A ja słyszałem że 98 po porstu ma lepsze spalanie tzn wycisza silnik, chodzi równiej itd. Oktany ponoć nie mają nic do mocy. Im mniej oktanów tym spalanie gwałtowniejsze, pomyślcie logicznie co lano do syrenek.. i po co :D
Maniek - 10-03-08, 23:19

Moj znajomek zalal do Mazdy 323 1.6 8v 98 i stwierdzil ze idzie jak glupia heeh jak dostala odemnie przedtem buta bo ja zamulal to moze przez to ze przepaliłem komin hehe

Mialem dostep do 100 oktanowki po 5zł/l mozecie niewierzyc gosc z kads wyniosil nie chcial powiedziec z kad ale wiem ze jak lałem do Vw jak smigalme to komp glupial a asfalt sie zawijal tylko ze silnik dostaje okrutnie po dupie.....

vmasher - 15-03-08, 11:46

Annoth napisał/a:
słyszałem, że nowocześniejsze silniki gorzej na 95 chodzą, Nie wiem czy to prawda. Ja polecam shella vpower racing, naprawde dobre paliwko i jako jedyna kosztuje od roku tyle samo :lol:


zgadzam sie z Annoth`em
Shell V-power Racing wymiata, albo to głupie odczucia, ale naprawdę moj samochód lepiej pali i jakby odrobine dynamiczniej przyspieszał, o ile przy M40 :( można to tak określić :hyhy:

yeahman - 15-03-08, 12:46

Ja tankowałem ostatnio na neste po czym zalałem verve i duuża różnica !!
vmasher - 15-03-08, 12:59

yeahman napisał/a:
Ja tankowałem ostatnio na neste po czym zalałem verve i duuża różnica !!
ale róznica dla którego producenta na plus ??
yeahman - 15-03-08, 13:19

Dla orlenu vervy :ok:
vmasher - 15-03-08, 15:49

yeahman napisał/a:
Dla orlenu vervy :ok:

ja lałem Verve ale shell Vpower Racing wymiata - spróbuj i zobacz czy poczujesz różnicę ??
bo moze to tylko takie moje odczucie !!

yeahman - 22-11-08, 16:49

Shell Vpower Racing - też poczułem różnicę ;D

Teraz na bliskiej tankuję. I dość sporo mi pali. Dziś chyba przeżucę się na BP ;)

///ESIU - 22-11-08, 17:25

ja do vanosa zawsze leje 98 i jeszcze mi sie nie zdażyło 95zalać jestem poprostu spokojniejszy i tyle, do 12to zaworówek zawsze lałem 95 bo nie było sensu 98 bo zastare silniki.
podejżewam ze z tym paliwem racing to jest to tylko Wasze wrażenie, dla mnie to jest ściema okrótna :mur:

yeahman - 22-11-08, 17:28

///ESIU, to nie moje wrażenie :P Auto zdecydowanie lepiej śmiga. Wyjeżdzij to co masz do końca i zalej z 15 litrów i sprawdź ;) tylko lej tą v power racing a nie v power.
Enzo - 22-11-08, 17:34

To nie jest tak ,ze auto stare to 95 a nowe 98.
Wszystk ozalezy od wyzylwoania silnika, a raczej stopnai sprezania.

W takim M30 czy 2.7l M20 sprezanie ejst niskie i paliwo 98 nic nei da, tzn nci nei odczujesz.

Ale np. w M50 gdzie sprezanie chyba jest na poziome 12 t owart ozalac i naprawde mozna odczuc roznice ;)

///ESIU - 22-11-08, 17:41

Enzo napisał/a:
To nie jest tak ,ze auto stare to 95 a nowe 98.
Wszystk ozalezy od wyzylwoania silnika, a raczej stopnai sprezania.

W takim M30 czy 2.7l M20 sprezanie ejst niskie i paliwo 98 nic nei da, tzn nci nei odczujesz.

Ale np. w M50 gdzie sprezanie chyba jest na poziome 12 t owart ozalac i naprawde mozna odczuc roznice ;)
_________________


no i własnie o tym napisałem wkońcu m30 projektowali w 60tych latach

vmasher - 22-11-08, 17:47

Esiu zalej sobie kiedyś V POWER RACING i zobaczysz !!
i wiedz że V POWER i V POWER RACING to 2 różne niby paliwa, bo może nie o to samo nam chodzi ;)

///ESIU - 22-11-08, 17:58

przyznam ze nigdy nie łałem tego racinga ale uważam ze to jest takie wiesz swoje podejście do tego tak jak np. po załozeniu sportowego wydechu mamy wrażenie że lepiej idzie a prawda taka ze zabilismy 5 koni
Davo - 22-11-08, 23:39

Enzo napisał/a:

W takim M30 czy 2.7l M20 sprezanie ejst niskie i paliwo 98 nic nei da, tzn nci nei odczujesz.

Ale np. w M50 gdzie sprezanie chyba jest na poziome 12 t owart ozalac i naprawde mozna odczuc roznice ;)


wlasnie sprawdzalem stopien sprezania w e30 m20-m30 i e36 m40-m50 i wszedzie waha sie od 10 do 11 przy czym nie chodzi o kod silnika a pojemnosc, sprezanie w e30 320 i e36 320 jest takie samo czyli okolo 10 a prz 325 w obu budach jest to okolo 11 (316 w obu budach tez maja po 11)

powiem wam ze jezdzilem i na 95, i na 98 i na racingu i czuc roznice, niewielka ale jednak... moze nie tyle w przyspieszeniu ale w elastycznosci, auto sie po prostu lepiej prowadzi, jest dynamiczniejsze. jaki jest tego powod i jak to dziala nie wiem, sklanialbym sie raczej ku efektywnosci spalania mieszanki, raczej w strone ECU. przeciez tak na chlopski rozum jak podpinamy chipa to moc nam troche podskakuje a przeciez tankujemy to samo paliwo i nie zmieniamy absolutnie nic w silniku... wtrysk i zaplon w odpowiednim momencie i pozycji polozenia tloka/walu, mala modyfikacja i juz zupelnie inaczej sie moze spalac i inaczej sila dzialac. mnie sie to tak po glowie snuje ale czy dobrze? pewnie i tak nie mam racji :P no ale ukrytych krasnoludkow co kreca silnikiem w paliwie nie ma... takie paliwo lepiej sie spala i silnik musi umiec to wykorzystac i te umiejetnosci to mapy silnika, tak mi sie wydaje przynajmniej

Enzo - 24-11-08, 07:30

Davo napisał/a:
Enzo napisał/a:

W takim M30 czy 2.7l M20 sprezanie ejst niskie i paliwo 98 nic nei da, tzn nci nei odczujesz.

Ale np. w M50 gdzie sprezanie chyba jest na poziome 12 t owart ozalac i naprawde mozna odczuc roznice ;)


wlasnie sprawdzalem stopien sprezania w e30 m20-m30 i e36 m40-m50 i wszedzie waha sie od 10 do 11 przy czym nie chodzi o kod silnika a pojemnosc, sprezanie w e30 320 i e36 320 jest takie samo czyli okolo 10 a prz 325 w obu budach jest to okolo 11 (316 w obu budach tez maja po 11)

powiem wam ze jezdzilem i na 95, i na 98 i na racingu i czuc roznice, niewielka ale jednak... moze nie tyle w przyspieszeniu ale w elastycznosci, auto sie po prostu lepiej prowadzi, jest dynamiczniejsze. jaki jest tego powod i jak to dziala nie wiem, sklanialbym sie raczej ku efektywnosci spalania mieszanki, raczej w strone ECU. przeciez tak na chlopski rozum jak podpinamy chipa to moc nam troche podskakuje a przeciez tankujemy to samo paliwo i nie zmieniamy absolutnie nic w silniku... wtrysk i zaplon w odpowiednim momencie i pozycji polozenia tloka/walu, mala modyfikacja i juz zupelnie inaczej sie moze spalac i inaczej sila dzialac. mnie sie to tak po glowie snuje ale czy dobrze? pewnie i tak nie mam racji :P no ale ukrytych krasnoludkow co kreca silnikiem w paliwie nie ma... takie paliwo lepiej sie spala i silnik musi umiec to wykorzystac i te umiejetnosci to mapy silnika, tak mi sie wydaje przynajmniej


no tak bo m20b25 czy m20b25 to wysokobrotowe silniki i tam rzeczywiscie to paliwo moze dac jakies tam efekty.

Ale popatrz na strppien sprezania m30b35 czy m20b27

Annoth - 25-11-08, 09:54

u mnie v-power racing tez dał odczuwalną różnicę (na zwyklym v-power jakos nic nie czuje). Silnik szybciej się wkręcał na obroty i lepiej przyspieszało auto. szkoda, że takie drogie te paliwko (jak daaawno temu tankowałem 5.29 kosztowało, teraz pewnie z 4.80 kosztuje)
no_limit - 13-01-09, 14:49

Znalazłem ciekawy artykuł na temat benzyny...

Teoria
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej. Benzyna zaraz po procesie rafinacjicharakteryzujesię niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalnyprodukto zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe. W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwoowyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.
Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej „95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning. Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizykinie kłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.
Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani.
O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnejmieszanki.Wostatecznymrozrachunkuzwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.
Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej
dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?

Źródło:
http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf

x_e_o_n - 13-01-09, 17:21

wszystko zalezy od tego czy jest a aucie tzw czujnik spalania stukowego i czy potrafi zmienic kat zaplonu pod odpowiednie paliwo lanie czegos ponad 95 nie ma sensu artykul bardzo dobry !! !!
lolejko - 13-01-09, 18:05

Fajny artykuł no limit :ok:
no_limit - 18-01-09, 22:09

hmmm. no i mam dylemat... lałem dzisiaj wache... i mówie sobie zajrze na naklejke ile powinienem lac oktanów... i mam napisane 91-98 oktanów... No to w koncu co mam lać... :niepasi:
lolejko - 19-01-09, 00:06

no_limit napisał/a:
No to w koncu co mam lać... :niepasi:

Wyborową z Cytrynką :D

No limit lej to co jest tańsze 95, a jak cię stać to 98.

no_limit - 20-01-09, 09:29

Jak lałe ostatnio benzyne to 95 kosztowała 3.27 a 98 3.31.... różnica żadna...
vivera20 - 08-02-09, 13:52

a mi sie wydaje ze na tej 98 to lepiej idzie ale to pod warunkiem ze jest to np verva z orlenu :yeah: a nie ze stacji od pana kazia na jakims zadupiu wracalem niedawno ze slaska i w okolicach lodzi byla taka stacja z paliwem 100 oktan zalalem pod korek i roznica byla silnik jakis taki bardziej zwawy sie zrobil chyba ze to kwestia podswiadomosci :hyhy:
ale nie pamietam juz jak sie ta stacja nazywala takie kolory miala czerwono zolte nie wiem co to bylo :ops:

Gonzo - 09-02-09, 10:17

Jeśli do silnika jest zalecana benzyna 95 to lanie Pb98 nic nie da. Jest dokładnie odwrotnie- im wyższa liczba oktanowa tym paliwo się spala wolniej= mniejsza moc. Czytałem kiedyś test cieniasa sportinga. Sprawdzali moc na hamowni na pb95 i 98, na 98 moc była mniejsza !

Co innego paliwa typu verva czy v-power- mają specjalne dodatki które przyspieszają spalanie.

krzysiek8833 - 09-02-09, 11:52

do cieniasa to proste ze nie ma co lac 98 ale do bmw moim zdaniem jest różnica! do swojego jak zaleje verwe to nie poznaje auta, wkreca sie pieknie a na 95 jest zamulone troszke!
cartonik - 09-02-09, 19:31

Hmmm To jak macie dobre znajomosci na stacji to sie zapytajcie jaka jest różnica po miedzy 95 a 98. Pozdrawiam :)
x_e_o_n - 10-02-09, 07:11

98 v-paver verwa ultimate nic nie daje a testy przeprowadzane na hamowni wykazaly spadki mocy aot ktore powinny jezdzic na 95 a to ze komus sie wydaje ze lepiej jedzie to normalna reakcja to tak jak zalozysz nowywydech i odrazu wydaje ci sie ze lepiej jedzie :) niestety tak nie jest wiec wystarczy lac 95 co innego w autach ktore wyposazone sa w czujnik splsnia stokowego ktory pozna ilo oktanowa jest benzyna i zmieni kazt zaplonu w celu lepszego spalania mieszanki pozdrawiam
no_limit - 11-02-09, 10:18

Polecam zajrzeć na strone wcześniej :3:
Wkleiłem tam ciekawy artykuł na ten temat...

TomekZG1 - 12-03-10, 17:41

Tankowałem na shell-u paliwo v-power, później przeszedłem na 95 różnica żadna, ostatnio zatankowałem na statoil supreme no i wydaje mi się że tylko więcej tego spaliła...
Będę musiał spróbować v-power racing bo widzę że koledzy zachwalają :)

Bartas - 12-03-10, 17:50

Moja wiedza w tej materii jest taka: jeśli auto jest przystosowane do zasilania mocniejszą benzynką (98, 99+) to można to wykorzystać. Ja leje prawie od początku PB 98 i mam troszkę mniejsze spalanie niż na 95. Różnicy w mocy nie odczułem. Pierwsze 2 razy zalałem 95 i ok 0,5 - 1 litr więcej mi spalała. Nie ma sensu lać V-Powerów czy innych 99+ do aut nieprzystosowanych do pracy na takim paliwie, bo może to się skończyć nieprzyjemnie. Chłopaki to wcześniej wytłumaczyli... Oczywiście jedyną gwarancją jest sprawdzone paliwo na sprawdzonej stacji.
macio - 13-03-10, 11:32

Ja leje 98 wtedy jak jest promocja w rafinerii czechowickiej i powiem że moje e30 1.6 znacznie lepiej wkreca się na obroty i mniej spala nie wierzyłem w to dopóki nie zrobiłem testu pełnego baku do zera zawsze jeżdże te same trasy wiec jestem pewny :ok:
cartonik - 13-03-10, 11:57

macio napisał/a:
Ja leje 98 wtedy jak jest promocja w rafinerii czechowickiej i powiem że moje e30 1.6 znacznie lepiej wkreca się na obroty i mniej spala nie wierzyłem w to dopóki nie zrobiłem testu pełnego baku do zera zawsze jeżdże te same trasy wiec jestem pewny :ok:


Ja osobiście w to nie wierze leje cały czas PB95 i gaz wiadomo auto na PB jest silniejsze Niż na LPG ale wtedy jak nie miałem gazu próbowałem różnych paliw. Tylko VpowerReacing ma Wiecej oktanów Reszte wszystko jest ściema. Rozmawiałem z szefem Orlenu zaprzyjaźnionym wszystko jest to samo niema żadnej różnicy Praktycznie miedzy 95 a 98.

macio - 14-03-10, 09:15

cartonik napisał/a:
Praktycznie miedzy 95 a 98


U mnie bracia zauważyli zdecydowanie poprawe elastyczności i to jako pasażerowie i 1l różnicy na 100km to jest różnica a warunki w jakich przeprowadzałem to zima więc tej temp między +3 a -15

Annoth - 14-03-10, 09:48

Bartas napisał/a:
Nie ma sensu lać V-Powerów czy innych 99+ do aut nieprzystosowanych do pracy na takim paliwie, bo może to się skończyć nieprzyjemnie


Rozwiń temat bo swego czasu regularnie lałem Racinga i problemów nie miałem a auto faktycznie lepiej sie zbierało, co do spalania to nie sprawdzałem (i tak ponad 20l/100 :lol: ). Musze sprawdzić tą teorie że na 98 mniej pali

Marcin08 - 14-03-10, 10:12

nic tam mniej nie pali na 98 tylko silnik ciszej chodzi
kazikm3 - 14-03-10, 10:22

cartonik napisał/a:
Rozmawiałem z szefem Orlenu zaprzyjaźnionym wszystko jest to samo niema żadnej różnicy Praktycznie miedzy 95 a 98.


wystarczy pojechać do niemcowni i zalać 95 i będzie różnica miedzy krajową :lol:

kiedyś zbadali to w Pl 95 miała 91 okt. :mur:

cartonik - 14-03-10, 12:19

kazikm3 napisał/a:


wystarczy pojechać do niemcowni i zalać 95 i będzie różnica miedzy krajową :lol:

kiedyś zbadali to w Pl 95 miała 91 okt. :mur:


wiem bo lałem to wiem :) naprawde nawet w LPG różnica Kolosalna.

Bartas - 14-03-10, 13:20

Annoth, jeśli auto nie jest przystosowane do spalania paliwa wysokooktanowego (można sprawdzić w instrukcji lub na klapce od baku) to wlanie np 99+ do auta które powinno pracować na 95 (np e30) nic nie da. Silnik nie skorzysta z dobrodziejstwa lepszego paliwa i będzie to tylko strata kasy.
Nie mogę znaleźć w necie opisu co się stanie gdy się wleje paliwo 99+ do auta który powinno pracować na 95, ale na pewno coś tam się działo.

Annoth - 14-03-10, 14:57

Bartas napisał/a:
Nie mogę znaleźć w necie opisu co się stanie gdy się wleje paliwo 99+ do auta który powinno pracować na 95, ale na pewno coś tam się działo.


akurat w netcie to wiadomo ze nie zawsze kazde info jest prawdziwie. powtarzam co zaobserwowałęm, na vpower racing auto odczówalnie szybsze i żadnych kłopotów z silnikiem do tej pory nie mam

Bartas - 14-03-10, 17:40

aha, jak widzę masz e30, a te z kolei są przystosowane do jazdy na PB 87( nie jestem pewny, ale na pewno coś poniżej 90), 91 i 95 ;)
ale skoro nic się nie dzieje to śmigaj dalej. :D

lukasbmw - 14-03-10, 20:52

no_limit świetny materiał.

Jak dla mnie to jesli do auta się powinno lać 95 to się leje, a jesli powinno 98 to tankuje 98.
Ewentualnie w nadmiarze kasy Shell V Power,
i to nie też do silnika 1.6.

szay - 30-04-10, 17:55

Ja mam wrażenie, że w zależności od tego jaka partia paliwa się trafi, niezależnie od stacji, może niekiedy być gorsze paliwko. Ostatnio miałem niższe stany konta ;P a jeżdżenia dużo, więc próbowałem nawet na Auchanie, 98, później 95 i o dziwo, nawet na tej 95 szła mi ślicznie, nic nie gorzej jak na BP98.
W poprzednim aucie, w dieselu czułem istotne różnice z różnych stacji i między zwykłą a premium (typu Bp Ultimate itp.). W benzynie, na moim M54 zasadniczo różnic nie zauważam...

yogi7456 - 17-05-10, 10:51

ja lalem kilka razy pod rzad 98 teraz juz leje 95,v - powera,vervy itp nigdy nie lalem,uwazam ze to strata kasy i pic na wode,zadnych roznic nie zauwazylem miedzy 98 a 95,leje zwykle na neste bo najtaniej,silnik M40 1.8
renoraines - 06-09-10, 18:52

Poniżej test Auto moto 8 /2007, 9 /2007. Test 3 aut, 3 rodzaje paliw Shell.
Seat Leon 2.0 FSI 150KM/200Nm, Honda Civic Type R 201KM/193Nm, Subaru Forster 2.5T 230KM/320Nm,
Shell Eurosuper 95 , Shell Vpower, Shell Vpower Racing.


Model-----------Dane fabr. (KM/Nm)---------Eurosuper95 (KM/Nm)-----V-Power (KM/Nm)------- ---V-Power Racing (Km/Nm)
Leon--------------150/200------------------------145,4/189,5---------------146,2/188,8-------------------147,4/193,9
Civic--------------201/193------------------------202,0/189,5---------------201,8/187,4--------------------205,1/188,6
Forester----------230/320-------------------------222,6/323,5---------------214,7/318,7-------------------216,5/317,3


Model--------Pomiar---------- ----Eurosuper 95 (czas w sek.)--------V-Power(czas w sek).--------V-Power Racing(czas w sek.)

Leon--------0-100 km/h-------------------10,5-------------------------------------10,3----------------------------------------10,1
Leon--------60-100 IV b--------------------7,5--------------------------------------7,4------------------------------------------6,9
Leon--------80-120 V b--------------------10,6-------------------------------------10,3----------------------------------------10,0

Civic-------0-100 km/h--------------------7,4--------------------------------------7,2------------------------------------------7,0
Civic-------60-100 IV b--------------------6,8--------------------------------------6,7------------------------------------------6,4
Civic-------80-120 V b---------------------9,4--------------------------------------9,3------------------------------------------9,0

Forester----0-100 km/h-------------------6,9--------------------------------------6,8-------------------------------------------6,9
Forester----60-100 IV b--------------------6,2-------------------------------------6,2-------------------------------------------6,2
Forester-----80-120 V b-------------------9,8--------------------------------------9,7-------------------------------------------9,7


Kolejny test Fiat Panda 1.2/60KM/102Nm
Testowano na 8 paliwach
-paliwa 95: Shell 95, Orlen 95, Statoil 95,BP 95,
-Paliwa Premium 98+: Shell V-power Racing, Orlen Verwa 98, Statoil Suprema 98,BP Ultimate 98


Paliwo--------------KM--------------Nm-----------Vmax km/h-------60-100 IV b (czas w sek.)--80-120 V b (czas w sek.)

Shell 95-------------63,4------------105,3------------159,0---------------------10,676-----------------------------14,211
Orlen 95-------------63,3------------107,8------------157,9--------------------10,628-----------------------------14,266
Statoil 95-------------63,1-----------107,2------------158,1--------------------10,636-----------------------------14,571
BP 95-----------------62,9-----------109,4-------------157,4--------------------10,706-----------------------------14,631
Shell V-power Racing---62,9-------106,4-------------157,6--------------------10,666----------------------------14,251
Orlen Verwa 98------64,0-----------106,8-------------156,9-------------------10,756-----------------------------14,636
Statoil Suprema98---63,2------------106,9-------------160,2------------------10,771-----------------------------14,434
BP Ultimate 98--------62,9----------106,4-------------158,5-------------------10,641----------------------------14,266


Po pierwsze pomiary pokazują, że nie ma różnic, które kierowca zauważy w codziennej eksploatacji. Po drugie tankowane paliwo powinno mieć taką liczbę oktanową jaką podaje producent samochodu, bo to się najbardziej opłaca. Po trzecie. Dodatki do paliw wyrażone są w jednostce PPM czyli parts per milion. Mówiąc wprost PPM oznacza to, że 1 litr dodatku dolany jest do 1 000 000 litrów benzyny. Średnia ilość dodatków to 300-500 PPM, czyli 300-500 litrów dodatku na 1 000 000 litrów paliwa. Policzcie sobie zatem ile dodatku jest w 50 litrowym zbiorniku paliwa, droższego paliwa...

Liczby nie kłamią, ale jak ktoś chce to nadal może wierzyć w marketing, przepłacać parenaście groszy za litr i myśleć, że
,,redbull doda mu skrzydeł'' . :lol:

yeahman - 07-09-10, 09:28

Jak ktoś się ściga na torze to może i te pól sekundy robi mu różnice ale w jeździe po mieście to nie widze powodu dlaczego miałbym tankować droższą benzynę :D
renoraines - 07-09-10, 14:34

ikarus26, yogi7456 :piwo:
Najwiekszą polewkę mam na shellu, gdy akurat tankuje seja, a nowy pracownik stacji z powagą pyta Vpowera? :lol: :lol: :lol:

wobber - 07-09-10, 14:39

ikarus26 napisał/a:
renoraines, :ok:

Dokładnie rozwiałeś moje wątpliwości , dzięki :)

Kratek - 08-09-10, 19:18

Bartas, A ja wlałem shell v power do mojego e30 tego czarnego i była róznica sam nei wierzyłem ale do 100l/h zrobiłem 8,3s. Tutaj filmik :

http://www.youtube.com/watch?v=xODaGJaLg_o

i to jeszcze na mokrym było krecone. Teraz jezdze tylko na 98 pieprze te 95 załosne jest.

Tak samo z wyzej pomiarów widac ze ta benzyna działa. i jak jade sie scigac to leje vpower :)

zoth - 08-09-10, 22:38

dobry temat, moje auto na 98 ma takiego mula ze nie da sie jezdzic za to na 95 leci jak powinno :)
ThomasTsT - 09-09-10, 23:51

Ja też dodam coś od siebie.. :cwaniak2: zawsze leje 98 testowałem rózne stacje i oktany... scigając sie w stret legalu w łodzi najlepsze czasy miałem na verwie 98 z orlena.... jak sie okazało w pewnej znanej firmie modyfikujacej auta w lodzi chłopaki zaczeli bawić sie na hamowni z paliwem i uśredniony wynik wyszedł na kozyść verwy celica miała na niej 2KM wiecej najgorzej wypad v power.. ale Kaspiroski też ponoć leczył ludzi autosugestja.. :20:
TomekZG1 - 03-10-10, 21:17

Shell v-power kiepsko wypada, nie chce nikogo oczerniać ale u mnie w mieście jest słaby, silnik chodzi inaczej, auto nie wkręca się tak jak powinno, zacząłem tankować na AB 95 oktanów no i auto dużo lepiej chodzi, ładnie przyśpiesza i nie ma z nim żadnych problemów... no i 95 tańsze :)
Batoo - 01-06-11, 21:04

A dokladnie ile mniej pali na takim paliwie?
pół litra?? bo nie miałem okazji nigdy przetestować

MIKUr1 - 01-06-11, 21:50

Wartość oktanowa jest wartością określającą odporność paliwa na spalanie stukowe. Pojazd nie może spalić mniej benzyny która ma większą liczbę oktanową, ponieważ nie posiada żadnego czujnika który dawałby dla sterownika sygnał ile oktan ma benzyna w baku. Gdyby taki czujnik był to komp mógłby ustawiać nieco uboższą mieszankę w porównaniu do 95 właśnie dlatego, że 98 jest bardziej odporna na spalanie stukowe. Można by też teoretycznie napisać nową mapę paliwa pod benzynę 98 i więcej, ale wtedy do baku możnaby lać tylko i wyłącznie paliwo o wybranej wartości oktanowej, bo wlanie np. 95 mogłoby skończyć się trwałym uszkodzeniem silnika.
JuniorZMY - 02-06-11, 09:21

v-power w polsce ma sie nijak np do paliwa w niemczech. 2 tygodnie temu zalałem w niemczech v-powera i na pełnym zbiorniku zrobiłem 80km więcej niz na polskiej pb a i samochód jakoś lepiej sie zbierał niż np na PL v- power
MIKUr1 - 02-06-11, 09:37

Każde polskie paliwo ma się nijak do tego z Niemiec.
G1 ROCK - 25-11-12, 19:59
Temat postu: verva
Dla mnie Verva podchodzi a może to wszystko siła sugestii.
kaziu8707 - 23-01-13, 19:45

Testowalem na swojej to minimalnie mniej spalila,odejscie to samo,ale zaczely mi zawory klepac i spowrotem wrocilem do 95,na wskazniku od paliwa jest nawet taka mala nalepka 95
kaziu8707 - 14-07-13, 19:59

ja jak wlalem do swojej 98 to mi zaczely zawory klepac i juz wiecej ni probuje
Rudy Hiszpan' - 17-07-13, 22:40

Przecież V-Power to 95 z dodatkami, więc nijak się ma do 98 Verva.
Maro328i - 18-07-13, 19:18
Temat postu: 98
z tego co wiem to jeśli jest naklejka 95pb to nie po to aby wlewać 98 pb ale jakość polskich paliw budzi wiele do życzenia może to 98 to jak niemieckie 95 :)
lodowa - 11-08-13, 20:55

jezeli tankuje to na znanych stacjach nie raz mialem wtope czyli falujace obroty . jezeli tankuje motor to zawsze shell v power i czuje roznice czy to osiagi czy tez kultrura silnika
sysia - 07-09-13, 15:40

Ja słyszłąma ze z tym Vpower i podobnymi to tylko oni jakiś uszlachetniacz dają nie mający wpływu na prace silnika!










Centrum detektywistyczne http://www.centrum-detekt...-walbrzych.html zobacz!

mandat - 24-09-13, 11:36

U mnie w rodzinie mają stację paliw. Wujek mi powtarza, że trza tankować 95, bo tańsza. Można do niej dolać trochę 98 i podobno efekt ten sam, jakbyś samą 98 wlewał. Ma stacje od 20 lat, więc wie co mówi.
Mofeix - 19-10-13, 17:09

Jako że ten temat jest moim ulubionym, zawsze lubię wkładać kij w mrowisko. Nie wiem czy ktoś juz poruszał tu ten temat bo nie czytałem wszystkich stron ale polecam poczytać jak wyświetlają sie hieroglify dac pobierz i otworzyć w adobe na PC
http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf

wicher14 - 24-10-13, 13:04

Teoretycznie wieksza ilosc oktanow znaczy wolniejsze spalanie oraz niby wieksza moc. Niestety polska prawdziwej 98 oktanowki na oczy nie widziala . Nie polecam lac bo nikt nie chce przeplacac i caly syf osiada sie w zbiornikach i potem lejemy to do baku. :no:
Juvenito - 06-06-14, 15:58

Jeździłem na 95 i wszystko było ok. Jednak od pewnego czasu leje już tylko 98 albo shell 100.

Po pierwszym zalaniu 98 niekiedy mi falował (wystarczyło wlać stp na przeczyszczenie). Silnik wydaje mi się, że pracuje lepiej na 98, ma lepszą kulturę pracy. Chciałbym porównać to u siebie na hamowni, ciekawy jestem czy była by różnica.

Jedyny minus ze przed zmianą oleju jadł mi go po prostu więcej na 98 :yeah:

aadasiowy - 29-09-14, 20:19

jak się chce troszkę chociaż wtryskiwacze przeczyścić no to można zalać 98 + stp, coś tam może to działa, a osobiście moim zdaniem raz na jakiś czas nie zaszkodzi na pewno zalać 98, może i różnica jest ale w każdym bądź razie niewielka przynajmniej przy dużych pojemnościach. Przy mniejszych może czuć większą różnicę. Verva Orlenie dobra, Shell słyszałem, że dobry pod względem wszystkich paliw.
RazoR91 - 29-09-14, 22:59

Ogolnie to lekki odkop ale co tam, tez napisze :D

Verva czy Shell nie ma róznicy, jak lejesz tam gdzie podrabiają to nawet 150 oktanów nie pomoże.
Polska 95 ma moze z 90 oktanów.
Znajomy ma superba w tdi co prawda ale pracuje w belgii i jak tam zaleje do pelna do przyjedzie nią do domu, gdy wraca to zalewa full i starcza pod holenderską granice... :wstyd:

A 95 czy 98 to się wlewa taką na której silnik jest wystrojony ;)

Mateusz118 - 30-09-14, 10:36

RazoR91 napisał/a:
A 95 czy 98 to się wlewa taką na której silnik jest wystrojony


W WWA badali samochody i M ki miały nawet lekko słabsze osiagi na V power niż na 98 do której sa wystrojone :O

Hubi - 30-09-14, 11:17

Nie wiem jak wy ale ja uważam ten cały V-power za jedną wielką ścieme, nabijanie ludzi w butelkę. Miałem kiedyś corse B zalałem za 50 zł tak z czystej ciekawości bo znajomi zachwalali że lepiej jedzie. No i co? Nie czułem nic kompletnie jakbym jechał na 95. Może różnice są tak mało odczuwalne a może to jedna wielka ściema.
GENERAŁ - 30-09-14, 12:24

Ja osobiście testowałem na swojej E46 1.8 115KM zwykła 95 i Shell V-Power Racing (niby 100 oktanów) i różnice było widać. Auto bardziej czułe i dynamiczne. Na orlenowskiej Vervie już nie było tego efektu, ale to wiadomo temperatura i wilgotność też mają znaczenie.
Kudlaty5057 - 30-09-14, 15:28

Cytat:
Nie wiem jak wy ale ja uważam ten cały V-power za jedną wielką ścieme, nabijanie ludzi w butelkę. Miałem kiedyś corse B zalałem za 50 zł tak z czystej ciekawości bo znajomi zachwalali że lepiej jedzie. No i co? Nie czułem nic kompletnie jakbym jechał na 95. Może różnice są tak mało odczuwalne a może to jedna wielka ściema.


Kiedyś oglądałem jeden program motoryzacyjny. Do testu wybrano 2 auta Golfa IV i Subaru Impreze STI bodaj z 2004 roku. Oba zalali najpierw 95 potem 98 i na koniec 99. Oba auta po kolei na hamownie tą którą przykręca się zamiast kół do piast. Po każdym teście paliwo ze zbiornika było spuszczane, lane świeże, następne z kolei, krótka przejażdżka by układ napełnił się nowym paliwem a silnik rozgrzał i hej z powrotem na hamownie. I co było do przewidzenia w golfie różnica między skrajnymi wynikami była max 1.5 konia co według mnie nie jest wynikiem wiarygodnym a jedynie efektem innych warunków testu ( temperatura dolotu, temperatura silnika itd.). Z kolei subaru z silnikiem do którego producent zaleca używania paliwa o wyższej liczbie oktanowej i który jest w stanie wykorzystać lepsze paliwo różnica między 95 a paliwem 99 wynosiła ponad 20 koni. Co jest już konkretnym przyrostem. Dlaczego? Nowoczesne silniki posiadają czujniki stuku a sterownik silnika tak ustala skład mieszanki by zbliżyć się do granicy stuku i jak najefektywniej wykorzystać powierzone mu paliwo. Golf jest autem miejskim do jazdy z punktu A do B i nic po za tym więc sterownik jest zaprogramowany by na siłę nie próbował wycisnąć wszystkiego co się da (dlatego chiptuning w takich autach daje zadowalające efekty) zaś subaru jest autem do sportowej agresywnej jazdy więc i sterownik został zaprogramowany tak by maksymalnie wykorzystywać to co ma.

A co do Vpower-a słyszałem od gościa który pracował na stacji shella ,że to jest tak naprawdę zwykłe 95 z dodatkami które możecie kupić w marketach (coś jak STP itp.) zatem nie dajcie się zwieść lepszej kulturze pracy auta na Vpower bo przecież jak zalejecie do baku środek czyszczący układ to też zaczyna ono jakoś przyjemniej pracować, nieprawdaż?

bencyk - 02-10-14, 13:04

Liczba oktanowa to nic innego jak odporność paliwa na spalanie stukowe, a jej wartość wyznaczamy z objętościowego udziału izooktanu i heptanu w paliwie. Czyli gdy weźmiemy przykładowo zwykłą pb95 to w paliwie zawarte jest 95% izooktanu który jest bardzo odporny na detonację i 5% heptanu który jest na nią bardzo podatny.

Zatem wlanie 98 do zwykłego silnika benzynowego ze stopniem sprężania rzędu 10 czy 11 nie przyniesie nam żadnych przyrostów mocy, bo liczba oktanowa nie ma na to wpływu. Jedyny przyrost jaki daje wlanie 98 czy innej vervy bierze się stąd, że do paliw premium producenci często dają różne dodatki, zwiększające nieznacznie kaloryczność paliwa.

Kudlaty5057 - 02-10-14, 16:29

Ma to ręce i nogi co piszesz, zwłaszcza ze zwiększaniem kaloryczności paliwa, ale Paliwa 100+ oktanowych nie wyjaśnisz udziałem procentowym izooktanu. Liczba oktanowa jak i cetanowa (dotyczy diesla i oznacza podatność na samozapłon, zupełnie przeciwnie do liczby oktanowej) jest określana na podstawie badań prowadzonych na paliwach między innymi na specjalnie przeznaczonych do tego silnikach z możliwością dynamicznej zmiany stopnia sprężania. Więc ilość oktanów to stopień odporności na samozapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w danych warunkach a nie procentowa zawartość izooktanu. Poza tym benzyna to mieszanina bardzo wielu rodzai węglowodorów a nie jedynie dwóch tak jak to ma miejsce w przypadku LPG czyli mieszaniny propanu i butanu. Poza tym silnik w pewnym zakresie ma możliwość wpływania na samozapłon mieszanki, oczywiście nie poprzez zmianę stopnia sprężania a poprzez zmianę składu mieszanki czas i kąt wyprzedzenia zapłonu, fazy wtrysku paliwa oraz to czego nie lubimy EGR.
bencyk - 02-10-14, 21:49

Oczywiście masz rację, i tak jak pisałem powyżej liczba oktanowa wyraża odporność na "stuki" czyli na samozapłon/detonację. Jak najbardziej zagadnienie jest bardziej złożone i nie można go jedynie przyrównywać tylko do stosunku tych dwóch składników, jednakże mają one kluczowy wpływ na to zjawisko.

A silnik sam w sobie jak najbardziej może "unikać" spalanie stukowego, oczywiście w granicach zakresu regulacji mni. właśnie poprzez opóźnianie zapłonu.

RazoR91 - 02-10-14, 23:10

Nie chciałem pisać o spalaniu stukowemu, bo na tym się kompletnie nie znam. Czytam i juz zostało wytłumaczone :)

Aha i jak ktoś posiada dizelka to może sobie zakupić dodatek do ropy. Kosztuje cos koło 70 zł i ze zwykłego ON robimy ON+ czyli verve czy tam inna nazwe na innych stacjach. Starczało to bodajże na 100l (albo wiecej). Szkoda tylko że nie pamiętam nazwy tego produktu :wstyd: Musiałbym zapytać na innym forum :)

Kudlaty5057 - 03-10-14, 11:04

Dokładnie tak jak piszesz, wystarczą dodatki do paliwa. I teraz w zależności od naszego stylu jazdy i spalania naszej maszyny czasami nie opłaca się wlewać np. vervy tylko ten dodatek a czasami na odwrót. Trzeba sobie to po prostu przeliczyć. Spalanie stukowe to też dość złożone zagadnienie. Najgorszy z możliwych opcji to przy bardzo wysilonych i zużytych jednostkach, gorące punkty na gładzi cylindra w momencie np. końca fazy współprzekrycia zaworów i początku wtrysku paliwa paliwo zapala się nie od iskry tylko właśnie od przegrzanego punktu gdy tłok nie osiągnął jeszcze (GMP - górne martwe położenie) i porusza się w górę. Efekt ma to katastrofalny, gną się korbowody, wały się wykrzywiają lub nawet pękają a w blokach robią się dziury. Osobiście nie miałem nieprzyjemność tego doświadczyć ale podobno dźwięk przypomina hałas stalowych kulek latających w metalowym garnku. Jak poszperacie na googlach to pewnie traficie na grafiki bloków silnika z dziurami rozmiarów pięści. Dobra dyskusja, można rozwinąć temat.


Polecam książkę Jurgena Kasedorfa o zasilaniu wtryskowym benzyną. Stara książka traktująca o starych systemach wtryskowych. Pozwala ogarnąć podstawy.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group