Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - Zawieszenie BMW E36

azzurek - 08-02-10, 20:38
Temat postu: Zawieszenie BMW E36
Mam do Was pytanko nad którym się zastanawiam od kilku dni.
Nie jestem specem od zawieszenia a wiem, że niedługo mi się szykuje jak to mechanik mówi "wymiana zawieszenia".
Zastanawiam się co może mieć na myśli.
Dlatego jeśli ktoś może, proszę o podanie elementów wraz z ilością ( tzn. np. ilość wahaczy ) i innych elementów ulegających eksploatacji.
Moja wiedza niestety zawęża się do amortyzatorów, sprężyn, ew. wahaczy... :wstyd:

będę wdzięczny za odpowiedź

xxxBMWxxx24 - 08-02-10, 20:41

jezeli chodzi o tył to tuleje metalowo-gumowe a jezeli o przód to sworznie
azzurek - 08-02-10, 22:59

a wahacze mogą ulec uszkodzeniu?
Jak narazie wnioskuje że uszkodzeniu mogą ulec:
- amortyzatory i sprężyny
- z tyły tuleje metalowo-gumowe
- z przodu sworznie
co mamy jeszcze ? te wahacze? z tego co mniej-więcej wiem to mamy na 1 koło z tyłu 3 wahacze? - myle sie?
A z przodu?

astekk - 08-02-10, 23:17

wahacz przedni w bmw składa się tak jak mówiłeś ze sworznia plus są jeszcze tuleje gumowe po 2 na wahacz.dochodzą jeszcze końcówki drążków drążki kierownicze.a tył na koło 1 wahacz i tuleje te które wymieniłeś
adamossE36 - 08-02-10, 23:24

no nie zgodze sie z toba astekk, z tylu sa dwa wachacze górny i dolny.
astekk - 08-02-10, 23:27

racja zwracam honor z tyłu:
1.wahacz poprzeczny górny lewy
2.wahacz poprzeczny górny prawy
3.wahacz poprzeczny dolny
czyli w rezultacie mamy 3 sztuki

yeahman - 09-02-10, 00:17

Tak podstawowo to:

Przód:
Wachacz trójkątny. Mocowany na 2 tulejach i 1 sworzniu. Tuleje i sworzeń zużywają się z upływem czasu jazdy po dziurawych drogach. By złamać waahacz trzeba sie postarać :)
Sprężyna + armortyzator = kolumna - zużywa sie z upływem czasu.
Drążki kierownicze z końcówkami, stabilizatory. Delikatne elementy któree też się szybko zużywają w Polsce.

Tył:
Tam masz 3 wahacze. Jeden to potężny mocujący tylne koło do podłogi auta, ma kąt prawie 90 stopni i mocowany jest pod tyłkiem pasażera z tyłu. Ma 2 tuleje. Drugi to z gniazdem spręzyny, ma 2 tuleje jest przymocowany od piasty koło i do tylnych sanek. Trzeci to tak zwany patyk, wahacz delikatny - ma dwie tuleje na obu końcach i trzyma zbieżność koła. Z tyłu masz do tego jeszcze całą serię mocowań tylnej belki. Wszystko na tulejach czyli metalowa rurka zalana gumą. Jak zwulkanizowany metal się odczepi od gumy zaczynają się problemy. Z tyłu też amortyzator i sprężyna ale tu już nie w kolumnie a osobno. Na tyle też jest stabilizator - ale to raczej uszkodzeniu nie podlega nawet na Polskich wertepach.

To tak z grubsza o co biega. Jak coś źle napisałem to mnie poprawcie od 6 rano na nogach i czas iść spać :P

vmasher - 09-02-10, 00:28

astekk napisał/a:
wahacz przedni w bmw składa się tak jak mówiłeś ze sworznia plus są jeszcze tuleje gumowe po 2 na wahacz

yeahman napisał/a:
Przód:
Wachacz trójkątny. Mocowany na 2 tulejach i 1 sworzniu


poprawka panowie

w E36 z przodu mamy na jednym wahaczy po dwa sworznie i po jednej tulei :P

azzurek - 09-02-10, 13:44

Tak więc powiedzmy finansowo-allegrowo max. koszt wymiany zawieszenia to :
1. Amortyzatory 4szt średniej + oboje jakości firmy max-gear 450 pln
2. Sprężny firmy Kayba przód + tył 240 pln
3. Drążek kierowniczy + końcówka L/P 75 pln
4 .Wahacz przedni lewy i prawy (nowy) ok. 320 pln
5. Wahacz tył poprzeczny dolny l i p ok. 200 pln
6. Wahacz tył poprzeczny górny l i p ok. 200 pln
7. SWORZNIE WAHACZA ZESTAW 4SZT MEYLE (4stk starczy?) 199 pln
8. 4stk tuleje wahacza ok. 160 pln
----------------------------------------------------->>suma sumarum zawieszenie przódi tył mamy za ok.1844 pln
Coś jeszcze?

yeahman - 09-02-10, 14:34

A po co wachacze chcesz wymieniać? Jesli nei są skrzywione i w aucie da się ustawić zbieżność i geometrię to nie ma sensu wymieniać wachaczy.

Remnot zawieszenia to
Amortyzatory + sprężyny - 1000zł średniej firmy
Komplet tulei, sworzni = 500zł średniej formy
Drażki, stablilizatory = 150zł średniej firmy
+ Robocizna.

xxxBMWxxx24 - 09-02-10, 14:47

azzurek napisał/a:
Tak więc powiedzmy finansowo-allegrowo max. koszt wymiany zawieszenia to :
1. Amortyzatory 4szt średniej + oboje jakości firmy max-gear 450 pln
2. Sprężny firmy Kayba przód + tył 240 pln
3. Drążek kierowniczy + końcówka L/P 75 pln
4 .Wahacz przedni lewy i prawy (nowy) ok. 320 pln
5. Wahacz tył poprzeczny dolny l i p ok. 200 pln
6. Wahacz tył poprzeczny górny l i p ok. 200 pln
7. SWORZNIE WAHACZA ZESTAW 4SZT MEYLE (4stk starczy?) 199 pln
8. 4stk tuleje wahacza ok. 160 pln
----------------------------------------------------->>suma sumarum zawieszenie przódi tył mamy za ok.1844 pln
Coś jeszcze?


Taką robote to można wykonac jak sie planuje jezdzic autem jeszcze 10lat :lol: , jak wachacze sa proste to bez sensu je wymieniac.

azzurek - 09-02-10, 15:04

xxxBMWxxx24 napisał/a:
Taką robote to można wykonac jak sie planuje jezdzic autem jeszcze 10lat :lol: , jak wachacze sa proste to bez sensu je wymieniac.
tak tak.. ja tylko tak licze ile teoretycznie może kosztować taki remont.
Reeper - 09-02-10, 17:46

To ja sie przyłacze do tematu bo nie bede niepotrzebnie zakładał nowych. Z przodu po prawej mam luzy na sworzniu dolnym i niewiem czy wymieniac tylko ten czy odrazu prawy i lewy a moze odrazu caly komplet z prawej i lewej.

Pozdro !!

xxxBMWxxx24 - 09-02-10, 17:54

jak robic to mozna wypluc sie z kasy juz na komplet, widze ze jestes z okolic, jakby co to mam komplet wachaczy po renowacji na czesciach lemfodera, wachacze zmontowane, założone do auta i znowu zdjęte, nie przejechały nawet 1km
Reeper - 09-02-10, 17:59

Dzieki ale wachacze mam zdrowe i raczej wole kupic calkowicie nowy zestaw. Z tym pytaniem to chodzi mi czy jak np wymienie sworznie to czy nic nie bedzie jak nie wymienie innycg czesci , ktore np moga miec minimalne luzy i przez to znowu wyrabac nowe czesci .
xxxBMWxxx24 - 09-02-10, 18:01

z przodu to wymienisz sworznie, po jednej tuleji na wachaczu, gumki stabilizatora, i łaczniki stabilizatora i masz wsio na cacy :D
vmasher - 09-02-10, 18:07

xxxBMWxxx24 napisał/a:
z przodu to wymienisz sworznie, po jednej tuleji na wachaczu, gumki stabilizatora, i łaczniki stabilizatora i masz wsio na cacy :D


dokładnie, ewentualnie do tego dojdą końcówki drążków kierowniczych przy okazji

jak już wymieniasz amory to pamiętaj także o poduszkach (łożyskach) górnych i o osłonach ;)

myślę że bez amorów przód można zrobić w granicach 500pln

ja pamiętam że w tamtym roku płaciłem za cały przód 600pln (4 sworznie, 2 tuleje, 2 łączniki stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych)

graty LEMFORDER

Reeper - 09-02-10, 18:07

No to zaczynam zamawiac czesci bo dopiero w marcu to bede robil . CO do czesci to wiadomo tylko Lemforder a gumy to w sumie bez znaczenia. Dzieki wielkie za odpowiedz !!

Pozdro

xxxBMWxxx24 - 09-02-10, 18:10

gumy stabilizatora w ASO 35zł/2sztuki
Reeper - 09-02-10, 18:12

Sory nie wyswietlil mi sie ostatni post Amory mam zdrowe jeszcze , cale szczescie hehe W poprzedniej becie juz przerabialem temat amorow takze w tym temacie jestem dosyc obeznany :) Jeszcze raz dzieki :ok:

Edit:

vmasher, co masz na mysli piszac "graty LEMFORDER" wszyscy chwala te firme

Andzik - 09-02-10, 18:42

Ja również mogę polecic firme Lemforder.
Vmasher pewnie mial na mysli ze to co kupował było wlasnie tej firmy...

yeahman - 09-02-10, 22:10

Reeper, edytuj posty!

Reeper napisał/a:
"graty LEMFORDER"

"Graty" to potoczna nazwa "Części" :)

vmasher - 09-02-10, 22:45

Reeper napisał/a:
vmasher, co masz na mysli piszac "graty LEMFORDER"


yeahman napisał/a:
"Graty" to potoczna nazwa "Części" :)


dokładnie - potocznie napisałem graty, mając na myśli części LEMFORDERA :P

SID - 10-02-10, 08:24

azzurek, Co ty masz za mechanika który ci nie sprecyzował co jest do wymiany, może chce cię naciągnąć na kasę. Mój mechanik to robi przy mnie i pokazując co i jak! Zmień mechanika! A co do części żebyś miał jaki kol wiek wgląd to polecam stronkę http://www.realoem.com/bmw/select.do Rób to co będzie do wymiany jeżeli koleś powie że sprężynki i amory to kup gwincior.
yeahman - 10-02-10, 10:23

SID napisał/a:
Co ty masz za mechanika który ci nie sprecyzował co jest do wymiany

Zdaje sie że normalnego bo bez podniesienia auta na wieszakach i odkręcenia kół to mozna sobie gdybać i gdybać :ok:

Co do części to ja też kupuje LEMFORDERA. Jest względnie tani, a na zawieszeniu to sie2 razy traci jak się kiepską część wsadzi, raz że robocizna dość droga np przy sworzniach a dwa że inne elementy potrafią sie uszkodzić z powodu zniszczenia innego. Wbrew pozorom stan innych ma znaczenie na szybkość zuzycia pozostałych.

SID - 10-02-10, 11:45

yeahman napisał/a:
SID napisał/a:
Co ty masz za mechanika który ci nie sprecyzował co jest do wymiany

Zdaje sie że normalnego bo bez podniesienia auta na wieszakach i odkręcenia kół to mozna sobie gdybać i gdybać :ok:

Poprawiam się mój błąd myślałem że coś tam zerkał :wstyd:

Reeper - 10-02-10, 17:26

Witam ponownie . Zmienial moze ktos sam te sworznie bo mechanik skasuje mnie pewnie 300zł za robocizne a to nie malo. Chodzi mi konkretnie czy jak odkrece wachacz to czy awortyzator mi opadnie bo w poprzedniej becie amor opadl jak wymienialm i trzebabylo podstawic kolka i opuscic podnosnik zeby go spasowac na sruby. Jesli ktos ma jakis sposob w jakiej kiolejnosci to robic to bede wdzieczny. Wachacz chce wyjac i dac mechaniorowi zeby mi wybil sworznie i yuleje no i nowe wprasowal .

Pozdro !!

yeahman - 10-02-10, 18:03

Reeper napisał/a:
mechanik skasuje mnie pewnie 300zł za robocizne

Robocizna sworznia przedniego to 50-80zł

Podlewaroewać to koło, odkręcić je i robisz to w powietrzu.
Najwięcej problemu jest z wybiciem i wbiciem nowego sworznia.
Wyjęcie wahacza to prosta robota.

:ok:

Reeper - 10-02-10, 18:45

A czy przy pozniejszym zakladaniu jest jakis problem , bo zdemontowac to pikus ale zalozyc to juz chyba nie. Napisalem tak robocizne bo wymieniam wszystkie swoznie z przodu i tuleje a z tego co brachol mi mowil to on za to ponad 2 lata temu zabulil 250 zł. Narazie z gumami i lacznikiem stabilizatora no i koncowkami drazkow wstrzymam sie na kwiecien.

yeahman, dzieki wielkie za pomoc :ok:

azzurek - 11-02-10, 09:58

SID napisał/a:
yeahman napisał/a:
SID napisał/a:
Co ty masz za mechanika który ci nie sprecyzował co jest do wymiany

Zdaje sie że normalnego bo bez podniesienia auta na wieszakach i odkręcenia kół to mozna sobie gdybać i gdybać :ok:

Poprawiam się mój błąd myślałem że coś tam zerkał :wstyd:

:piwo: luz majonez

Jesli chodzi o mojego mechanika to powiedzmy ze u mnie troche na innych zasadach to dziala.. Jako ze ja uwielbiam robic przy swoim :bmw: i widziec wszystko co i jak.. to powiedzmy polowe elementow jak do tej pory wymieniam sam pod nadzorem mechanikow.
Taj jakyeahman, mowi ... on zerknal i na oko mi powiedzial ze szykuje sie przednie do robienia... i bede mial nowa zabawe niedlugo :P

CalibraFan - 11-02-10, 16:51

Cytat:
A czy przy pozniejszym zakladaniu jest jakis problem


Czasami denerwuje wewnętrzny sworzeń bo potrafi się kręcić w belce razem z nakrętką.

Ale wystarczy oczyścić wszystko i podlewarować czymś i nirmalnie dokręcasz.

No i w sumie dostep zawsze jest ciężki ale tak to jakiś mega problemów nie będzie

Reeper - 15-02-10, 12:15

Byłem dzisiaj u mechanika i powiedzial zebyn pochopnie nie kupował sworzni bo moze sie okazac ze kupno nowego wachacza z sworzniami plus robocizna wyjdzie taniej. Za wymiane sworzni powiedzial mi 100 zł . Twierdzil tez , ze moge miec nie wymienialny jeden sworzen i i tak bede musial wachacze zmieniac. Jak mozna sprawdzic samemu czy mam ten dlugi sworzen wymienialny??
vmasher - 15-02-10, 12:33

Reeper napisał/a:
Twierdzil tez , ze moge miec nie wymienialny jeden sworzen i i tak bede musial wachacze zmieniac


zmień mechanika, bo cię w chu.... robi moim zdaniem, albo jest totalnym beztalenciem :wstyd:

wszystkie sworznie są wymienialne w e36, rozumiem że za cały komplet ci powiedział 100pln ?

Reeper - 15-02-10, 12:39

Tak za caly komplet chyba , ze mnie zle zrozumial. Mechanik to ziomek z podworka i znamy sie w sumie od dziecka ale jakos ciezko mi sie z nim teraz dogadac hehe Teraz tak sie zastanawiam , ze wymiana calego wahacza ze sworzniami i tuleja zebym nie wiem jak liczyl nie wyjdzie taniej niz wymiana samych sworzni liczac do tego drozsza robocizne. Chyba jednak zmienie mechanika :wstyd:
yeahman - 15-02-10, 21:48

Reeper napisał/a:
Za wymiane sworzni powiedzial mi 100 zł

To sporo.

Reeper napisał/a:
Jak mozna sprawdzic samemu czy mam ten dlugi sworzen wymienialny??

Kazda tuleja / sworzeń w E36 sie wymienia. Dotyczy to nawet mocowań mostu :ok:

CalibraFan - 15-02-10, 22:49

A dobry wahacz swoje kosztuje i wymiana w chodzi w grę jeżeli stary jest uszkodzony.

2 sworznie (krótki i długi) to koszt z max 150zł za produkty Lemfordera (lub Meyle HD-wzmacnianie). Dobry wahacz będzie bliżej 300....


Do tych 150 możesz dorzucić jeszcze 100zł za pełne tuleje wahacza Meyle i masz zestaw na dziesiątki tyś km.

Reeper - 15-02-10, 23:14

Zgadzam sie z wami. Kupuje caly zestaw najprawdopodobniej na allegro za niecale 300zł z przesylka tzn 2 sworznie krutkie 2 dlugie i 2 tuleje Lemfordera a z kocowkami po tym jak zobaczylem jakie ceny ma Lemforder to kupie cos innego ale dobrego. Do drazkow itp mam latwy dostep i bez mechanika to zrobie a wahacze to juz chce miec na cacy.
Reeper - 21-02-10, 16:07

Witam . Z przednim zawieszeniem jade jutro do mechanika ustawic sie na piatek ale przed wczoraj wchodzac troche szybciej w zakret i troche go scinajac poczulem jak mi tyl uciekal to napewno nie amory bo mam sprawne . To takie bylo uczucie jakby tyl chcial mnie wyprzedzic , po powrocie jazdy na wprost czulem jakby auto jechalo tak pod kontem . Wie ktos moze ktore czesci tylnego zawieszenia za ten stan odpowiadaja i jak to ewentualnie sprawdzic.

Pozdro !

yeahman - 21-02-10, 22:12

Reeper napisał/a:
To takie bylo uczucie jakby tyl chcial mnie wyprzedzic

Ja tak mam na co drugim zakręcie :lol:

A tak na poważne to uszkodzenie zawieszenie to loteria, trzeba wejść w kanał pod lewarować auto, zdjąć koło i dokładnie obejrzeć!

Reeper - 21-02-10, 22:24

Ok to jak w piatek bede wymienial te sworznie to lukne na tyl . Mam nadziej , ze to nie tuleje tylko np poduszki amora bo tak odrazu po kupnie auta to spory wydatek :(
CalibraFan - 22-02-10, 18:34

Kup dobre części i zapomnisz o tym na długi czas ;)
Reeper - 22-02-10, 18:47

Tak wiem ale przyznam sie szczerze , ze nie wszystkie beda firmy Lemforder ale sa tez inne dobre firmy , ktore robia dobre czesci zawieszeia . Dzisiaj bylem u miechaniora i w swoim sklepie zlozyl mi zestaw sworzni i tulei i wyszlo mu 450 zł oczyswiscie Lemfordera ale kupilem taki sam zestaw za niecale 300zł na allegro.
CalibraFan - 22-02-10, 19:06

Lemforder jest dobry ale sam mam na tyle poduszki amorów meyle HD i takich samych swozni krótkich na przód będę szukał ponieważ ich nietypowa (poprawiona-wzmocniona) konstrukcja do mnie przemawia i to bardzo.


Ja już chyba ~450zł wsadziłem w same gumki ,a nadal zostały łączniki stabi z tyłu i tuleje tylnych wahaczy i sworznie zewnętrzne :P


Będę happy jak zamkne się w 650-800zł za wszystko :P

Reeper - 22-02-10, 19:14

A ja jak sie zamkne z przednimi amorami no i tylnym zawieszeniem bez amorow w 1300 zł . Własnie o takiej firmie myslalem ale tuleje plywajace kupie chyba lemfordera a reszte wlasnuie Meyle. Ale nie jest zle bo bunia bede smigal do czasu jak mnie bedzie stac na E-46 :cwaniak2: a jak nie bedzie to wsadze silnik 2,0 l i bedzie tez dobrze :)
CalibraFan - 22-02-10, 19:19

Amorów nie licze :P

Tył 300, a przod pewnie z +1000zł wyjdzie ale sie jeaszcze ozbaczy

Reeper - 22-02-10, 19:58

CalibraFan, jak chcesz tanie i dobre amory to polecam GH . W poprzedniej becie mialem i do tej pory smigaja super . Przejechaly juz ponad 20tys km i nic sie nie dzieje . Do tej obecnej tez takie kupuje bo sa juz sprawdzone :lol:
ufniarski - 22-02-10, 20:13

Reeper napisał/a:
A ja jak sie zamkne z przednimi amorami no i tylnym zawieszeniem bez amorow w 1300 zł . Własnie o takiej firmie myslalem ale tuleje plywajace kupie chyba lemfordera a reszte wlasnuie Meyle. Ale nie jest zle bo bunia bede smigal do czasu jak mnie bedzie stac na E-46 :cwaniak2: a jak nie bedzie to wsadze silnik 2,0 l i bedzie tez dobrze :)



Miałem na tyle tuleje Meyle ale w wahaczu wzdłużnym wytrzymały 6 mięsięcy teraz mam oryginały. Więc jak już je wymieniać to lepiej na coś markowego.

Reeper - 02-03-10, 12:43

Sworznie juz wymienione jeszcze tylko jutro na zbieznosc pojade a w przyszlym miesiacu laczniki stabilizatoira bo ponoc sa tak zuzyte jak by ich nie bylo. Gumy ponoic mam ok ale chyba tez wymienie odrazu a czesci tez Lemordera kupie.


Laczniki stabilizatora przedniego Lemfordera zakupione juz . W sobote sam sie wezme za ich wymiane , caly przod na klocki postawie zeby nie bylo zadnych naprezen stabilizatora i wkacu zamkne temat przedniego zawieszenia :yeah:

Reeper - 06-03-10, 14:31

Odswiezam.Sorki , ze post pod postem ale wymienilem dzisiaj sam te koncowki drazkow ale zaowazylem ze ta sruba co przykreca ten uchwyt przy wahaczu do koncowki ma zerwany gwint . Gdzie mozna dostac najszybciej taka srube. A i jeszcze jedno te uchwyty maja byc skierowane tak aby glowka koncowki nie byla przekrecona przy drazku stabilizatora ??

Dzieki !!

yeahman - 07-03-10, 14:52

Reeper, w sklepie z częściami dostaniesz to chyba nic dziwnego.. lepiej to wymień bo przy dużej prędkości zerwanie tego sprawi że tak powiem "mały problem".

Z ułożeniem śruby nie rozumiem. www.realoem.pl pokaż o co chodzi

Reeper - 07-03-10, 15:01

Czesc nr 8 http://www.realoem.com/bm...67&hg=31&fg=10. Chodzi mi o to jak ma byc ta czesc nr 8 ustawiona tak aby przy normalnym staniu auta na kolach ta glowka koncowki ktora jest przykrecona do stabilizatora nie byla odchylona w ktoras strone .
yeahman - 07-03-10, 15:11

Nie ma żadnej różnicy.
Reeper - 07-03-10, 15:19

yeahman, Dzieki wielkie za pomoc . Jutro skocze do sklepu i kupie te czesc jak beda mieli bo wymienic sruby sie nieda bo jest ona zgrzana razem z uchwytem .

Pozdro!!

Bylem dzis u znajomego mechaniora i wyciol mi te srube i przyspawal nowa, wszystko chodzi jak ta lala . Zamykam temat przedniego zawieszenia.


Bylem dzisiaj na diagnostyce i z tym tylem okazalo sie , ze mam walniety prawy amortyzator tzn blokuje sie. Cale szczescie wszystkie tuleje sa wporzadku ale to bylo do przewidzenia bo nic nie stukalo i nie pukalo :) Pozdrawiam !!

yeahman - 04-06-10, 00:24

Jeśli sie robi coś na wahaczu przednim to polecam wymianę juz obu sworzni i tulei.
Kwestia czasu kiedy reszta zacznie hałasować a tak to się na robociźnie oszczędza :)

landrinito - 25-06-10, 15:04

Przylacze sie do tematu mam taki maly problem :wstydnis: gdy wjade w jakis doleczek albo na jakos nierownosc to zarzuci mi tylem auta, jaka czesc mam do wymiany wydaje mi sie ze cos z wahaczami ale czekam na odpowiedz specjalistow :) ??
adamossE36 - 25-06-10, 16:31

moze poduszka amortyzatora ?? u mnie tak kolysalo lekko :wstydnis:
landrinito - 25-06-10, 20:55

adamossE36 napisał/a:
moze poduszka amortyzatora ?? u mnie tak kolysalo lekko :wstydnis:

Niemam pojecia najlepiej chyba bedzie jak sie wybiore na stacje diagnostyczna

adamossE36 - 25-06-10, 21:01

landrinito napisał/a:
Niemam pojecia najlepiej chyba bedzie jak sie wybiore na stacje diagnostyczna

i tak zrob :ok: u mnie bylo tak ze stukalo cos jak wjechalem w dziure i po koleinach jechalem , obstawialem na tuleje ale na stacji koles powiedzial zebym sprawdzil poduszke amorka, i to byl strzał w dziesiatke :P

landrinito - 25-06-10, 21:09

Dokladnie przy okazji zlukam co i jak :ok:
Kamil 320i - 25-06-10, 22:09

landrinito napisał/a:
gdy wjade w jakis doleczek albo na jakos nierownosc to zarzuci mi tylem

myśle ze moze to byc tuleja w wahaczu ta przy progu "pływajaca' ona czesto jest przyczyna bujania tyłu auta> poduszka amorka to raczej stuki na nierównościach

adamossE36 - 25-06-10, 22:13

Cytat:
myśle ze moze to byc tuleja w wahaczu ta przy progu "pływajaca' ona czesto jest przyczyna bujania tyłu auta> poduszka amorka to raczej stuki na nierównościach
_________________

no mi stukala ale i tył tez pływal bo byla ostro wyrobiona, wymiana tej tuleji to droga sprawa :(

Arturo86r - 26-06-10, 00:21

Ta "tuleja" przy wachaczu to tzw. Silentblock koszt do E36 ok 80zł
adamossE36 - 26-06-10, 23:45

Arturo86r napisał/a:
Ta "tuleja" przy wachaczu to tzw. Silentblock koszt do E36 ok 80zł

sama tuleja 80 zł ale wymiana u mechanika droga, koles na stacji diagnostyczniej mi mowil ze to drogo i oni nawet tego nie robia

Arturo86r - 28-06-10, 04:36

adamossE36 napisał/a:
Arturo86r napisał/a:
Ta "tuleja" przy wachaczu to tzw. Silentblock koszt do E36 ok 80zł

sama tuleja 80 zł ale wymiana u mechanika droga, koles na stacji diagnostyczniej mi mowil ze to drogo i oni nawet tego nie robia


W poprzedniej BMW wymienialem, koszt 60 zł za robote wiec chyba jednak nie tak drogo :cwaniak2:

MaciekZam - 01-07-10, 22:46

Witam podłączę się pod temata jak wolno :) w mojej Bawarce słychać stuki na wybojach czyli tak jak piszecie poduszka amorka do wymiany i strasznie buja na boki czyli też tuleja pływająca ( chyba tuleja wachacza wzdłużnego jak dobrze rozumiem)
która to jest ta tulejka odpowiedzialna za bujanie na boki tyłu na tym schemacie?



samuray - 12-08-10, 12:09

Również pływał mi tył i męczyłem się z tym ponad rok czasu.
Kupiłem tuleje nr 4, ale okazało się, że niepotrzebnie, tak czy inaczej wymieniłem na nowe. Nie odczułem prawie wcale poprawy.
Dodatkowo, za pływanie mogą być odpowiedzialne tuleje nr 3 i 2, z tym, że częściej nr 2, tzw. tuleja pływająca. Ponoć można je sprawdzić tylko w jeden sposób (pomijam wyraźne luzy, gdzie mamy już pewność), należy wykręcić z nich śrubę i sprawdzić czy płynnie się ruszają. Jak nie to do wymiany.

Poprawę odczułem po ustawieniu geometrii kół.
Tylne koła były nieznacznie skrzywione. Po ich regulacji pływanie ustało. Byłem w szoku, bo nie wierzyłem, że to może być to.

Wg mnie koła można częściowo spr. na oko. Jeżeli chodzi o zbieżność to koła tylne muszą być równolegle do przednich, np.: bierzemy sznurek i zawijamy wokół wszystkich kół dookoła auta. Sznurek ma przylegać do każdego koła na jego środku i na każdym kole do jego strony lewej i prawej. Ta metoda wbrew pozorom jest dość dokładna, miałem niewielkie tutaj poprawki.

Jeżeli chodzi o geometrię tyłu, to tego raczej w domu tego nie zrobimy.
Ale tak mniej więcej: tylne koła w E36 (w innych pewnie podobnie) powinny się delikatnie schodzić do góry patrząc z tyłu auta. Tzn.: jeżeli widać wyraźnie, że w ogóle się nie schodzą, tylko są prostopadle do podłoża to na pewno są źle ustawione.

Jeżeli amortyzatory będą niesprawne, to też będzie pływać, ale to już jest proste do sprawdzenia.

yeahman - 16-08-10, 22:53

MaciekZam napisał/a:
która to jest ta tulejka odpowiedzialna za bujanie na boki tyłu na tym schemacie?

Numer 4 ;ok: - najpopularniejsza - ale jeszcze kilka innych może też być :)

Wieczorek501BMW - 22-02-11, 19:19

Pytanie: (mogło być wcześniej i szukałem ale nie znalazłem)

Czy zawiesznie od compacta 316 z 95r (zawiesznie= amorki + sprężyny) podejdą do mnie do sedana 320i z 94r.

Kolega ma super fajne sportowe amorki i sprężyny i leży to u niego a ja mam padake u siebie..

Będzie pasowało??

///ESIU - 22-02-11, 19:21

nie bardzo, ponieważ compact ma zupełnie inne zawieszenie, identyczne jak w e30
Wieczorek501BMW - 22-02-11, 19:28

A konkretniej...

TYŁ
Czy sprężyny mogę zaadoptować do sibie??

PRZÓD

Czy amorki lub same sprężyny mogę wziąść do siebie??

Na tych elekemtach mi najbardziej zalezy...

///ESIU - 22-02-11, 19:42

przód powinien pasować, tył napewno nie nawet sprężyny czy amory
Wieczorek501BMW - 22-02-11, 19:43

Super. Dziekuje Ci za odpowiedzi. Już mam nową strategię:)
sony - 25-10-12, 15:11

Odgrzeję trochę chłopaki ale potrzebuję tak na szybkości odpowiedzi :P Mam e36 325i qp i gdy jadę po jakich kamieniach przy niedużej prędkości 10-30km/h słychać stuki na tak jakby lewym przodzie. Co to może być ?? Wymienione na nowe mam łączniki stabilizatorów na przodzie amory też OK.
JuniorZMY - 25-10-12, 15:43

górne mocowanie amortyzatora może pukać
sony - 25-10-12, 19:42

Ok dzięki sprawdzę. A myślę sobię, że może to być łożysko na piaście bo kiedyś miałem identyczny przypadek w Astrze I i dokładnie lewy przód i identyczne stukanie. Nic nie huczało wszystko ok ale właśnie stukało..
lysy76 - 20-03-13, 09:13

rtemont zawieszenia wykonac mozna samemu koszt tylko czesci
dovii - 07-04-13, 12:42

Witam nie chcę zakładać nowego tematu więc zapytam tutaj
moje zawieszenie to już lekka padaka, chodzi mi tu o tuleje, kupiłem taki:
http://poliuretany.olkusz...awieszenia.html
zestaw poliuretanu ponieważ myśle, że wystarczą na dłużej od zwykłych metalowo gumowych tulejek.
teraz pytanie, ile orientacyjnie może/powinna kosztować wymiana tych wszystkich elelementów(28szt tulei + 2 sworznie)?

kris/// - 07-04-13, 13:03

niechce Cie straszyc brat kupil ten sam zestaw 3 -4 lata temu(moze troche go zmienili) i polowa gum nie pasowala. A malo kto chcial podjac sie roboty.
ps. jak cos to polituany sa na sprzedaz.

dovii - 07-04-13, 13:14

No to nie bylaby dobra wiadomosc.. no a co do ceny?? Wymiana raczej jak kazda inna, tzn jakis specjalnych narzedzi nie potrzeba w stosunku do tradycyjnych tulejek??
kat23 - 07-04-13, 19:15

dużo łatwiej jest poli zakładać a jeśli chodzi o wymiary to jak ze wszystkimi zamiennikami czasem odbiegają od normy ale można przeszlifować przecież
vit - 16-06-13, 14:13

Witajcie, nie wiem czy dobrze umiejscowiłem swoje pytanie, ale nie chciałem zakładać nowego tematu, mam jedno szybkie pytanie, końcówki drążków kierowniczych z e46 podejdą do e36?
KonradGT - 18-07-13, 02:44

Nie podejdą.

edit: hah, trochę odkopałem temat nieświadomie :D no nic, zostanie dla potomnych :)

Maro328i - 21-07-13, 11:09
Temat postu: końcówki
nie podejdą końcówki, są inne stożki
Maro328i - 21-07-13, 11:10
Temat postu: poli
niechce Cie straszyc brat kupil ten sam zestaw 3 -4 lata temu(moze troche go zmienili) i polowa gum nie pasowala. A malo kto chcial podjac sie roboty.
ps. jak cos to polituany sa na sprzedaz.

macie jeszcze ten kpl na sprzedaż ?

glaca - 07-09-13, 23:04

witam .nie chce zakladac nowego tematu wiec pisze tutaj.moja bunia potrzebuje juz nowego zawieszenia .tuleje i sworznie juz kupilem ,ale problem mam z wyborem amortyzatorow .mozecie polecic jakas marke .mam do wydania na amorki 1000 zl .dzieki za odp.
C0rvette - 16-09-13, 19:11

Witam!!

Potrzebuję zdjęcie... numer seryjny... tulejek wzdłużnych na tylne wahacze.


Z góry dziękuję>!

yeahman - 16-09-13, 19:57

http://www.realoem.com/bmw/select.do

wyszukaj sobie :cwaniak2:

C0rvette - 17-09-13, 18:35

Wielkie dzięki!

Tuleja "pływająca" ta od zbieżności to numer 4? w tym linku?

http://www.realoem.com/bm...004&hg=33&fg=30

kat23 - 17-09-13, 21:53

nie 4 wchodzi w próg z głównego wahacza (wzdłużny) a tuleja pływająca gdzie jest regulacja kątów to 3
C0rvette - 18-09-13, 15:24

Czyli 3 to tuleja ktorej szukam.?
Kowboj - 28-09-13, 15:53

oczywiście 3 to tuleja której szukasz
C0rvette - 13-11-13, 21:37

Czy przy wymianie tulei nr 4 muszę zakupic śrubę nr 18?

http://www.realoem.com/bm...004&hg=33&fg=30

rysikaz - 24-01-14, 11:34

C0rvette napisał/a:
Czy przy wymianie tulei nr 4 muszę zakupic śrubę nr 18?
jak ukręcisz gwint to musisz :)
maxiSSkyline - 01-02-14, 16:27

podepne sie pod temat, mam do wymiany tylny lewy wachacz wraz z piastą w E36 coupe z 95r oraz całego Compacta z 95r. z kompletnie nowym zawieszeniem. Będzie pasował tylni wachacz z Compacta do Coupe ?
Warg - 01-02-14, 19:05

maxiSSkyline, compact ma zupełnie inne zawieszenie niż reszta nadwozi w e36, w compakcie jest zmodyfikowane zawieszenie z e30
maxiSSkyline - 01-02-14, 19:13

no i wszystko jasne, dzięki wielkie ;)
wojtaskw - 05-02-14, 17:56

Mam problem w e36:

Wczoraj zostały wymienione 4 sworznie, dwie tuleje wahacza, laczniki stabilizatorow i gumy stabilizatora <- przód. Problem jest na zakretach i przy gwaltownym przyspieszaniu. Uczucie jakby tyl auta plywal i zaraz po tym kierownica jest przekrzywiona aby jechac prosto. Byłem na przegladzie zawieszenia dzis na szarpakach itp. I wyszlo, że wszystko jest ok jedynie do lewego tylnego amora mozna sie doczepic bo jest w srednim stanie ale nie tragicznym( spokojnie mozna jesszcze smigac).

Bylem przed chwila u mechanika poweidzialem co i jak i stwierdzil ze cos z tylem musi byc nie tak.

Wie ktos moze co to moze byc ? Wrazenie jakby tyl w zakrecie, albo przy gwaltownym przyspieszeniu nie szedl rowno, auto plywa :zly:

mati.91 - 05-02-14, 18:44

Geometrię ustawiałeś po wymianie?
RazoR91 - 05-02-14, 19:55

Jak dodasz gazu od 70 i musisz lekko kontrować to obstawiam luz na mocowaniu wózka.
krzysiekpian - 05-02-14, 20:12

Miałem to samo u Siebie, ostatnio wymieniałem śrubę z tylnego wachacza od regulacji geometri i potem szybko musiałem jechać do Wawy, tak samo odczuwałem jakby tył falował, a najgorzej w koleinach. Ustaw geometrie, bo przy każdej ingerencji w zawieszenie czy przodu czy tyłu zalecana jest geometria.
wojtaskw - 06-02-14, 00:44

Ustawiona została dziś zbieżność na przodzie. Z tyłu nic nie było ruszane.

Ewidentnie jest jakis luz, bo auto nie sciaga caly czas tylko wlasnie przy ostrzejszej jezdzie i pokonywaniu zakretow z wieksza predkoscia potem jakby wraca wszystko do normy. Czyli na poczatek geometria a potem jak nie pomoze szykac przyczyny w jakis czesciach eksploatacyjnych ?

DaRo25 - 06-02-14, 21:29

Nie wiem czy to ma cos do rzeczy ,, ale ja robie zawsze geometrie , nawet jak wymienialem tylko cos na przodzie .
mati.91 - 07-02-14, 15:50

Ustaw całość. Ja jak byłem ustawiać geometrię po wymianie wahacza, to chciałem, żeby skontrolowali przód, ale gość powiedział, że po ustawieniu przodu trzeba tył też sprawdzić bo może nie wyjść tak samo. Jak geometria całości wyjdzie Ci ok, to trzeba szukać właśnie coś w tulejach itp.
C0rvette - 07-02-14, 21:40

Ja przed geometrią by wjechał na szarpaki, może są jakieś luzy... przejrzyj tył... jak wszystko ok, jedź na geometrię.
wojtaskw - 08-02-14, 00:20

Byłem na szarpakach, mówił że git wszystko oprócz tego amora. Mechanik mi mówił o tych tulejach co co w progach po bokach, że mogą być wyeksploatowane i może tył chodzić delikatnie do przodu i do tyłu i stąd takie uczucie pływania. Jutro wjadę na kanał, podniosę auto i będę szukał jakiś luzów
C0rvette - 08-02-14, 15:27

U mnie jak były te tuleje w progu w nie najlepszym stanie to była lipa przy wyprzedaniu/zakrętach itp... auto pływało i wgl.
kretfr - 09-02-14, 09:27

Da radę zmienić tuleję nr 4 bez ściągania całego wózka?


kat23 - 09-02-14, 12:16

da się tylko dyfer musisz ściągnąć
Majki89899 - 24-02-14, 09:58

RazoR91 napisał/a:
Jak dodasz gazu od 70 i musisz lekko kontrować to obstawiam luz na mocowaniu wózka.


Dzis jak zredukowalem z 3 na 2 przy ok 60 km/h myslałem,ze bokiem polece, musialem ostro kontrowac a auto bylo jakby nieobliczalne. Jade dzis na szarpaki bo niby nic nie wali w zawieszeniu ale auto straaasznie lata po drodze i jest tragiczne w prowadzeniu.

Czy jesli jedno przednie kolo mam jakby cofniete do tylu o ok 4 cm to moze byc wina zbieznosci/geometrii ? Czy krzywy wahacz ?

whitedevil - 24-02-14, 10:03

sprawdz tuleje wahaczy na przodzie czy przez przypadek ktos nie zrobil druciarstwa i nie pozakladal roznych tuleji a co do zbieznosci i geometri jak najbardziej ma wplyw
Majki89899 - 24-02-14, 10:54

bluedevil napisał/a:
sprawdz tuleje wahaczy na przodzie czy przez przypadek ktos nie zrobil druciarstwa i nie pozakladal roznych tuleji


Własnie sie umowiłem na szarpaki, co ciekawe we Wrocławiu przy ul. Lubuskiej 54 na stacji kontroli pojazdow robią to za darmo :) Dam znac wieczorem co wyszło, napewno magiel i zobaczymy co jeszcze.

Rozan000 - 03-04-14, 21:18

Witam ostatnio zauważyłem dziwne objawy zużycia zawieszenia w moim e36 328 :mur:
Gdy auto jest zimne i jest zimno to nie słyszę żadnych stuków puków dosłownie nic zawias sprawny a gdy zrobię ponad 40km w ciepły dzień zawieszenie stuka i to bardzo :zly: najmniejsza nierówność asfaltu jest słyszalna poprzez stukające zawieszenie...
Nie rozumiem czemu zawias stuka gdy jest ciepło a gdy jest zimno nie stuka i co może tak stukać? Denerwujące takie stukanie proszę o pomoc

whitedevil - 03-04-14, 21:20

sprawdz laczniki stabilizatora
Rozan000 - 03-04-14, 21:38

whitedevil napisał/a:
sprawdz laczniki stabilizatora

na razie wiem tyle że są febi :hyhy: jak będę miał czas i warunki to sprawdzę całe zawieszenie. Objawy wydają mi się dziwne...

whitedevil - 03-04-14, 21:40

hahahaha to już sporo wiesz hahaha
Rozan000 - 03-04-14, 21:48

Ostatnim razem jak sprawdzałem to były dobre ale to było jakiś czas temu...
a sworznie nie mogą tak stukać? one chyba są na tulejach gumowych z resztą zawieszenie nie raczej nie ma znaczenia czy zimne czy ciepłe albo stuka albo nie.

whitedevil - 03-04-14, 21:50

w tej chwili to jest wrozenie z fusow bo przyczyn moze byc mnostwo wjedz na kanal brecha w dlon i sprawdzasz wszystkie gumowe elementy albo na stacje diagnostyczna na trzepaki i po sprawie
grabolek363 - 03-04-14, 21:53

whitedevil napisał/a:
w tej chwili to jest wrozenie z fusow bo przyczyn moze byc mnostwo wjedz na kanal brecha w dlon i sprawdzasz wszystkie gumowe elementy albo na stacje diagnostyczna na trzepaki i po sprawie


Dokładnie pare groszy to kosztuje kwestia pewnie 50zł...

RazoR91 - 26-10-14, 17:05

Panowie czym / jak zdemontować poliuretany z tylnego zawieszenia w celu posmarowania ?
Burza954 - 29-03-16, 10:47

Czy sprężyny z 1.6 podejdą do 2.0? Wyczytałem, że podejść podejdą, ale auto pójdzie niżej (to wiem), tylko czy charakterystyka się zbytnio nie zmieni jazdy?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group