Forum BMW3ER

Mechanika & Eksploatacja - Budowa sprzęgła wiskotycznego

zbigniew - 05-04-08, 23:15
Temat postu: Budowa sprzęgła wiskotycznego
"Napęd wiatraka ze sprzęgłem czułym na temperaturę odbywa się za pomocą silikonowego płynu sprzęgającego, który kontroluje prędkość wiatraka przenosząc odpowiednio napęd. Napęd taki ma zdolność do utrzymywania obrotów jałowych wiatraka niezależnie od prędkości obrotowej silnika, gdy potrzeba chłodzenia silnika jest niewielka.

Wnętrze napędu podzielone jest na dwie komory. Tylna komora zawiera rotor (K), zaś przednia komora tworzy zbiornik płynu (M). Płyn jest pompowany do zbiornika poprzez ruch obrotowy rotora i pompę tłoczącą (C). Pompa tłocząca ma otwór, zwany portem wypuszczającym (A) i 'tamę' (B), która jest obniżeniem w tarczy pompy zaprojektowanym tak, aby wytwarzać wzrost ciśnienia w płynie. Powoduje to przepływ płynu z komory rotora do zbiornika w czasie pracy silnika. Pompę tłoczącą stanowi część obwodowa tarczy pompy (P). Rotor jest bezpośrednio połączony poprzez wałek napędowy (L) z silnikiem, i dopóki silnik pracuje, ruch obrotowy rotora utrzymuje płyn w zbiorniku (M).

Gdy wzrasta temperatura, i tym samym potrzeba chłodzenia silnika, bimetaliczny element (E) wyczuwa temperaturę powietrza za chłodnicą i steruje zaworem (G), który postępowo (wraz ze wzrostem zapotrzebowania) otwiera dopływ (H). Otwarcie zaworu pozwala na ponowne dostanie się płynu do komory rotora, co powoduje zwiększenie stopnia przeniesienia napędu wiatraka. Tym samym wraz ze wzrostem temperatury cieczy chłodzącej komora rotora wiatraka zapełnia się większą ilośćią płynu, zwiększając jednocześnie współczynnik tarcia, co powoduje wzrost prędkości obrotowej wiatraka (w zakresie przewidzianym konstrukcyjnie), i tym samym zwiększa się przepływ powietrza wokół chłodnicy, poprawiając chłodzenie.

Zgodnie z powyższym opisem, prędkość obrotowa wiatraka ze sprzęgłem wiskotycznym czułym na temperaturę zależna jest od temperatury silnika, a nie od jego prędkości obrotowej."



Zacieniowane obszary to elementy napędowe, kolorem czerwonym zaznaczony jest obszar płynu.

A - port wypuszczający
B - 'tama'
C - pompa tłocząca
D - przednia obudowa
E - element bimetaliczny
F - główna obudowa (z użebrowaniem chłodzącym)
G - zawór
H - dopływ
J - uszczelka
K - rotor
L - wałek napędowy
M - zbiornik płynu
P - tarcza pompy
:

Helberstam - 06-04-08, 17:28

bardzo ciekawy artykuł, nie ma jak dokladne wytlumaczenie i opis mechaniki naszych pojazdow :) :ok:
Hamerman - 11-04-08, 20:38

A czy po odpaleniu silnika( zimny silnik) wiatrak powinien sie odrazu zaczac obracac??
lolejko - 11-04-08, 20:40

Powinien! Po rozgrzaniu silnika powyżej 90 stopni wisko się załącza i kręci się szybciej!
Hamerman - 11-04-08, 21:14

No to spoko - bo juz sie balem ze mam cos nie tak - a visko dopiero co nowe- to znaczy juz bylo nowe jak kupilem autko - czyli 4 miechy zaledwie :)
bmwnorbert - 12-04-08, 19:41
Temat postu: Re: Budowa sprzęgła wiskotycznego
[quote="zbigniew"]
Zgodnie z powyższym opisem, prędkość obrotowa wiatraka ze sprzęgłem wiskotycznym czułym na temperaturę zależna jest od temperatury silnika, a nie od jego prędkości obrotowej."
od obrotów silnika też zależy, bo np.przy gorącym silniku przy obrotach 800 wiatrak pracuje wolniej niż przy 6000, nie wspominając, że przy zgaszonym gorącym silniku wentylator nie pracuje !


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group