Wysłany: 16-05-13, 10:09 Kontrola działania i wymiana wentylatora klimatyzacji w E36
Witam,
Muszę wymienić padnięty wentylator klimy w mojej E36 z 1999r
1. Czy aby się do niego dobrać muszę demontować także grill czy wystarczy tylko zdjąć zderzak?
2. Czy jak już zdemontuję zderzak to są jakieś kolejne utrudnienia z wyjmowaniem wentylatora? Dodatkowe niewidoczne zaczepy, śrubki itp?
3. Czy warto podejmować się tego wszystkiego w warunkach "polowych" (garażowych) bez podnośnika czy kanału?
Udało mi się wymienić wentylator klimatyzacji, całość mniej więcej opisałem TUTAJ
Problem w tym, że wentylator nie startuje (przy podłączaniu na krótko śmigał aż miło) mam więc w związku z tym kilka pytań:
1. Po jakim czasie od uruchomienia mniej więcej powinien uruchomić się wentylator klimatyzacji (przy założeniu, że silnik jest gorący)?
2. Który bezpiecznik odpowiada za wentylator klimatyzacji?
3. Który przekaźnik steruje pracą wentylatora klimatyzacji?
4. Co oprócz bezpiecznika i przekaźnika należałoby jeszcze sprawdzić?
BMW: E36 323Ti
Imię: Marek
Nadwozie: Compact Pomógł: 7 razy Wiek: 38 Dołączył: 05 Paź 2008 Posty: 256 Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 16-05-13, 23:57
Wentylator wyjmiesz dołem najlepiej.
Mocowany jest na dwóch śrubach u góry i na środku w sumie 4 śruby przynajmiej u mnie tak jest.
A sprawdź czy jak zamkniesz obwód przy czujniku temperatury ( od strony pasażera w chłodnicy) to czy słychać przekaźnik.
BMW: E46 330CI
Imię: Kamil
Silnik: M54B30
Nadwozie: Sedan Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2011 Posty: 246 Skąd: Olesin/ok. Warszawy
Wysłany: 21-05-13, 22:31
Wentylator powinien się załączyć na 1 bieg, gdy włączysz sprężarkę i zawsze pracuje razem ze sprężarką.
Bezpiecznik prawdopodobnie będzie nr 41.
Przekaźnik nr 15 jest od I biegu a 13 od II biegu
Zamień przekaźnik nr 14 (od sprężarki jest taki sam) z nr 15 od I biegu.
Jak się sprężarka załączy a wentylator nadal nie będzie działał to szukasz dalej.
Jak się sprężarka nie załączy a wentyl ruszy to masz winowajcę.
kkkkamil26, dzięki wielkie za dokładną i rzeczową odpowiedź - po pracy posprawdzam i dam znać jak to wygląda.
A teraz inne pytanie - dostałem informację z serwisu klimatyzacji żeby skontrolować czujnik ciśnienia w układzie - czy to ten przy osuszaczu? Jeśli tak to jak go sprawdzić?
BMW: E46 330CI
Imię: Kamil
Silnik: M54B30
Nadwozie: Sedan Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2011 Posty: 246 Skąd: Olesin/ok. Warszawy
Wysłany: 23-05-13, 13:41
Odepnij kostke i zrob zworke miedzy pinami w kostce z kablem. Powinny chyba byc 3 piny. Jeden uruchamia 1 bieg a 2 drugi bieg a 3 to dochodzace napiecie. Tylko nie jestem pewny czy sa 2 czy 3 piny.
Jak wentyl ruszy na 1 biegu tzn ze czujnik kaput.
Z tego co widać na poniższym rysunku (część nr 2) jak i zdjęciu to powinny być 4 piny - zakładam, że dwa od 1 i dwa od 2 biegu. Pytanie brzmi: które zewrzeć aby sprawdzić, a nie popalić czegoś w układzie?
EDIT:
Winowajcą okazał się bezpiecznik nr 41
W zasadzie nie wiedziałem, który dokładnie odpowiada za wentylator klimatyzacji więc wcześniej sprawdziłem wszystkie w skrzynce i nic mnie nie zaniepokoiło. Po wskazówce kolegi wyżej jeszcze raz sprawdziłem ten bezpiecznik nr 41 i okazało się, ze jakimś cudem musiałem go przeoczyć - prawdopodobnie dlatego, że poprzedni właściciel wsadził w to miejsce 7,5A zamiast 30A
Tak więc problem z wentylatorem klimatyzacji uważam za rozwiązany, a do właściwej osoby leci "Pomógł"
BMW: E36 323i
Imię: Jacek
Silnik: M52B25
Nadwozie: Sedan Pomógł: 2 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 852 Skąd: Toruń
Wysłany: 24-05-13, 09:46
Panowie mam identyczny problem dzisiaj sprawdze przekazniki i bezpieczniki tak jak pisaliscie, nawiasem mowic najlepiej opisany problem z rozwiazaniem, bez zbednego madrowania, mysle ze nawet jak ktos sie nie interesuje motoryzacja to ogarnie temat Gdyby to jednak nie pomoglo to gdzie szukac tego czujnika cisnienia w ukladzie klimatyzacji? Jest jakis dostep od komory silnika czy trzeba rozebrac polowe samochodu ?
Dostęp jest bardzo dobry - jak popatrzysz na lewo od chłodnicy to przy kielichu poniżej zbiornika płynu do spryskiwaczy zobaczysz puszkę osuszacza. Z jej górnej części wystaje, skierowany pod kątem w kierunku kielicha czujnik ciśnienia. Kable, które z niego wychodzą idą do wiązki przymocowanej w pasie przednim nad lampą.
BMW: E46 330CI
Imię: Kamil
Silnik: M54B30
Nadwozie: Sedan Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2011 Posty: 246 Skąd: Olesin/ok. Warszawy
Wysłany: 24-05-13, 11:13
Opisywałem kolejne kroki jakie ja poczyniłem, gdy nie działał u mnie wentylator.
Robiłem to wszystko metodą prób i błędów, trochę info znalazłem w sieci oraz w niektórych miejscach sam doszedłem co się z czym je.
U mnie okazał się winowajcą uszkodzony silniczek wentylatora (dokładniej odklejone magnesy), który przy okazji uszkodził przekaźnik od 1 biegu oraz co kilka dni przepalał bezpiecznik nr 41.
nawiasem mowic najlepiej opisany problem z rozwiazaniem, bez zbednego madrowania, mysle ze nawet jak ktos sie nie interesuje motoryzacja to ogarnie temat
Dokładnie. Dotarłem do końca internetu czytając przy tym dziesiątki jeśli nie setki postów i nigdzie nie udało mi się znaleźć tak jasnego wytłumaczenia. Wszędzie tylko pisali "sprawdź bezpiecznik", "sprawdź przekaźnik", sprawdź to, tamto owamto... Ale nikt nie napisał dokładnie co gdzie się znajduje i w jaki sposób to skontrolować - masakra jakaś
BMW: E46 330CI
Imię: Kamil
Silnik: M54B30
Nadwozie: Sedan Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Wrz 2011 Posty: 246 Skąd: Olesin/ok. Warszawy
Wysłany: 24-05-13, 11:22
I jeszcze dopiszę jedną rzecz, może się komuś kiedyś przyda.
Wentylator można również sprawdzić w kostce przy czujniku wkręconym w chłodnicę wody.
Znajduje się on po lewej stronie (od strony pasażera) na górze.
Także trzeba zrobić zworki, aby sprawdzić czy wentyl zakręci.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach