Forum BMW3ER Strona Główna
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: yeahman
26-08-10, 13:11
Mechanika dla laika - najczęstsze pytania
Autor Wiadomość
yeahman 
Administrator



BMW: E36
Imię: Tomasz
Silnik: M42B18
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 89 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 7452
Skąd: BMW3ER
  Wysłany: 22-01-10, 20:28   Mechanika dla laika - najczęstsze pytania

W tym temacie chciałbym naświetlić Wam jak radzić sobie z podstawowymi problemami mechanicznymi.
Jeśli nie znajdziesz tu rozwiązania swojego problemu dopiero wtedy załóż nowy temat opisując go dokładnie.

Spis treści:

1. Problemy z układem chłodzenia
2. Wibracje kierownicy
3. Falujące obroty silnika


:bmw: :bmw: :bmw:
_________________
 
 
 
yeahman 
Administrator



BMW: E36
Imię: Tomasz
Silnik: M42B18
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 89 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 7452
Skąd: BMW3ER
Wysłany: 27-01-10, 17:55   

Problemy z układem chłodzenia


Zapowietrzony układ chłodzenia
Powietrze w układzie może być powodem nadmiernego nagrzewania się silnika lub brakiem ciepłego powietrza w nawiewie mimo nagrzania silnika. Może zaistnieć przy jakiejkolwiek ingerencji w ten układ, wymianie jakiegoś elementu: węża gumowego, pompy wody czy termostatu.By odpowietrzyć układ należy:
- Odkręcić korek wlewu płynu
- Wlać płynu chłodniczego do poziomu "MAX"
- Uruchomić silnik i pozostawić włączony na biegu jałowym
- Uciskać gumowy wąż prowadzący płyn z chłodnicy do silnika - po lewej stronie od chłodnicy
- Obserwować ubytek płynu w zbiorniku wyrównawczym - bieżąco dolewać w przypadku ubytku
- Zwiększyć obroty silnika na dłuższą chwilę by pompa wody wytworzyła prawidłowe ciśnienie
- Czynność kontynuować do osiągnięcia przez silnik optymalnej temperatury oraz po tym obserwować czy nie ma wzrostu.
Ustabilizowana temperatura silnika oraz brak ubytków wody w zbiorniku jest sygnałem że układ jest odpowietrzony. Operację jednak kontrolnie należy powtórzyć po około 50km.

Niesprawna chłodnica płynu
Oznaką jest zbyt wysoka temperatura silnika. Przegrzewanie się.
Uszkodzenie chłodnicy może być spowodowane zalegającym osadem kamienia - zwłaszcza w starszych autach z długa listą właścicieli nie zawsze jeżdżących na płynach chłodniczych a wodzie.
Należy chłodnicę wymontować, zagotować gorącą wodą z octem i przepłukać kilkakrotnie chłodnice co powinno rozpuścić kamień.
Obejrzeć dokładnie chłodnicę czy nie jest uszkodzona (nieszczelna) czy nie jest zbyt mocno zabrudzona i czy ma wystarczającą cyrkulację powietrza (przelot).

Pompa wody
Uszkodzona pompa wody może powodować przegrzewanie się silnika przez niewystarczające przepompowywanie płynu chłodzącego z chłodnicy do silnika.
Najczęstsze uszkodzenia pompy wody to zatarcie łożyska, połamanie łopatek wirnikowych.
Można spróbować posłuchać pompy czy nie wydaje niepokojących dźwięków - słyszalne przy zatarciu łożyska.

Termostat
Zablokowany termostat może powodować przegrzewanie się silnika jak i niedogrzewanie w zależności od sposobu uszkodzenia.
Może się on zablokować w pozycji zamkniętej, otwartej lub pół otwartej.
Pozycja zamknięta owocuje przegrzewaniem się, cyrkulacja płynu chłodniczego nie jest wystarczająca.
Zimny płyn nie przedostaje się do silnika by go schłodzić ponieważ termostat jest szczelnie zamknięty.
Pozycja otwarta będzie natomiast skutkowała ciągłym niedogrzewaniem sie silnika - szczególnie podczas jazdy - w korkach lub na postoju silnik bez problemu osiągnie temperaturę optymalną nawet przy dużych mrozach.
Pozycja pół otwarta objawia się nadmiernym przegrzewaniem silnika w korkach oraz niedogrzaniem silnika podczas ciągłej jazdy w trasie na niskich obrotach.
Termostat można wymontować i przetestować domowym sposobem raz w zimnej wodzie raz we wrzątku.
Jeśli nie wykazuje żadnych oznak życia pod wpływem gorącej wody - jest uszkodzony.

Nieszczelność układu
Należy sprawdzić czy nie wycieka woda spod auta.
Warto sprawdzić podczas włączonego silnika oraz wkręcania go na wysokie obroty, gdyż na wyłączonym silniku ciśnienie w układzie jest niewystarczające i na postoju złudnie może nam się wydawać że nic nie kapie i jest szczelny.

Nagrzewnica
Nagrzewnica czasem potrafi pęknąć. Problem objawi sie ubytkiem płynu chłodzącego bez wyraźnych plam. Ciekawym efektem jest także podczas nagrzania się płynu/silnika parowanie szyb wewnątrz auta gdyż przeciek na nagrzewnice spowoduje wytworzenie pary i następnie wdmuchanie jej do wnętrza auta.

Informacje dodatkowe
Płyn chłodniczy należy wymieniać zgodnie z instrukcjami producenta (co 3 lata).
Nie należy wsypywać żadnych uszczelniaczy - zazwyczaj prowadzą do zatkania układu.
_________________
 
 
 
yeahman 
Administrator



BMW: E36
Imię: Tomasz
Silnik: M42B18
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 89 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 7452
Skąd: BMW3ER
Wysłany: 27-01-10, 19:19   

Wibracje kierownicy


Uszkodzona opona
Uszkodzona opona może być czynnikiem generującym wibracje na kierownicy.
Mocno wbity kamyczek w bieżnik, "jajo" czyli deformacja przy silnym uderzeniu czy nawet odkształcenie spowodowane niewłaściwym przechowywaniem opon (nienapompowane, rzucone na stos w garażu).
Można podmienić się z kolegą na koła i sprawdzić czy wibracje ustały.

Uszkodzona felga
Uszkodzenie felgi na naszych polskich drogach jest sprawą bardzo popularną.
Felga może być skrzywiona na 2 podstawowe sposoby.
Odbicie okręgu - czyli pospolite wgniecenie - przy delikatnych uszkodzeniach.
Skrzywienie płaszczyzny tarczy felgi - łopatologicznie ujmując tarcza felgi nie jest równoległa do rantu - takich felg się nie naprawia.
Skrzywienie nie musi być widoczne na oko - i z reguły właśnie nie jest. Należy oddać felgę do zakładu wulkanizacyjnego by sprawdził to fachowiec.
Delikatne odbicie można naprawić.

Krzywa tarcza hamulcowa
Skrzywiona tarcza hamulcowa może powodować wibracje, będzie to wyraźne głównie podczas hamowania.
Tarczę można skrzywić w bardzo prosty sposób - wjeżdżając w kałużę po długotrwałym hamowaniu - wtedy tarcza jest mocno rozgrzana i w kontakcie z wodą może się wybrzuszyć.
Uszkodzenie w praktycznie każdym przypadku nie będzie widoczne gołym okiem.

Uszkodzone drążki kierownicze
Drążki kierownicze oraz ich końcówki są bardzo delikatnym elementem zawieszenia. Ulegają uszkodzeniu głównie podczas wjechania w dziurę podczas skrętu.
Luz nawet delikatny na jednym z drążków może objawić się w bardzo silnych wibracjach i jest to bardzo niebezpieczna usterka gdyż urwany drążek może spowodować natychmiastową utratę panowania nad autem i brak możliwości jej odzyskania że tak się wyraże.
Wymiana drążków jest tanią naprawa i zaleca się ją wykonywać nie rzadziej niż co 2 lata.

Uszkodzona sworzeń wahacza
Uszkodzenie sworznia wahacza przedniego jest bardzo niebezpieczną usterką.
Sworzeń utrzymuje koło by nie opadło na boki. Po wyrwaniu sworznia koło może się "położyć" do środka auta lub "rozjechać" i urwać.
W takiej sytuacji przy dużej prędkości nie mamy szans na panowanie nad autem. Usterka charakteryzuje się zazwyczaj wyrazistym stukotem zwłaszcza podczas skrętu lub delikatnych nierówności.

Uszkodzony inny element zawieszenia
Tak naprawdę każdy element zawieszenia głównie przedniego może być przyczyna odczuwania wibracji na kierownicy.
Podstawową sprawą jest obejrzenie zawieszenia od kanału przy podniesionych, jałowo zwisających kołach - wtedy dopiero zawieszenie nie ma obciążenia i łatwo jest wykryć usterkę.
Nie należy ignorować jakichkolwiek sygnałów awarii zawieszenie gdyż ich skutki mogą być tragiczne.
_________________
 
 
 
yeahman 
Administrator



BMW: E36
Imię: Tomasz
Silnik: M42B18
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 89 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 7452
Skąd: BMW3ER
Wysłany: 28-01-10, 17:49   

Falujące obroty silnika


Usterka układu dolotowego
Nieszczelność jak i zator układu dolotowego jest przyczyna falowania obrotów. W zależności od dawki "lewego" powietrza lub wielkości zatoru tak mocno zauważalna będzie reakcja.
Nie pozostaje nic jak dokładnie obejrzeć układ, zaczynając od zasysa cza, czyli tunelu dolotowego którym trafia powietrze do filtru powietrza, potem należy obadać sam filtr czy nie jest zabrudzony, dławienie się auta także będzie objawiało się w nierównej prędkości obrotowej ale to nazwałem co hehe.
Przy filtrze należy zwrócić bardziej uwagę na szczelność jego obudowy, może klamra jest rozpięta itd. Dalej sprawdzamy wąż dolotowy do kolektora, tu najczęściej okazuje się że jest dziura. W popularnym silniku M42 warto też sprawdzić węże powietrza przy silniczku krokowym - czasem potrafią spaść i ich nie widać ponieważ są pod kolektorem. Nie wolno nic kleić na taśmę itd! To kwestia czasu kiedy problem powróci.
Dalej można wyciągnąć wąż i w ten sposób dostaniemy się do przepustnicy. Przepustnice raz na jakiś czas wypada przeczyścić bo może zalegać tam tłuszcz z brudem. Ogólnie obora a chyba nikt by nie chciał wdychać powietrza przez ciągle zatkany nos.

Świece zapłonowe
Uszkodzona świeca zapłonowa lub taka której elektroda jest już zbyt krótka (wyczerpana) może wprawiać silnik w nierówną pracę.
Nie działająca świeca sprawi że jeden cylinder nie będzie pracował. Praca silnika będzie bardzo nie równa, dostanie dużych wibracji i może być wyczuwalny zapach benzyny.
Należy ściągnąć z nasadki przewody, wykręcić świece i obejrzeć w jakim są stanie.

Przepływomierz
Przepływomierz to bardzo częsta przyczyna falujących obrotów. Najprościej sprawdzić go przez odłączanie zasilania.
Należy jednak pamiętać że po takim wyjęciu kostki zaleca się wykonanie resetu sterownika silnika (komputera) - instrukcja jak to zrobić jest w dziale "zrób to sam"

Przewody wysokiego napięcia PWN
Ze starości izolacja przewodów może ulec uszkodzeniu. Spowoduje to nierówne napięcie podawane do świec zapłonowych a co za tym idzie ich wadliwą pracę.
To może się przełożyć na nierówną pracę silnika jak i na obniżenie mocy i momentu obrotowego.

Silniczek krokowy
Częsta usterka w naszych Bawarkach, nie jest niebezpieczna dla życia ale nie do końca (jak zgaśnie auto na zakręcie i wyłączy się wspomaganie może być różnie).
Falowanie obrotów w granicach 300-500 na biegu jałowym a podczas jazdy charakterystyczne gaśnięcie po puszczeniu pedału gazu to problem może być tylko jeden. Silniczkiem krokowym a technicznie mówiąc zawór wolnych obrotów.
Do czego to słóży? Krótko pisząc wtłacza on dodatkowe dawki powietrza do kolektora dolotowego a jednocześnie daje sygnał do sterownika silnika i ten podaje więcej paliwa. Dzięki temu obroty są stabilne.
Awaria krokowca może być spowodowana jego zabrudzeniem. Należy go wymontować i dokładnie wyczyścić i nasmarować.
W środku jest zaworek który dostaje sygnał z komputera i czasem może on się przyblokować z racji brudu. Innym powodem może być usterka elektryczna czyli brak pobierania impulsu z komputera.
Wtedy już bez odpowiedniego sprzętu nic nie zrobimy i trzeba udać się do elektromechanika.
_________________
 
 
 
cichy15 



BMW: e36
Imię: maks
Silnik: 1.8
Nadwozie: Coupe
Dołączył: 28 Gru 2011
Posty: 13
Skąd: koszalin
Wysłany: 08-01-12, 13:34   

mam takie pytanko podczas jazdy silnik mi przerywa musze wtedy regulować gazem żeby zaskoczył może to być zabrudzony filtr paliwa powiem tylko że na wolnych obrotach pracuje równo.
_________________
BMW
 
 
pp100 


BMW: e46
Imię: Piotrek
Silnik: m54 b22
Nadwozie: Touring
Dołączył: 05 Wrz 2010
Posty: 264
Skąd: Czę100chowa
Wysłany: 08-03-12, 13:08   

Cytat:
Awaria krokowca może być spowodowana jego zabrudzeniem. Należy go wymontować i dokładnie wyczyścić i nasmarować.


wyczyścić benzyna ekstrakcyjna ale nasmarować ?? jakim środkiem?
_________________
No BMW... No Fun...
 
 
 
siwy6094 
Nowy User - Witamy ;)

BMW: 36
Imię: siwy
Silnik: 1.8i
Wiek: 35
Dołączył: 14 Mar 2013
Posty: 6
Skąd: kraków
Wysłany: 14-03-13, 21:51   

witam, mam taki problem:Samochód słabo wchodzi w obroty momentami nie reaguje na pedał gazu a po chwili jest zrywny i juz nie ma problemu czesto się tak dzieje zmieniłem kable i świece, filtry... nie wiem co mam robic... proszę o pomoc.
 
 
lysy76 


BMW: e36
Imię: tomasz
Silnik: m43
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 2 razy
Wiek: 47
Dołączył: 16 Mar 2013
Posty: 148
Skąd: nienadówka
Wysłany: 20-03-13, 08:18   

win moze lezec w przeplywomierzu szczegulnie w klapkowcu w czujniku temperatury powietrza, sondzie , ecu, dziurawy dolot
_________________
myslenie nie boli
 
 
 
kogut1988 
Nowy User - Witamy ;)

BMW: e36
Wiek: 35
Dołączył: 04 Sie 2013
Posty: 1
Skąd: LUBAŃ ŚLĄSKI
Wysłany: 05-08-13, 18:58   

mam pytanko. czy przepływomierz z 1.6 coupe z roku 1996 pasuje do e36 1.6 sedan z 1994?
 
 
selvador 



BMW: E46
Imię: Bartek
Silnik: M57D30
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 10 razy
Wiek: 28
Dołączył: 06 Sty 2014
Posty: 330
Skąd: Limanowa
Wysłany: 13-02-14, 16:30   

Mam pytanko o falowanie obrotów bo dziwna sprawa u mnie jest:)
Odpalam baware po chwilowym postoju i przy okolo 35* włączył mi sie gaz, zaczeła falować konkretnie tak od 400 do 700 obr. przełączyłem na benzynę i obroty stoją jak by klejem skleił do zegara :) . Dogrzałem silnik do 90* włączyłem gaz i spoko, ustały obroty. Zauważyłem że na zimnym silniku >60* falują około +-100 obr. Wiecie czym to moze być powodowane ? I jeszcze jeden dziwny efekt np jak dohamowuje z górki, wcisnę sprzęgło to obroty spadają do 300 a czasami aż przygaśnie. Gaz sekwencja Sirocco 5 letnia.
_________________
Pomogłem?? Kliknij "Pomógł" :)

Zobacz i oceń moje E36
 
 
kretfr 



BMW: 325
Imię: Piotrek
Silnik: M50B25
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 09 Maj 2009
Posty: 347
Skąd: Warszawa / Mława
Wysłany: 13-02-14, 18:01   

Jedź do gaziarza, bo nawet nie chce mi się pisać co jest do sprawdzenia i zrobienia.
_________________
Moje 325
 
 
iwomapo 
Nowy User - Witamy ;)

BMW: E90
Silnik: N47
Nadwozie: Sedan
Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 2
Skąd: Poznań
Wysłany: 07-09-15, 13:50   E90 wahacz dolny przedni

Witam! Który to jest wahacz dony przedni (prawy) w E90 318d N47? :wstyd:
 
 
spinaczo 



BMW: E36
Imię: Patryk
Silnik: M52B28
Nadwozie: Touring
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 12 Kwi 2010
Posty: 1779
Skąd: Krośniewice | Łódź
Wysłany: 07-09-15, 14:13   

iwomapo, nr 14 ze schematu

_________________
 
 
 
iwomapo 
Nowy User - Witamy ;)

BMW: E90
Silnik: N47
Nadwozie: Sedan
Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 2
Skąd: Poznań
Wysłany: 07-09-15, 16:05   

Dzięki bardzo spinaczo :ok:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum www.bmw3er.pl powered @ 18.01.2008
Kontakt: bmw3er@bmw3er.pl
Strona wygenerowana w 0.09 sekundy. Zapytań do SQL: 15