Forum BMW3ER Strona Główna
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa rozrusznika
Autor Wiadomość
zbigniew 
Przyjaciel Forum


BMW: E-46 320d 2000r.
Imię: Zbigniew
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 364
Skąd: Kujawsko-Pomorskie
  Wysłany: 23-02-08, 20:39   Budowa rozrusznika

BUDOWA ROZRUSZNIKA
Rozrusznik to silnik elektryczny prądu stałego charakteryzujący się dużym momentem początkowym. Na wałku twornika rozrusznika umieszczony jest zębnik który na czas rozruchu zazębiony jest z wieńcem koła zamachowego. Rozrusznik składa się z:
- korpusów w kształcie walca wykonanego ze stali o dużej przenikalności magnetycznej którego od wewnątrz przymocowane są bieguny z nabiegunnikami (rdzenie magnetyczne) o półkulistej krzywiźnie na które nałożone są uzwojenia wzbudzenia wykonane z miedzianego drutu o odpowiednio dużym przekroju. W nowych typach rozruszników do wytworzenia pola magnetycznego stosuje się wycinki magnesów terytowych, przyklejone do korpusu.
- twornika którego rdzeń wykonany jest z pakietu izolowanych blach magnetycznych z wyciętymi na obwodzie żłobkami w których umieszczone są uzwojenia połączone z działkami komutatora (również o dużym przekroju). Na wałku twornika wyfrezowany jest wielowypust śrubowy po którym przesuwany jest mechanizm zazębiania. Komutator wykonany jest z wycinków izolowanych od siebie miedzianego pierścienia lub tarczy i służy do zmiany zwrotu prądu płynącego w uzwojeniach twornika.
- mechanizm zazębiania z wewnętrznie wyfrezowanym wielowypustem składającym się z zębnika sprzęgła jednokierunkowego pierścienia prowadnicy i sprężyny śrubowej. Mechanizm ten połączony jest dźwignią z rdzeniem wyłącznika elektromagnetycznego
- tarczy tylnej z łożyskiem na której umieszczone są szczotko trzymacze ze szczotkami miedziano-grafitowymi, dociskanymi za pomocą sprężyn do komutatora. Najczęściej stosuje się rozruszniki z dwiema parami szczotek.
- tarczy przedniej z łożyskiem stanowiącej również obudowę mechanizmu zazębiania i dźwigni włączającej.

DZIAŁANIE ROZRUSZNIKA
Po zamknięciu obwodu (przycisk lub stacyjka). Prąd z akumulatora płynie do uzwojenia wyłącznika elektromagnetycznego. Pole magnetyczne wciąga rdzeń i połączona z rdzeniem dźwignia przesuwa ruchem śrubowym zębnik w kierunku wieńca pola zamachowego. Po zazębianiu zębnika z wiecem zwora popychana przez rdzeń wyłącznika, zwane styki głównego obwodu prądowego (przyłączy akumulator do rozrusznika). Wówczas rozrusznik rozwija pełny moment obrotowy. Gdy ząb trafi na ząb dźwignia ściska sprężyny powodując dociskanie zębnika do koła zamachowego, aż zwora wyłącznika zewrze styki obwodu głównego. Nastąpi wtedy gwałtowne skręcenie wałka z zębnikiem i natychmiastowe zazębianie. Gdy silnik spalinowy zacznie pracować sprzęgło jednokierunkowe rozłącza się uniemożliwiając przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik.

ROZRUSZNIK PLANETARNY W rozrusznikach typu planetarnego do redukcji prędkości obrotowej wirnika silnika elektrycznego prądu stałego jest stosowana przekładnia planetarna. Zębnik jest zazębiany dźwignią sprzęgającą tak jak w rozruszniku konwencjonalnym.

:wstydnis:
_________________
moja Beemka...zobacz.. http://www.yeahman.nazwa....wtopic.php?t=61 RINGI ANGEL EYES XENON

Sprawdz czy czegos nie potrzebujesz... http://www.mbpartner.com.pl
Sprzedam >
 
 
yeahman 
Administrator



BMW: E36
Imię: Tomasz
Silnik: M42B18
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 89 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 7452
Skąd: BMW3ER
Wysłany: 21-03-08, 22:24   

zbigniew napisał/a:
Na wałku twornika rozrusznika umieszczony jest zębnik który na czas rozruchu zazębiony jest z wieńcem koła zamachowego


Na to potocznie mówi się bendix :ok: jakby mechanik Wam kiedyś zarzucił takim slangiem :D
_________________
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum www.bmw3er.pl powered @ 18.01.2008
Kontakt: bmw3er@bmw3er.pl
Strona wygenerowana w 0.03 sekundy. Zapytań do SQL: 14