Forum BMW3ER Strona Główna
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Trochę teori o car audio
Autor Wiadomość
yeahman 
Administrator



BMW: E36
Imię: Tomasz
Silnik: M42B18
Nadwozie: Sedan
Pomógł: 89 razy
Wiek: 37
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 7452
Skąd: BMW3ER
  Wysłany: 23-01-08, 23:43   Trochę teori o car audio

Pojęcia

Moc akustyczna

Parametr dla większości nie zorientowanych osób wyznaczający jakość i klasę sprzętu. Obiegowa opinia mówi więc - im większa moc tym lepiej. Przecież im mocniejsza żarówka tym jaśniej świeci, im mocniejsza grzałka w czajniku tym szybciej gorąca woda. Wielkości 1000W w sprzęcie AGD nie są niczym dziwnym. Paradoksalnie moce dźwięku w otaczającym świecie są o wiele mniej imponujące - np. moc ludzkiego głosu w trakcie rozmowy to max 0.00004 W. Rodzi się pytanie skąd zatem takie rozbieżności między wartościami przedstawionymi w przykładach do wartości spotykanych w prospektach czy instrukcjach wzmacniaczy lub głośników? Otóż większość deklarowanej mocy zostaje zamieniona na ciepło w cewkach głośników i w elementach zwrotnicy, jedynie niewielki procent zostanie wypromieniowany w postaci fal akustycznych. Wspomniany procent jest zależny od sprawności głośników. W specyfikacji technicznej sprzętu zamiast procentowej wartości sprawności podaje się stopień efektywności lub skuteczności np. 90dB/1W/1m. Staje się zatem oczywiste że duża moc nominalna nie jest równoznaczna z dużą głośnością.

Skuteczność definicja
Termin oznaczający jak głośno potrafi grać głośnik przy mocy 1W, gdy słuchacz znajduje się w odległości 1 metra od niego.


Zakres częstotliwości
Charakteryzuje możliwy maksymalny zakres odtwarzania tonów niskich (basu) średnich i wysokich. Dobierając sprzęt należy mieć na uwadze ograniczenia ludzkiego słuchu.


Impedancja (oporność)
Parametr użytkowy pozwalający na właściwe dopasowanie głośników do wzmacniacza. Specyfikacja wzmacniacza na ogół podaje zalecane obciążenie głośników 4 lub 8 omów. Nie zalecane jest stosowanie głośników o impedancji niższej niż zalecana. Sytuacja odwrotna jest bezpieczniejsza, należy jednak się liczyć ze zmniejszeniem dostępnej mocy, taka sytuacja nie wpływa na jakość brzmienia lub przeciążenie wzmacniacza.


Rodzaj muzyki i zapotrzebowanie na moc
Większość dzwięków muzycznych leży w zakresie niskich i średnich tonów. Np. w muzyce rockowej max. wydzielanej mocy leży zwykle poniżej 1000Hz (zakres wyższych dźwięków gitary), już przy 10kHz moce sygnału na ogół są kilkadziesiąt razy mniejsze. Reasumując zapotrzebowanie na moc na najwyższych częstotliwościach jest znacznie mniejsze od zapotrzebowania całkowitego.Osobną kwestią jest zróżnicowanie dynamiczne muzyki - odstęp pomiędzy poziomem średnim a poziomem osiąganym w szczytach. O subiektywnym poczuciu głośności decyduje średnia moc dzwięku. Jednak przez ułamki sekund wartość średnia jest przekraczana nawet dziesięciokrotnie, Jeżeli nastąpi ostre obcięcie szczytów dzwięk stanie się szorstki i zniekształcony, natomiast łagodne zniekształcenia są tolerowane przez ucho.


Moc i głośniki. Dobór.
Parametry głośnika informujące o możliwościach przenoszenia przez te głośniki odpowiedniej wartości mocy oraz zakres częstotliwości są ważne, niestety nie do końca należy wierzyć większości publikowanych danych technicznych, ponieważ sporo z nich jest przesadzona. Szacuje sie że typowa cewka 2.5cm może przenosić ok. 35W a cewka 5cm ok. 125W. Zakres częstotliwości najlepiej sprawdzać słuchając interesujących nas głośników przed zakupem w sklepie.
Moc, którą mogą przyjąć kolumny nie ulegając uszkodzeniu jest wielkością zmienną. Wspomniana wielkość jest zależna od stopnia nagrzania poszczególnych elementów głośnika. Kiedy głośnik zaczyna pracować najszybciej w nim nagrzewa się cewka. Pozostałe -metalowe- elementy głośnika odbierają ciepło z cewki chłodząc ją. W tym czasie praca przebiega w optymalnych warunkach. Po długim głośnym słuchaniu elementy wokół cewki ulegają przegrzaniu, nie są w stanie odbierać ciepła z cewki i oddawać do otoczenia. Powoduje to zmniejszenie maksymalnej mocy głośnika. Szczególnie jest to niebezpieczne w przypadku głośników wysokotonowych, które z uwagi na swoje małe gabaryty mają skromne możliwości oddawania mocy



Radioodtwarzacz

Przed zakupem radia koniecznie musimy obejrzeć miejsce na radio w naszym aucie. Większość samochodów posiada standardowa kieszeń na radio o rozmiarze 1 DIN ale trafiają się kieszenie o wymiarach 2 DIN albo, co jest ostatnio nagminnie praktykowane przez producentów samochodów, niewymiarowe. Czasami tez producent wyposaża swoje auto w fabryczny, zazwyczaj niezbyt wysokiej jakości, radioodbiornik. W takim przypadku pozostają dwa wyjścia: wymontować "fabrykę" a na jego miejsce zamontować zakupione przez nas radio (zwykle konieczny jest zakup zaślepki maskującej) albo do fabrycznego radia podłączyć nowe głośniki (o ile jest taka możliwość i konieczność, chociaż zwykle oryginalne głośniki grają bardzo kiepsko). Po sprawdzeniu miejsca "pod radio" udajemy siei do sklepu (polecam najpierw zastanowić się, jaki model chcemy zakupić) Do wyboru mamy radio z odtwarzaczem kasetowym, radio z odtwarzaczem płyt kompaktowych, "zwykle" radio oraz radio z odtwarzaczem minidysków. Oczywiście modele z kompaktem lub minidyskiem kosztują odpowiednio więcej, ale jakość muzyki jest nieporównywalnie wyższa. Firm sprzedających Car Audio jest na polskim rynku sporo ja jednak polecam radiootwarzacze następujących marek: Sony, Panasonic, Alpine, Pioneer, Clarion, Kenwood, Blaupunkt, JVC. Nie będę się wypowiadał, która z powyższych marek jest najlepsza, ponieważ każdy ma swój gust. Aby poznać walory radioodtwarzaczy należy po prostu je przetestować (głównie odsłuchać na nim swoje ulubione piosenki). Ja poniżej spróbuje wyjaśnić podstawowe funkcje, w jakie są obecnie wyposażane radioodtwarzacze.


Full Logic i spółka
1. FULL LOGIC - sterowanie "miękkie" przyciskami (jak w magnetowidzie - bez użycia siły)
2. Moc wyjsciowa (min. 4 * 30 W)
3. 2 Wyjścia przedwzmacniacza - oddzielne wyjścia do podłączenia wzmacniacza
4. 1 Wyjście do głośnika basowego - wyjście do podłączenia wzmacniacza dla subwoofera
5. Wielobarwny wyświetlacz - w tej chwili standard u wszystkich producentów
6. Zmiana koloru przycisków/podświetlenia
7. Zdejmowany panel - w obecnej chwili najskuteczniejsze zabezpieczenie przed kradzieżą
8. Możliwość współpracy z joystikiem, pilotem, myszka etc. - ułatwia sterowanie radioodtwarzaczem
9. Złącze ISO - przydatne do łatwego montażu (tzw. kostka)
Czasami montaż radioodtwarzacza wymaga zakupu przejściówki do kabla antenowego zależnie od typu zamontowanego radioodbiornika.


Tunet - czyli RDS, PTY i reszta
RDS - system kodowanych danych przesyłanych razem z sygnałem radiowym
BTM - automatyczne wyszukiwanie i zapamiętywanie stacji radiowych
RADIO TEXT - umożliwia otrzymywanie rożnych wiadomości tekstowych wysyłanych przez stacje radiowa (np. informacje o nadawanej audycji, tytuły piosenek, telefony do studia etc.)
EON - informacja o innych stacjach radiowych nadających podobny do zadanego program (część RDS)
PTY - możliwość wybierania stacji radiowej po typie nadawania informacji (część RDS)
Programowanie stacji (conajmniej 18) - umożliwia wygodne ich odnajdywanie
TIR - możliwość nagrywania informacji o ruchu drogowym (patrz RDS)


Odtwarzacz CD
1. CD-Text - pozwala na odczytywanie dodatkowych informacji umieszczonych na płycie CD
2. CUSTOM FILE - zbiór własnych danych (własna nazwa płyty etc.)
3. Możliwość instalacji pod katem
4. Czytnik laserowy z zabezpieczeniem antywstrzasowym

Wzmacniacz

Pierwszym podstawowym pytaniem przy zakupie wzmacniacza, jakie trzeba sobie zadać jest to ile głośników ma być podłączone pod ten wzmacniacz a także, jakiej mocy są głośniki, do których mamy
podłączyć wzmacniacz. Wyróżniamy wzmacniacze:
* jednokanałowe - cala moc przenoszą jednym kanałem (zalecane do subwoofera)
* dwukanałowe - moc rozdzielona jest na dwa kanały
* czterokanałowe - moc rozdzielona na cztery kanały (można podłączyć parę tylnych głośników i subwoofer po zmostkowaniu dwóch kanałów)
* pięciokanałowe
* sześciokanałowe
* siedmiokanałowe - zazwyczaj taki wzmacniacz wystarcza do nagłośnienia całego systemu audio
Mostkowanie - połączenie dwóch kanałów w celu uzyskania większej mocy
Przy zakupie wzmacniacza należy zwrócić uwagę czy posiada on filtry:
LOW PASS - dolnoprzepustowy (przepuszcza tylko niskie częstotliwości)
HIGH PASS - górnoprzepustowy (przepuszcza tylko wysokie częstotliwości)
Przy zakupie wzmacniacza warto zobaczyć, jaka moc uzyskuje i przy jakiej oporności (ilu omach) , ponieważ im mniejsza podana oporność przy mocy (np. 500 W przy 2 omach) tym niższa moc przy wyższej oporności. Jest to ważne ze względu na to, iz większość głośników samochodowych pracuje przy oporności 4 omów, ale zdarzają się głośniki 6-cio a nawet 8-mio omowe (np. 500 W przy 2 omach to 125 W przy 8 omach)

Głośniki

Na początek nim zostaną przedstawione typy głośników zastanówmy się dlaczego stosuje się kilka głośników odtwarzających jeden kanał dźwięku. Otóż z dwóch względów:

1) głośnik o danej powierzchni membrany nie jest w stanie dobrze reprodukować zarówno częstotliwości wysokich jak i niskich, dlatego wyróżnia się poszczególne głośniki aby pracowały w pasmach w których liniowość ich pracy jest jak najmniej zaburzona, zaś pasma nieregularne są odcinane za pomocą zwrotnic i reprodukowane są przez głośniki o właściwej do swego przeznaczenia konstrukcji i warunków pracy.

2) W samochodzie nie jesteśmy w stanie na jednej linii umieścić głośnika, który potrafiłby zarówno dobrze reprodukować częstotliwości niskie jak i wysokie, dlatego też głośniki wysokotonowe ze względu na swą specyficzną własność przenoszenia kierunkowego fal akustycznych umieszcza się na podszybiu . tworząc za ich pomocą scenie dźwiękową dla słuchaczy. Głośniki które nie jesteśmy w stanie umieścić na podszybiu a ich niska własność kierunkowości też tego nie wymaga umieszcza się w drzwiach przednich pojazdu. Głośniki basowe które wymagają solidnych warunków pracy i zazwyczaj potężnych obudów możemy umieszczać w bagażniku pojazdu , ponieważ niskie częstotliwości reprodukowane przez te głośniki nie mają zdolności kierunkowego roznoszenia fal akustycznych i trudno je stłumić.

Producenci oferują następujące typy głośników:

- uniwersalne, jednodrożne - całe pasmo jest obsługiwane przez pojedynczą membranę,

- dwudrożne współosiowe (koaksjalne) - składają się z dwóch współosiowych układów nisko i wysokotonowych,

- trójdrożne - podobne do dwudrożnych, z dodatkowym układem średniotonowym.

- systemy głośnikowe komponentowe (separowane) - składają się z oddzielnych głośników nisko/średniotonowych (montowanych z przodu w standardowych miejscach pod głośniki) i głośników wysokotonowych -tzn. tweeterów- montowanych na wysokości lusterek (np. słupki przednie). Takie rozwiązanie pozwala zapewnić właściwy odbiór wysokich tonów z uwagi na ich kierunkowy charakter. Uzupełnieniem systemu są zwrotnice pasywne rozdzielające poszczególne pasma częstotliwości do głośników.

- głośniki basowe (subwoofery) - często umieszczane w skrzyniach lub tubach - pozwalają na właściwą reprodukcję najniższych tonów. Rozróżniamy jedno i dwucewkowe układy różniące się głównie koncepcją ruchu membrany. Z uwagi na niewystarczającą moc wzmacniacza wbudowanego w radio konieczne jest podpięcie głośnika basowego do zewnętrznego wzmacniacza lub użycie subwoofera aktywnego (z wbudowanym już wzmacniaczem).

Rodzaje głośników ze względu na budowę:- głośniki dynamiczne najczęściej stosowane,
- głośniki wstęgowe.

Najpopularniejsze materiały stosowane do budowy elementów głośnika dynamicznego i ich wpływ na pracę:

Membrana:

- polypropylen - odporny na negatywne wpływy otoczenia, niestety materiał jest czuły na działanie temperatury, mięknie pod wpływem ciepła, twardnieje gdy jest zimno.

- papier- niszczy się pod wpływem działania światła słonecznego i wilgoci, odporny na działanie temperatury, muszą zatem być montowane zdala od słońca.

- papier powlekany - udany kompromis pomiędzy zwykłym papierem i polypropylenem

Zawieszenie:

- pianka - uszkadza się pod wpływem słońca

- kauczuk butylowy - odporny na działanie zewnętrznych czynników

Szerokopasmowe

Najprostsze i zazwyczaj najtańsze głośniki - jeden głośnik z dwiema membranami (druga jest mniejsza i odpowiada za poprawę brzmienia wysokich tonów). W zasadzie główną zaletą jest cena, nie zapewniają dobrej jakości dźwięku. Wystarczające dla mało wymagających słuchaczy... i często montowane fabrycznie w samochodach.



Systemy separowane komponentowe
2 lub więcej osobnych głośników wraz ze zwrotnicą (lub w najtańszych zestawach jej namiastką w postaci kondensatora do głośnika wysokotonowego). Zazwyczaj droższe od poprzednich dwóch grup, za to dające większe możliwości przy montażu (dopasowanie do auta i własnych wymagań) i prawie zawsze zdecydowanie lepszą jakość dźwięku - szczególnie w zakresie stereofonii. Wyróżniamy zestawy 1.5-Drożne: 2 głośniki (niskośredniotonowy i wysokotonowy z kondensatorem), 2-drożne: 2 głośniki (niskośredniotonowy i wysokotonowy ze zwrotnicą), 3-drożne: 3 głośniki (niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy ze zwrotnicą) - najdroższe i zazwyczaj najlepsze - za to najtrudniejsze w montażu i konfiguracji.


Rodzaje głośników

Niskotonowe
Głośniki przeznaczone do przenoszenie niskich częstotliwości (zazwyczaj do 500 ... 1000Hz). Stosowane jako element zestawów komponentowych lub jako samodzielne głośniki niskotonowe (subwoofery)
Niskośredniotonowe
Odmiana głośników niskotonowych - przenoszą niskie i średnie częstotliwości (zazwyczaj do 3 - 5kHz). Stosowane jako element zestawów komponentowych 1.5 i 2 drożnych.

Średniotonowe
Głośniki przeznaczone do przenoszenia średniego pasma częstotliwości (zazwyczaj mniej więcej od 150 ... 300 do 5000...7000Hz). Stosowane jako element trójdrożnych zestawów komponentowych

Wysokotonowe
głośniki przeznaczone do przenoszenia wysokich częstotliwości (zazwyczaj od 3 ... 5kHz w górę). Stosowane jako element zestawów komponentowych lub dodatek do istniejących zestawów szerokopasmowych lub współosiowych gdzie poprawiają ilość i jakość wysokich tonów oraz stereofonię

źródło: http://www.caraudio.ovh.org/index.html
_________________
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum www.bmw3er.pl powered @ 18.01.2008
Kontakt: bmw3er@bmw3er.pl
Strona wygenerowana w 0.05 sekundy. Zapytań do SQL: 15