Forum BMW3ER Strona Główna
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wentylator
Autor Wiadomość
zapper0 


BMW: E36 Compact
Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Pabianice
Wysłany: 19-10-09, 20:20   Wentylator

Kolejny problem, a raczej pytanie. Zauważyłem dzisiaj, że wentylator uruchamia mi się wraz z uruchomieniem silnika. Innymi słowy zaczyna pracę razem z nim. Na początku kręci się powolutku, tak że widać łopatki i w miarę nagrzewania silnika, obroty rosną. Chciałbym spytać czy to normalne zjawisko. Dodam, że poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyr. jest niższy niż pół.
 
 
chudy 
7.62mm



BMW: e30
Silnik: m30b35 ?
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1464
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-10-09, 20:21   

to jest wisko wiec z tego co wiem to raczej normalne
_________________

Ostatnio zmieniony przez chudy 19-10-09, 20:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
chudy 
7.62mm



BMW: e30
Silnik: m30b35 ?
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1464
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-10-09, 20:23   

poprstu im potrzebamniej chlodnego powietrza tym mniej sie kreci a im wieksze zapotrzebowanie tym wiecej obrotow
_________________

 
 
 
zapper0 


BMW: E36 Compact
Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Pabianice
Wysłany: 19-10-09, 20:29   

Dzięki, mam nadzieję że masz rację, bo jestem przewrażliwiony na punkcie tego auta i jak mi coś puknie, stuknie albo zagra inaczej to zaraz chodzę i myślę ;) Potwierdzi ktoś jeszcze ? :>
 
 
chudy 
7.62mm



BMW: e30
Silnik: m30b35 ?
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1464
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-10-09, 20:30   

to masz tak jak ja hehe musi byc wszystko ok a jak cos nie pasi to do mechanika jazda na obczajenie sytuacji :P ,ja jestem pewny w 99% mowie prawde hehe xD
_________________

 
 
 
vmasher 



BMW: E30/E36/E38/E91
Silnik: M52B28
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 151 razy
Wiek: 38
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 7378
Skąd: ten dym
Wysłany: 19-10-09, 20:31   

ta lektura powinna ci pomóc to zrozumieć jak to działa

Sprzęgła wiskotyczne (visco)
stosuje się w motoryzacji jako element łączący wentylator chłodnicy z osią obrotu pompy wody oraz w samochodach z napędem na 4 koła jako element układu przeniesienia napędu, zastępujący lub poprawiający działanie mechanizmu różnicowego.

Sprzęgło wentylatora chłodnicy

Jednym z elementów układu regulacji temperatury silnika jest wentylator kierujący (w razie potrzeby) strumień powietrza na chłodnicę. Wentylator ten może mieć napęd elektryczny, bądź też może być połączony sprzęgłem wiskotycznym z innym obracającym się elementem, napędzanym przez silnik, np. wałem wirnika pompy cieczy chłodzącej silnik. Umieszczenie wentylatora na takim wale bez użycia sprzęgła byłoby nieekonomiczne, gdyż obracałby się on również wówczas, gdy nie zachodzi potrzeba dodatkowej wentylacji chłodnicy. Zwiększałoby to opory ruchu silnika i utrudniałoby osiągnięcie właściwej temperatury pracy.

Sprzęgło wentylatora ma za zadanie sprawić, że wentylator w stanie wyłączonym obraca się znacznie wolniej od wirnika pompy chłodzenia, zaś w miarę wzrostu temperatury (i zarazem zapotrzebowania na wentylację) jego prędkość obrotowa ulega zwiększeniu, zbliżając się stopniowo do prędkości obrotowej wirnika.

Wśród stosowanych sprzęgieł wentylatora spotyka się zarówno urządzenia działające w oparciu o wzrost lepkości specjalnego płynu wraz ze wzrostem temperatury, jak i sprzęgła, w których następuje zmiana ilości cieczy znajdującej się pomiędzy okładkami (tarczami) sprzęgła - wówczas wzrostowi temperatury towarzyszy wpompowanie cieczy pomiędzy okładki sprzęgła przez tłoczek połączony z płytką bimetalu; wzrost temperatury płytki powoduje jej odkształcenie i przepompowanie cieczy.


nic złego się nie dzieje - poprostu na zimnym silniku nie ma potrzeby chłodzenia i visco się nie załącza, przy wyższej temperaturze cieczy wisco się spina i zaczyna mocniej chodzić :ok:
_________________


Gość zobacz moje E36 328i cabrio
Gość zobacz moje E30 316i/328i qp
Gość zobacz moj dailycar E38 728i
Gość zobacz moje byłe E36 325i qp

film z E30

VMASHER GARAGE
 
 
 
chudy 
7.62mm



BMW: e30
Silnik: m30b35 ?
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1464
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-10-09, 20:35   

no to czyli chyba dobrze powiedzialem :P
_________________

 
 
 
zapper0 


BMW: E36 Compact
Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Pabianice
Wysłany: 19-10-09, 20:42   

Dzięki vmasher i chudy. Pomogłeś :) A jeszcze może odnośnie tego płynu, doleję może trochę. Chociaż teraz na zimę, na małym obiegu to może nie będę kombinował ?
 
 
chudy 
7.62mm



BMW: e30
Silnik: m30b35 ?
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1464
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-10-09, 20:47   

ja mam pol jak sie nie myle i nic nie grzebie, jest ok jak narazie ;]
_________________

 
 
 
Daniel_325i 



BMW: 525i, 316i
Imię: Daniel
Nadwozie: Touring
Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 19 Kwi 2009
Posty: 2545
Skąd: Puławy
Wysłany: 19-10-09, 20:57   

chudy, lepiej dolej :)
 
 
 
vmasher 



BMW: E30/E36/E38/E91
Silnik: M52B28
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 151 razy
Wiek: 38
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 7378
Skąd: ten dym
Wysłany: 19-10-09, 20:59   

zapper0 napisał/a:
A jeszcze może odnośnie tego płynu, doleję może trochę.


poziom płynu w zbiorniczku powinien być za zimnym silniku przy kresce z napisem COLD (na boku zbiorniczka)

przy ciepłym silniku poziom się podnosi na około 5-10cm od korka wlewowego)

zawsze poziom sprawdzamy na zimnym silniku przy zimnym płynie, czyli najlepiej rano przez odpaleniem auta

jak masz wątpliwości to uzupełnij :ok:
_________________


Gość zobacz moje E36 328i cabrio
Gość zobacz moje E30 316i/328i qp
Gość zobacz moj dailycar E38 728i
Gość zobacz moje byłe E36 325i qp

film z E30

VMASHER GARAGE
 
 
 
chudy 
7.62mm



BMW: e30
Silnik: m30b35 ?
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1464
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-10-09, 21:06   

to trzeba jeszcze raz sprawdzic bo juz sam nie wiem :)
_________________

 
 
 
zapper0 


BMW: E36 Compact
Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Pabianice
Wysłany: 19-10-09, 21:13   

Hehe no na ciepłym to nie bardzo, już mój tata podczas awarii nie pomyślał i odkręcił... poparzenia 2 stopnia -_-' No to ja mam postulat, że mam mało tego płynu, bo z tego co widziałem to mam nie więcej jak 10 cm ok w zbiorniczku
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum www.bmw3er.pl powered @ 18.01.2008
Kontakt: bmw3er@bmw3er.pl
Strona wygenerowana w 0.06 sekundy. Zapytań do SQL: 16