Forum BMW3ER Strona Główna
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
M43B16 wyciek wody Samodzielna wymiana uszczelki pod głowica
Autor Wiadomość
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 23-01-19, 23:41   M43B16 wyciek wody Samodzielna wymiana uszczelki pod głowica

Cześć :) . Wczoraj w moim aucie pojawił się silny wyciek płynu chłodniczego z uszczelki głowicy. (Miejsce zaznaczone na zdjęciu ) jutro wrzuce filmik na załączonym samochodzie leci mocny strumień. Jest to tył silnika, całość głowicy wkoło jest sucha. Olej czysty woda czysta bez oleju. I teraz tak w weekend zajmę się wyciąganiem głowicy. Jakieś tam pojęcie o mechanice mam i można powiedzieć pracuje w tym zawodzie jednakże będzie to moja pierwsza tak poważna ingerencja. Jest to idealny moment żeby się nauczyć, w przypadku niepowodzenia będę szukał innego silnika. Posiadam kilka pytań i jeśli ktoś mógłby odpowiedzieć byłbym bardzo wdzięczny.
Czy potrzebuje blokadę do rozrządu ? Czy niekoniecznie, bo i tak będzie konieczne jego ustawienie od nowa ? Głowice chce oczywiście oddać do firmy specjalizującej się planowaniem głowic i sprawdzić dodatkowo szczelność. Czy potrzebuje założyć komplet nowych śrub do głowicy czy niekoniecznie ? Jaka grubość uszczelki dobrać ? Czy powie mi to osoba która np planowała głowice ? Takie rzeczy jak uszczelki pod kolektor ssący, wydechowy czy pokrywę zaworów to oczywistość. Jakby ktoś miał jakieś porady to byłbym bardzo wdzięczny na co jeszcze zwrócić uwagę i co warto wymienić. Naprawę chcę wykonać porządnie żeby nadal długo użytkować samochód.

Ostatnio zmieniony przez lpwr 24-01-19, 11:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Piotr87 


BMW: brak
Pomógł: 9 razy
Wiek: 37
Dołączył: 28 Wrz 2009
Posty: 233
Skąd: Tarnobrzeg/Warszawa
Wysłany: 24-01-19, 09:44   

lpwr napisał/a:
Naprawę chcę wykonać porządnie żeby nadal długo użytkować samochód.


Z całym szacunkiem doceniam chęci ale remont silnika (zdejmowanie głowicy i wymiana uszczelki) to nie wymiana klocków hamulcowych a sądząc po zadanych pytaniach nie robiłeś tego nigdy wcześniej. Rekomenduje oddanie auta do kogoś kto ma wiedzę i doświadczenie albo szukanie całego słupka bo m43 można kupić za małe pieniądze a sama regeneracja głowicy zaczyna się od 400 zł (planowanie, gniazda zaworowe, szczelność itd) plus szpilki i wszystkie uszczelki, płyny ustrojowe, olej i czas to będzie koło 1000 a zważywszy na brak wiedzy i doświadczenia ryzyko niepowodzenia operacji jest wysokie. Żadne porady z forum ani filmik typu DIY z youtube nie dadzą Ci dokładnych instrukcji krok po kroku jak masz np. do szafki z IKEI.
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 24-01-19, 11:00   

Piotr87 napisał/a:
lpwr napisał/a:
Naprawę chcę wykonać porządnie żeby nadal długo użytkować samochód.


Z całym szacunkiem doceniam chęci ale remont silnika (zdejmowanie głowicy i wymiana uszczelki) to nie wymiana klocków hamulcowych a sądząc po zadanych pytaniach nie robiłeś tego nigdy wcześniej. Rekomenduje oddanie auta do kogoś kto ma wiedzę i doświadczenie albo szukanie całego słupka bo m43 można kupić za małe pieniądze a sama regeneracja głowicy zaczyna się od 400 zł (planowanie, gniazda zaworowe, szczelność itd) plus szpilki i wszystkie uszczelki, płyny ustrojowe, olej i czas to będzie koło 1000 a zważywszy na brak wiedzy i doświadczenia ryzyko niepowodzenia operacji jest wysokie. Żadne porady z forum ani filmik typu DIY z youtube nie dadzą Ci dokładnych instrukcji krok po kroku jak masz np. do szafki z IKEI.


Dzięki za odpowieź. Jednakże posiadam większa wiedzę niż wymiana klocków hamulcowych. Zamówiłem blokady do rozrządu. Chcę to zrobić sam ponieważ wszystkiego trzeba się nauczyć, a jak się nie powiedzie wtedy będę szukał słupka lub innego silnika. Mam czas i miejsce oraz zaplecze narzędziowe. Jak mam coś zepsuć to wole to zrobić w swoim samochodzie, niż kogoś innego. Odnośnie ceny jaką podałeś, dzwoniłem do zakładu, który się tym zajmuje i cenę podali na poziomie niższym niż Ty.
 
 
milky 


BMW: E36
Silnik: 316i 102KM
Dołączył: 07 Maj 2012
Posty: 33
Skąd: Lublin
Wysłany: 06-02-19, 14:42   

Nawet mi nie przypominajcie o UPG bo już mi się złe czasy w życiu mojej Beatki przypominają... Niestety trzeba było przez to przejść i jakoś to zrobić. Chciałem również zrobić to na własną rękę i nawet na https://www.ucando.pl/k/glowice-silnika/U1801 zamówiłem wszystkie części, ale jednak w międzyczasie stwierdziłem, że podjadę do kumpla i niech on się z tym bawi. Na szczęście zrobił wszystko jak trzeba, gdyż niektórzy "magicy" potrafią tak popsuć, że później silnik idzie na szrot. To, że chcesz więc sam to zrobić to może nawet i lepiej. Jak coś pójdzie nie tak nie będziesz miał kogo winić.
 
 
MAJSU 



BMW: E46 325CiA
Imię: Tomasz
Silnik: M54B25
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 361
Skąd: Warszawa
Wysłany: 11-02-19, 11:57   Re: M43B16 wyciek wody Samodzielna wymiana uszczelki pod gło

lpwr napisał/a:
Cześć :) . Wczoraj w moim aucie pojawił się silny wyciek płynu chłodniczego z uszczelki głowicy. (Miejsce zaznaczone na zdjęciu ) jutro wrzuce filmik na załączonym samochodzie leci mocny strumień. Jest to tył silnika, całość głowicy wkoło jest sucha. Olej czysty woda czysta bez oleju. I teraz tak w weekend zajmę się wyciąganiem głowicy. Jakieś tam pojęcie o mechanice mam i można powiedzieć pracuje w tym zawodzie jednakże będzie to moja pierwsza tak poważna ingerencja. Jest to idealny moment żeby się nauczyć, w przypadku niepowodzenia będę szukał innego silnika. Posiadam kilka pytań i jeśli ktoś mógłby odpowiedzieć byłbym bardzo wdzięczny.
Czy potrzebuje blokadę do rozrządu ? Czy niekoniecznie, bo i tak będzie konieczne jego ustawienie od nowa ? Głowice chce oczywiście oddać do firmy specjalizującej się planowaniem głowic i sprawdzić dodatkowo szczelność. Czy potrzebuje założyć komplet nowych śrub do głowicy czy niekoniecznie ? Jaka grubość uszczelki dobrać ? Czy powie mi to osoba która np planowała głowice ? Takie rzeczy jak uszczelki pod kolektor ssący, wydechowy czy pokrywę zaworów to oczywistość. Jakby ktoś miał jakieś porady to byłbym bardzo wdzięczny na co jeszcze zwrócić uwagę i co warto wymienić. Naprawę chcę wykonać porządnie żeby nadal długo użytkować samochód.

Obrazek


Widzę że to klasyczna przypadłość w M43, moja ma to samo :) Również planuję zrobić to sam bo to żadna filozofia i wyjdzie to taniej niż zakup drugiego silnika. Na pewno śruby musisz kupić nowe a do tego zaopatrzyć się w klucz dynamometryczny żeby skręcić to wszystko odpowiednio. Sądzę że w Sam Naprawiam BMW E36 jest pełna instrukcja jak odkręcać i przykręcać głowicę.

Nie zapomnij o uszczelkach gumowych z przodu silnika wokół rozrządu. Typową usterką tych głowic są również wżery pod króćcem z tyłu głowicy przez które z czasem zaczyna się sączyć płyn - warto to sprawdzić i uzupełnic ubytki albo przez napawanie w warsztacie który zajmuje się obróbka głowic albo jakimś mocnym klejem.

Tak to wygląda u mnie:



Wrzuć koniecznie instrukcję jak to będziesz robić krok po kroku bo przyda się kolejnym osobom ! :) na razie najtrudniejszą częścią wydaje się ustawienie rozrządu więc jakbyś zrobił fotki jak to robić krok po kroku to by było MEGA ! :ok:

Będę Ci kibicował :D :yeah:
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 26-02-19, 20:01   

Cześć trochę mnie tu nie było. Jestem już kilkadziesiąt km po wymianie i póki co żądnych problemów. W weekend przy wolnym czasie postaram się dodać tutaj klika zdjęć i opisać rzeczy na, które warto zwrócić uwagę. :) Wszystkim, którzy wypowiedzieli się w jakikolwiek sposób w tym temacie, dziękuje.



Cytat:
Wrzuć koniecznie instrukcję jak to będziesz robić krok po kroku bo przyda się kolejnym osobom ! :) na razie najtrudniejszą częścią wydaje się ustawienie rozrządu więc jakbyś zrobił fotki jak to robić krok po kroku to by było MEGA ! :ok:

Będę Ci kibicował :D :yeah:


W sobotę bądź niedziele tak jak wyżej wspomniałem postaram się wrzucić opis i zdjęcia.

Pozdrawiam Łukasz
 
 
Piotr87 


BMW: brak
Pomógł: 9 razy
Wiek: 37
Dołączył: 28 Wrz 2009
Posty: 233
Skąd: Tarnobrzeg/Warszawa
Wysłany: 27-02-19, 13:18   

I najważniejsze pytanie: ile wyszła cała operacja łącznie z obróbką głowicy, narzędziami, uszczelkami i płynami, które musiałeś kupić?
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 27-02-19, 18:07   

Piotr87 napisał/a:
I najważniejsze pytanie: ile wyszła cała operacja łącznie z obróbką głowicy, narzędziami, uszczelkami i płynami, które musiałeś kupić?



Pracuje w warsztacie samochodwym, a co za tym idzie miałem dobre zniżki na wszystkie części. I z olejem wyszło mnie trochę ponad 1000zł. Zalany na nowo olej to VALVOLINE synpower 5W30. Jednakże przy okazji rozebranego silnika wymieniłem także wszystkie możliwe uszczelki itd. Do tego pompę wody ponieważ ta, która demontowalem była jeszcze oryginalna, plus do tego wymieniłem dwa ślizgi rozrządu ten prawy i krótki dolny. Ogólnie wykonanej pracy nie żałuje ponieważ wyznaje trochę zasadę chcesz mieć to dobrze zrobione to zrób to sam. I mam pewność, że każdy etap został wykonany z pełna starannością. Podchodziłem do tego trochę na zasadzie, że gdyby coś poszło nie tak to trudno, będę szukał słupka. Rozważałem również zakup innego silnika o większej pojemności, ale podczas moich poszukiwać nic ciekawego nie było.
 
 
MAJSU 



BMW: E46 325CiA
Imię: Tomasz
Silnik: M54B25
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 361
Skąd: Warszawa
Wysłany: 27-02-19, 22:22   

lpwr napisał/a:
Piotr87 napisał/a:
I najważniejsze pytanie: ile wyszła cała operacja łącznie z obróbką głowicy, narzędziami, uszczelkami i płynami, które musiałeś kupić?



Pracuje w warsztacie samochodwym, a co za tym idzie miałem dobre zniżki na wszystkie części. I z olejem wyszło mnie trochę ponad 1000zł. Zalany na nowo olej to VALVOLINE synpower 5W30. Jednakże przy okazji rozebranego silnika wymieniłem także wszystkie możliwe uszczelki itd. Do tego pompę wody ponieważ ta, która demontowalem była jeszcze oryginalna, plus do tego wymieniłem dwa ślizgi rozrządu ten prawy i krótki dolny. Ogólnie wykonanej pracy nie żałuje ponieważ wyznaje trochę zasadę chcesz mieć to dobrze zrobione to zrób to sam. I mam pewność, że każdy etap został wykonany z pełna starannością. Podchodziłem do tego trochę na zasadzie, że gdyby coś poszło nie tak to trudno, będę szukał słupka. Rozważałem również zakup innego silnika o większej pojemności, ale podczas moich poszukiwać nic ciekawego nie było.


Możesz się podzielić też jak odkręciłeś koło pasowe bo chyba łatwe to nie jest.
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 03-03-19, 21:04   

MAJSU napisał/a:


Możesz się podzielić też jak odkręciłeś koło pasowe bo chyba łatwe to nie jest.


Zacząłem pisać jakiś prowizoryczny poradnik. Jednak braknie mi czasu na dokończenie go dziś. Wrzucam fragment gdzie opisuje jak odkręciłem koło pasowe wału korbowego.

Teraz możemy zdemontować koło pasowe i znalazłem bardzo ciekawy i skuteczny sposób blokowania koła pasowego bez wrzucania biegów i trzymania hamulca przez inną osobę. Obrazek jak i sposób zapożyczony z innego forum. Do odkręcenia będzie nam potrzebny klucz 22 oraz pasek klinowy, ja użyłem tego który jeździł i jeździ u mnie w aucie. Poniżej zdjęcie jak należy go założyć do odkręcenie koła pasowego. Musi on iść tak, aby zawijał się na górnej części koła pasowego. Jeśli posiadamy założony już tak pasek możemy odkręcać koło pasowe, a założony przez nas pasek będzie blokował koło i zacieśniał się na nim. Odkręcają koło pasowe kręcimy jakbyśmy odkręcali normalną śrubę czyli stojąc na wprost auta kręcimy w lewo i nie wierzcie jak ktoś mówi, że w m43 jest lewy gwint na kole pasowym.



 
 
MAJSU 



BMW: E46 325CiA
Imię: Tomasz
Silnik: M54B25
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 361
Skąd: Warszawa
Wysłany: 04-03-19, 12:23   

Dużej dźwigni potrzebowałeś żeby ruszyć tą śrubę ? pamiętam że w M20 potrzebowałem metrowej rury. Nie miałeś bolca do blokowania wału korbowego który jest razem z blokadą rozrządu ?
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 06-03-19, 21:18   

MAJSU napisał/a:
Dużej dźwigni potrzebowałeś żeby ruszyć tą śrubę ? pamiętam że w M20 potrzebowałem metrowej rury. Nie miałeś bolca do blokowania wału korbowego który jest razem z blokadą rozrządu ?


Około 60-70 cm, ale myśle, że wszystko jest uwarunkowane tym kiedy ktoś, ostatnio to przykręcał i jak to przykręcał. Z tego co kojarzę to producent podaje w instrukcji przykręcenie na 330Nm, ale zakładam, że większość osób nie ma takiego klucza dynamometrycznego z tym zakresem , a liczyć mało komu się chce i kombinować. Raz na warsztacie mieliśmy ogromny problem z odkręcaniem, koła pasowego, ale w m47d20 w e46 okazało się, że śruba była na kleju do gwintów.
 
 
MAJSU 



BMW: E46 325CiA
Imię: Tomasz
Silnik: M54B25
Nadwozie: Coupe
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 361
Skąd: Warszawa
Wysłany: 13-03-19, 12:56   

lpwr napisał/a:
MAJSU napisał/a:
Dużej dźwigni potrzebowałeś żeby ruszyć tą śrubę ? pamiętam że w M20 potrzebowałem metrowej rury. Nie miałeś bolca do blokowania wału korbowego który jest razem z blokadą rozrządu ?


Około 60-70 cm, ale myśle, że wszystko jest uwarunkowane tym kiedy ktoś, ostatnio to przykręcał i jak to przykręcał. Z tego co kojarzę to producent podaje w instrukcji przykręcenie na 330Nm, ale zakładam, że większość osób nie ma takiego klucza dynamometrycznego z tym zakresem , a liczyć mało komu się chce i kombinować. Raz na warsztacie mieliśmy ogromny problem z odkręcaniem, koła pasowego, ale w m47d20 w e46 okazało się, że śruba była na kleju do gwintów.


Wrzucisz info jak ustawiałeś rozrząd i na co przy tym zwrócić uwagę ?
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 26-03-19, 22:24   

MAJSU napisał/a:
lpwr napisał/a:
MAJSU napisał/a:
Dużej dźwigni potrzebowałeś żeby ruszyć tą śrubę ? pamiętam że w M20 potrzebowałem metrowej rury. Nie miałeś bolca do blokowania wału korbowego który jest razem z blokadą rozrządu ?


Około 60-70 cm, ale myśle, że wszystko jest uwarunkowane tym kiedy ktoś, ostatnio to przykręcał i jak to przykręcał. Z tego co kojarzę to producent podaje w instrukcji przykręcenie na 330Nm, ale zakładam, że większość osób nie ma takiego klucza dynamometrycznego z tym zakresem , a liczyć mało komu się chce i kombinować. Raz na warsztacie mieliśmy ogromny problem z odkręcaniem, koła pasowego, ale w m47d20 w e46 okazało się, że śruba była na kleju do gwintów.


Wrzucisz info jak ustawiałeś rozrząd i na co przy tym zwrócić uwagę ?


Tak, oczywiście. Przepraszam, że tak długo, ale wgl nie jestem na kompie. W ten weekend na Stoprocent wrzuce wszystko co i jak zrobiłem.
 
 
lpwr 


BMW: e34
Dołączył: 05 Sie 2013
Posty: 25
Skąd: Tychy
Wysłany: 30-03-19, 17:31   

Zgodnie w obietnicą wrzucę kilka zdjęć i bardzo skrócony opis.

Z rzeczy które będą nam niezbędne przy wymianie uszczelki pod głowicą to tak:
Jeśli chodzi o mnie to zakupiłem blokady na allegro koszt około 89zł. O ile, blokada wałka była jak najbardziej prawidłowo wykonana, tak trzpień, którym blokuje się koło zamachowe był źle zrobiony ponieważ w miejscu gdzie jest cienki i powinien sięgać koła zamachowego był za krótki. ( nie chce tutaj pisać nazwy użytkownika od którego kupiłem blokady. Jednakże jakby ktoś chciał kupić to podam na PW żeby uniknąć sytuacji jak u mnie.)
Potrzebny będzie również kątomierz na klucz.
Niezbędny również będzie nam klucz dynamometryczny o niskim zakresie pracy. Posiadam jeden klucz dynamometryczny na 1/2 ,ale w nim niskie momenty są nie do osiągnięcia dlatego zakupiłem klucz 3/8 (koszt około 110zł) i każdemu zalecam dokręcać takim kluczem pierwszy etap uszczelki pod głowicą.
Resztę narzędzi posiadałem podstawowe klucze nasadowe itd.

Jeśli chodzi o mnie to dla wygodny pracy pozbyłem się w pierwszej kolejności zderzaka (miałem do sklejenia szczebelki w jednym miejscu, a tak to chyba bym go nawet nie demontował. )





Następnie wyleciał wentylator ( u mnie jest elektryczny więc było to kwestią kilku minut. Natomiast jeśli ktoś posiada visko trzeba założyć klucz plaski 32 i najlepiej uderzyć młotkiem z zaskoczenia. Pamiętając jednocześnie, że visko posiada lewy gwint więc odkręcamy uderzając klucz, aby kierował się on w prawą stronę) i chłodnica wody żeby można było stać wewnątrz komory silnika :D sporo ułatwiło to prace. I następnie analogicznie pozbywamy się:
- akumulatora
- dolotu
- obudowy filtra powietrza
- kolektora ssącego (wraz z listwą wtryskową )
- kolektora wydechowego
- świec zapłonowych
- Paska osprzętu
- podstawa kompresora klimatyzacji ( w wersjach z klimatyzacją )
- termostat
- króćce wody z przodu oraz z tyłu głowicy
- UWAGA nie jest konieczne demontowanie pompy wody, wystarczy ściągnąć koło pasowe ( ja demontowałem ponieważ chciałem sprawdzić jej stan ,a podczas demontażu popękała mi jej obudowa. Okazało się, że siedział tam jeszcze oryginał więc i tak kwalifikowała się do wymiany)

Najwygodniej będzie nam pracować jak pozbędziemy się wszystkiego co jest przykręcone do góry silnika. I dopiero potem zaczynamy demontować koła i pokrywę zaworów oraz pokrywy rozrządów.



Teraz możemy zdemontować koło pasowe i zalazłem bardzo ciekawy i skuteczny sposób blokowania koła pasowego bez wrzucania biegów i trzymania hamulca przez inną osobę. Obrazek jak i sposób zapożyczony z innego forum. Do odkręcenia będzie nam potrzebny klucz 22 oraz pasek klinowy, ja użyłem tego który jeździł i jeździ u mnie w aucie. Poniżej zdjęcie jak należy go założyć do odkręcenie koła pasowego. Musi on iść tak, aby zawijał się na górnej części koła pasowego. Jeśli posiadamy założony już tak pasek możemy odkręcać koło pasowe, a założony przez nas pasek będzie blokował koło i zacieśniał się na nim. Odkręcają koło pasowe kręcimy jakbyśmy odkręcali normalną śrubę czyli stojąc na wprost auta kręcimy w lewo i nie wierzcie jak ktoś mówi, że w m43 jest lewy gwint na kole pasowym.






Jeśli wykonamy wszystkie powyższe punkty możemy przejść dalej. Zdejmujemy pokrywę zaworów i jeśli posiadamy blokadę to zakładamy ją tak jak na zdjęciu poniżej



Najlepiej jest w tym momencie zaznaczyć sobie położenie koła zębatego tak jak ja to zrobiłem czyli wypełniając miejsce zaznaczone na zdjęciu strzałką. Pozwoli nam to przykręcić prawidłowo koło, które znajduje się na fasolkach. Niezbędne jest to również do prawidłowego ustawienia rozrządu. Następnie warto jest założyć koło pasowe ręcznie na jego rowek i poznaczyć sobie jego położenie ,gdy górny wałek jest zablokowany oraz zweryfikować jego położenie ze znakami. Gdy już to zrobimy
przystępujemy do odkręcania koła łańcuchowego i wciskając napinacz zdemontować koło. W następnej kolejności odkręcamy prowadnice łańcucha od głowicy.

Uwaga !! teraz obracamy wałem korbowym do tyłu ręcznie o około 45%, pozwoli nam to uniknąć kontaktu zaworów z tłokami podczas demontażu głowicy. Po wykonaniu tej czynności można przystąpić do odkręcania głowicy z zachowaniem odpowiedniej kolejności. Odkręcanie odbywa się w kliku etapach czyli nie odkręcamy od razu całej śruby tylko popuszczamy w odpowiedniej kolejności każdą i tak z każdym etapem co raz bardziej.




Po zdemontowaniu głowicy u mnie ukazał się taki widok



Po demontażu głowicy sprawdzić jej płaskość. Ja nie sprawdzałem i od razu zdecydowałem się oddać do zakładu zajmującego się głowicami. Po jej sprawdzeniu przez zakład zajmujący się regeneracją stwierdzone zostało, że koniecznie jest tylko planowanie wraz z myciem głowicy. Ściągnięte zostało 0,20 mm. Tak wyglądała głowica po odbiorze:



Następną ważna czynnością jest przygotowanie powierzchni bloku silnika pod uszczelkę. Ja zrobiłem to kostką z papierem ściernym na mokro 2000 trochę mi to zajęło, ale efekt był zadawalający jednocześnie powierzchnia nie ucierpiała. Ważnym elementem jest również czyszczenie gwintów. JA robiłem to następujący sposób. Zalewałem otwór na śrubę odrdzewiaczem, a następnie wkręcałem kilkukrotnie ręcznie śrubę i ją wykręcałem. Na koniec jeśli ktoś ma dostęp do kompresora można potraktować powietrzem.







Teraz można przystąpić do montażu głowicy. Jednakże przed jej nałożeniem musimy odwrócić wał korbowy w taki sposób, aby żaden tłok nie znajdował się w najwyższym położeniu. Trzeba ustawić pierw tak wał korbowy, aby pierwszy tłok był w pozycji GMP, a następnie obrócić w lewo o około 45%. Gdy położymy głowicę, przystępujemy do montażu przez sposób wskazany przez producenta. Czyli pierw dokręcamy szpilki na 30Nm I w kolejnych dwóch etapach w takiej samej kolejności dokręcamy je po 90 stopni każdą. W pierwszym etapie niezbędny będzie nam dokładny klucz dynamometryczny oraz w kolejnych dwóch klucz z kątomierzem. Przed przykręcaniem głowicy każdą szpilkę wraz z jej podkładką nawilżyć delikatnie olejem.



Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest ustawienie rozrządu. Ja zrobiłem to w taki sposób, że wałek rozrządu zablokowałem zakupioną blokadą, a następnie w otworze rewizyjnym znajdującym się w okolicach rozrusznika ulokowałem wiertło 8mm i w taki sposób, gdy miałem już zablokowany dół i górę. Spojrzałem na znaki, czyli spoglądamy na podstawę filtra oleju i zauważymy na niej strzałkę skierowaną w dól, strzałka ta ma z tego co pamiętam wskazywać 6 ząb koła pasowego wału korbowego (jest w tym miejscu delikatne nacięcie.) Wszystko mi się zgadzało, zatem przystąpiłem do montażu koła łańcuchowego i tu pomoże nam zaznaczony przez nas wcześniej wewnętrzy obszar. Jeśli jesteśmy pewni, że wszystko już mamy w rozrządzie skręcone, demontujemy blokady. Bierzemy do ręki klucz 22 i obracamy ręcznie wałem dwa razy w kierunku pracy silnika czyli stojąc na wprost w prawo. Obracamy dwa razy ponieważ dwukrotny obrót wałem to kompletna praca silnika. Jeśli nie napotkamy żadnego oporu to wtedy możemy być niemal pewni, że wszystko jest w porządku.

Resztę już każdy sobie poradzi  Ja po remoncie robię już 3k km i żądnych problemów.
Posiadam kilka materiałów pomocniczych przy demontażu i montażu głowicy i jeśli ktoś chce to proszę o pw mailem i chętnie się nimi podzielę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum www.bmw3er.pl powered @ 18.01.2008
Kontakt: bmw3er@bmw3er.pl
Strona wygenerowana w 0.07 sekundy. Zapytań do SQL: 15